Děravější silnice víc než kdy dřív? Můžou za to elektromobily

     
Nikola Stránská
20. 3. 2024 ▪ 10:11

Elektromobilita by v příštích letech mohla v Česku znamenat i výrazné zvýšení výdajů na opravu silniční infrastruktury. Ta by totiž kvůli těžkým vozidlům byla více vytěžována a tím rychleji degradovala. Bez velkých investic nás čekají silnice děravější než kdy dříve.

Elektromobily prodraží opravy silnic
Elektromobily prodraží opravy silnic
Foto: Pixabay

Na opravy silnic míří z rozpočtu státu, ale i krajů a měst obrovské peníze. Ty by přitom v příštích letech mohly ještě výrazněji vzrůst kvůli masivnímu rozšiřování elektromobilů. Ty totiž díky své váze zvýší opotřebení asfaltu, a tak se můžeme těšit na výrazně větší množství výmolů.

Přestože v Česku bylo na konci loňského roku podle dat Ministerstva dopravy registrováno necelých 23 tisíc elektromobilů, trend přechodu na elektrická vozidla u nás roste. Ačkoliv podle statistik stále zůstáváme na chvostu Evropské unie v počtu těchto vozidel, s příchodem nových modelů se jejich rozšíření nevyhne ani Česku.

Už v následující dekádě by se tak Česko mohlo stejně jako další země potýkat s nutností větších investic do silniční infrastruktury, kterou si elektrická vozidla vyžádají. Elektrická vozidla sice šetří hmotnost díky tomu, že neobsahují standardní spalovací motor a všechny jeho součástky, oproti tomu ale mají výrazně těžší baterii.

Ukázat to lze na příkladu zatím jediného čistého elektromobilu z dílny mladoboleslavské Škody Auto. Model pod označením ENYAQ iV má ve výbavě 80X 195 kW 4×4 udávanou pohotovostní hmotnost 2195 kilogramů. Podobný neelektrický model KODIAQ s motorizací 2,0 TDI DSG 4×4 147 kW 4×4 má ale pohotovostní hmotnost „pouze“ 1767 kg, tedy o celých 428 kilogramů nižší.

Vyšší hmotnost vozu pak znamená vyšší opotřebení pneumatik (které mimochodem produkuje vyšší emise prachových částic), ale také vyšší tlak na asfalt a tím jeho rychlejší opotřebení.

Je samozřejmě jisté, že váha elektromobilů bude mít na stav silnic výrazně nižší vliv než nákladní automobily, které silnice ve velkém přetěžují a stát zatím není schopen jejich váhu regulovat či přetěžování odměnit pokutou kvůli nefunkčním vysokorychlos­tním vahám.

Údržba nejen dálnic stojí přitom v Česku už v současnosti stále více peněz, jelikož jsou stále přetěžovány, ale také rychle zastarávají a jejich materiál tak degraduje.

Jen v loňském roce tak mělo Ředitelství silnic a dálnic na opravy silnic přes patnáct miliard korun, v letošním roce by podle plánů mohlo utratit až 24 miliard. Další finance pak do oprav investují i obce a kraje.

Při nárůstu počtu elektromobilů, které budou svojí vahou klást vyšší nároky na infrastrukturu, by se tak roční výdaje mohly brzy dostat i přes 30 miliard korun. V opačném případě při zachování současných investic by mohly být silnice děravější než kdy dřív.

Stejný problém přitom už nyní začínají řešit země, kde je rozmach elektrického pohonu u osobních vozidel výrazně dál. Například data z Velké Británie ukazují, že rozpočet na opravu výmolů v loňském roce vzrostl zhruba o 16 procent. Velkou část z toho přitom odborníci přisuzují právě těžším vozidlům, jako jsou elektromobily, ale i velká SUV, jejichž obliba stále roste.

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Doprava Elektromobilita Silnice Výmoly Komunikace



Nejnovější z kategorie


Jedno kliknutí a Evropa může být bez elektřiny. Závislost na technologiích z Číny může být obrovský problém v případě krize

Může německý automobilový gigant zkrachovat? Může, ale pravděpodobně ne nyní

Dočkáme se v některých významných lokalitách poplatku za vstup?

Energetická gramotnost je bohužel i nadále nízká, a to znamená jediné – nevyužívané příležitosti, které mohou velice brzy oslabit celou českou ekonomiku

Zákaz spalovacích motorů je díky volbě staronové předsedkyně EK zpečetěn

Konec uhelných elektráren by mohl přinést dominový efekt

Blíží se krach evropského autoprůmyslu? Problém by to byl i pro Česko

Česku se podařilo prosadit mírnější normu Euro 7

Evropské státy hledají recept, jak utnout plynové kotle

Elektrický medvěd z Mladé Boleslavi nestačil v prodejích na americkou Teslu Y

Zákaz spalovacích motorů, má ještě smysl?

Hořící dřevo v krbu příjemně hřeje ale i škodí

Krby i kotle na plyn čeká zákaz

Slevové akce obchodů jsou na Black Friday k nepřehlédnutí

Windfall tax

BYD - jedna z rychle rostoucích čínských automobilek

Ukazatel teploty kotle

Plynová elektrárna

Kamna - dávná součást domu

Čerpání vodíku do automobilu



Nejnovější