Nebezpečné požáry elektromobilů - je třeba se bát nebo jde jen o mýtus?
Požáry elektromobilů jsou oblíbeným tématem všech odpůrců elektromobility. Jsou ale obavy založené na pravdě nebo jde jen o rozšířený mýtus a lidé se bojí zbytečně? Možná jsou mnohem nebezpečnější auta na benzín a naftu.
Požáry elektromobilů patří mezi jedno z témat, které si odpůrci elektromobility jež auto na baterie haní kdykoliv je to možné stále vytahují na světlo světa. Jak je to ale ve skutečnosti a jsou automobily na elektřinu při požáru mnohem větším nebezpečím než auta na naftu nebo benzín?
Jen v Česku ročně hoří tisíce vozidel
Na začátek je fér si říci, že o požárech běžných vozidel na konvenční paliva se toho příliš nedočtete. Téma hoření běžného automobilu je totiž pro většinu lidé nezajímavé a tak o něm ani média tolik nepíší. Pokud jde ale o požáry elektromobilů, věc je úplně jiná. O tomto „ožehavém“ tématu totiž vždy rád napíše každý do si chce do elektromobilů takzvaně kopnout.
Zrovna v České republice je přitom každý požár elektromobilu velmi ostře sledovaný, jelikož popularita těchto vozidel je zde prozatím na úplně jiné úrovni než u konvenčních paliv. Elektromobily pak patří mezi oblíbené téma všemožných garážových odborníků, kteří ve skutečnosti v elektromobilu nikdy neseděli.
Požáry vozidel přitom nejsou ničím ojedinělým, každoročně jenom v Česku hoří tisíce aut z mnoha různých důvodů. I kvůli tomu se těmto druhům požárů v minulých letech nevěnovala žádná pozornost a to až do doby než se ve větší míře objevily elektromobily.
Toxické látky při hoření? Ano ale to i u spalovacích motorů
Ačkoliv zprávy o hoření elektromobilů, které je mnohem rychlejší než u benzínu nebo nafty a také velmi nebezpečnější se objevují stále častěji, jde jen o mýty, které se už mnoho let šíří.
Právě tyto mýty ale už vyvrátilo velké množství statistik ohledně požárů těchto vozidel. Informace o tom, že problémy u požárů elektromobilů nejsou nijak problematičtější než u běžných automobilů už vyvrátili jak hasiči tak i mnoho zkušebních laboratoří. Stejný mýtus tu ale přetrvává a objevuje se velmi často mezi tématy okolo elektromobilů.
Moderní bateriové systémy ve vozidlech jsou navíc stavěny tak aby odolaly velmi krutým podmínkám. Ani při silné deformaci po dopravní nehodě tak ve většině případů nedojde ke vznícení baterií.
To že moderní vozidla při svém hoření vypařují velké množství toxických látek je sice pravda ale v tomto případě nezávisí na typu pohonu. Problémem jsou totiž plasty a další materiály obecně instalované v interiéru. Právě ty jsou pro životní prostředí a zdraví lidí v okolí největším nebezpečím – rozdíl mezi elektromobilem a vozidlem na konvenční paliva ale v této části rozhodně není.
Elektromobily hoří „jinak“
Jeden z rozdílů, který možná stojí i za obávaným mýtem uhoření v elektromobilu, který se stane doslova peklem na zemi je způsob hoření. Elektromobil totiž v zásadě hoří o něco jiným způsobem než běžné auto na konvenční paliva. Lithium-iontové baterie, které jsou součástí dnešních elektromobilů totiž potřebují k přerušení chemických procesů velké množství vody.
I tak ale každý požár elektromobilu nemusí nutně znamenat i požár baterie. Ty jsou totiž většinou uloženy v odolných vanách, jež brání jak poškození tak i hoření. K požáru baterií tak může dojít pouze v případě velmi vážného poškození po mechanické stránce a nebo teplu, kterému je baterie vystavena dlouhodobě.
Němečtí hasiči tak upozorňují, že hašení elektromobilů není zase takový problém a ani rozdíl oproti hašení například vozidla na plyn. Jediným problémem, který může nastat kvůli chemickým látkám v bateriích je riziko opětovného vzplanutí. Pokud s tím ale hasiči i odtahové společnosti počítají a připraví na to své technologie, nebude problémem ani toto.Podle zprávy, kterou si nechala vypracovat americká vládní agentura National Highway Traffic Safety Administration jež má na starosti bezpečnost a předcházení nehod vzniklých vozidly navíc nejsou elektromobily vážným rizikem při požáru. Ve zprávě se navíc uvádí, že z hlediska rizika výbuchu ale i závažnosti požáru je na tom elektromobil možná v některých situacích lépe než auto na konvenční paliva.