Nebezpečné požáry elektromobilů - je třeba se bát nebo jde jen o mýtus?

     
Martin Bárta
29. 3. 2021 ▪ 09:19

Požáry elektromobilů jsou oblíbeným tématem všech odpůrců elektromobility. Jsou ale obavy založené na pravdě nebo jde jen o rozšířený mýtus a lidé se bojí zbytečně? Možná jsou mnohem nebezpečnější auta na benzín a naftu.

Požár automobilu
Požár automobilu
Foto: Hermann Kollinger / Pixabay

Požáry elektromobilů patří mezi jedno z témat, které si odpůrci elektromobility jež auto na baterie haní kdykoliv je to možné stále vytahují na světlo světa. Jak je to ale ve skutečnosti a jsou automobily na elektřinu při požáru mnohem větším nebezpečím než auta na naftu nebo benzín?

Jen v Česku ročně hoří tisíce vozidel

Na začátek je fér si říci, že o požárech běžných vozidel na konvenční paliva se toho příliš nedočtete. Téma hoření běžného automobilu je totiž pro většinu lidé nezajímavé a tak o něm ani média tolik nepíší. Pokud jde ale o požáry elektromobilů, věc je úplně jiná. O tomto „ožehavém“ tématu totiž vždy rád napíše každý do si chce do elektromobilů takzvaně kopnout.

Zrovna v České republice je přitom každý požár elektromobilu velmi ostře sledovaný, jelikož popularita těchto vozidel je zde prozatím na úplně jiné úrovni než u konvenčních paliv. Elektromobily pak patří mezi oblíbené téma všemožných garážových odborníků, kteří ve skutečnosti v elektromobilu nikdy neseděli.

Požáry vozidel přitom nejsou ničím ojedinělým, každoročně jenom v Česku hoří tisíce aut z mnoha různých důvodů. I kvůli tomu se těmto druhům požárů v minulých letech nevěnovala žádná pozornost a to až do doby než se ve větší míře objevily elektromobily.

Toxické látky při hoření? Ano ale to i u spalovacích mo­torů

Ačkoliv zprávy o hoření elektromobilů, které je mnohem rychlejší než u benzínu nebo nafty a také velmi nebezpečnější se objevují stále častěji, jde jen o mýty, které se už mnoho let šíří.

Právě tyto mýty ale už vyvrátilo velké množství statistik ohledně požárů těchto vozidel. Informace o tom, že problémy u požárů elektromobilů nejsou nijak problematičtější než u běžných automobilů už vyvrátili jak hasiči tak i mnoho zkušebních laboratoří. Stejný mýtus tu ale přetrvává a objevuje se velmi často mezi tématy okolo elektromobilů.

Testování hasičské deky na elektromobily

Moderní bateriové systémy ve vozidlech jsou navíc stavěny tak aby odolaly velmi krutým podmínkám. Ani při silné deformaci po dopravní nehodě tak ve většině případů nedojde ke vznícení baterií.

To že moderní vozidla při svém hoření vypařují velké množství toxických látek je sice pravda ale v tomto případě nezávisí na typu pohonu. Problémem jsou totiž plasty a další materiály obecně instalované v interiéru. Právě ty jsou pro životní prostředí a zdraví lidí v okolí největším nebezpečím – rozdíl mezi elektromobilem a vozidlem na konvenční paliva ale v této části rozhodně není.

Elektromobily hoří „jinak“

Jeden z rozdílů, který možná stojí i za obávaným mýtem uhoření v elektromobilu, který se stane doslova peklem na zemi je způsob hoření. Elektromobil totiž v zásadě hoří o něco jiným způsobem než běžné auto na konvenční paliva. Lithium-iontové baterie, které jsou součástí dnešních elektromobilů totiž potřebují k přerušení chemických procesů velké množství vody.

I tak ale každý požár elektromobilu nemusí nutně znamenat i požár baterie. Ty jsou totiž většinou uloženy v odolných vanách, jež brání jak poškození tak i hoření. K požáru baterií tak může dojít pouze v případě velmi vážného poškození po mechanické stránce a nebo teplu, kterému je baterie vystavena dlouhodobě.

Testování baterií elektromobilu na náraz , Mariordo Mario...
Němečtí hasiči tak upozorňují, že hašení elektromobilů není zase takový problém a ani rozdíl oproti hašení například vozidla na plyn. Jediným problémem, který může nastat kvůli chemickým látkám v bateriích je riziko opětovného vzplanutí. Pokud s tím ale hasiči i odtahové společnosti počítají a připraví na to své technologie, nebude problémem ani toto.

Podle zprávy, kterou si nechala vypracovat americká vládní agentura National Highway Traffic Safety Administration jež má na starosti bezpečnost a předcházení nehod vzniklých vozidly navíc nejsou elektromobily vážným rizikem při požáru. Ve zprávě se navíc uvádí, že z hlediska rizika výbuchu ale i závažnosti požáru je na tom elektromobil možná v některých situacích lépe než auto na konvenční paliva.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Hasiči Požár
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější