EnergoZrouti.cz

Při koupi vozidla se spalovacím motorem přispějete na bonus pro elektromobily, navrhuje organizace

     
Tomáš Jelínek
8. 1. 2025 ▪ 15:27

Když si koupíte vozidlo se spalovacím motorem, budete povinně přispívat na bonus pro elektromobily. Podle organizace by takové řešení jen v Německu mohlo přinést zvýhodnění na nákup téměř dvou milionů elektrických vozidel a tím je finančně zatraktivnit pro jejich budoucí majitele.

Nákupem spalovacího motoru zaplatíte daň na podporu elektromobilů, navrhuje Greenpeace
Nákupem spalovacího motoru zaplatíte daň na podporu elektromobilů, navrhuje Greenpeace
Foto: Unsplash

Přestože se paleta elektromobilů v posledních letech rychle rozrůstá o nové modely, které nabízejí nejen lepší technologie a dojezd, ale i nižší cenovku, koncové ceny současných elektromobilů jsou pro mnoho zákazníků i nadále velmi vysoké. Řešení situace, která by přinesla nižší cenu elektromobilů a vytvořila tak z elektřinou poháněných osobních vozidel masovou záležitost, se mnoho států pokusilo více či méně úspěšně řešit příspěvky na jejich nákup.

Ty ale mají jednu velkou nevýhodu, a to potřebu financí z už tak napjatých státních rozpočtů. Podle ekologické organizace Greenpeace by se tak současný model dotací na nákup nových elektromobil, které v omezené míře jen pro <ą href="https:/­/energozrouti­.cz/clanek/vla­da-da-miliardy-na-dotovani-elektromobilu-jejich-cena-by-diky-tomu-mohla-byt-prijatelnejsi-i-pro-domacnosti ">podnikatele poskytuje i Česko měl změnit. Místo příspěvků na nová vozidla by měla přijít daň na vozidla se spalovacím motorem.

Z hlediska zákazníka, který plánuje nákup vozidla, by ovšem nový způsob zvýhodnění elektromobilů byl spíše jakýmsi oklamáním. Samotná cena elektromobilu by se totiž nesnížila, zvýšila by se ale cena vozidla se spalovacím motorem a mnoho elektromobilů by se tak mohlo rázem stát výhodnějšími než vozidla na benzín a naftu.

Příspěvky na nákup nových elektromobilů se v současnosti používají v mnoha zemích EU a přispívají tak nejen k omlazování, ale i ekologizaci vozových parků. Některé země už ovšem bonus i zrušily, což může být příklad sousedního Německa. Tam byly delší dobu nabízeny velmi štědré příspěvky, které samozřejmě podpořily nákup mnoha nových elektromobilů, současně, ale rozbujely i nové způsoby podnikání mnoha podnikavců.

Velmi volné podmínky totiž svědčily nákupu nových elektrických vozidel a jejich prodeji do zahraničí po velmi krátké době. Pro zahraniční nakupující potom šlo o koupi za výhodnou cenu, jelikož elektromobil byl téměř nový a zároveň za cenu, za kterou jej v dané zemi nebylo možné vůbec pořídit v podobném stavu. Velkou nevýhodou tohoto přeprodeje, do kterého se ihned zapojilo velké množství osob ovšem byly velké škody pro rozpočet Německa. Oproti jiným položkám šlo samozřejmě jen o bezvýznamná čísla, která ale s nelibostí neslo mnoho obyvatel, což pro politiky nebylo příliš výhodné.

Ačkoliv tak němečtí sousedé po nějaké době příznivou dotační politiku zrušili, už v současnosti se debatuje o tom, že by měla být v nějaké formě opět obnovena, aby země mohla plnit kvóty na snižování emisí v dopravě. Lidé totiž i kvůli zmiňovaným vysokým cenám nekupují elektromobily v takové míře, jak by si vláda přála.

Podle ekologické organizace Greenpeace by tak pro Německo, ale i další státy evropské sedmadvacítky mohla být řešením daň na nová auta se spalovacím motorem. Ta by byla určena k tomu, aby financovala bonusy na nákup vozidel s elektrickým pohonem. Zákazníci, kteří by si koupili vozidlo poháněné fosilními palivy, by tak byli povinni přispívat na nákupy elektromobilů pro někoho jiného.

Jak uvedla organizace Greenpeace pro Funkce, podle čísel o prodejích vozidel z roku 2023 by se tak na prodeji nových vozidel vybralo asi osm miliard eur. Tím by tak mohl být financován nákup až 1,8 milionů elektromobilů, pokud by bonus pro každého z nich činil 4500 eur (cca 113 tisíc korun).

Podle organizace se navíc podobná daň už osvědčila třeba ve Švédsku, Nizozemsku nebo Dánsku, tedy v zemích, kde prodeje elektromobilů patří mezi jedny z nejvyšších v rámci EU.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Automobily Doprava Greenpeace Emise Ekologie Elektromobilita Automobilový průmysl


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.