EnergoZrouti.cz

Není eko jako eko. EU zakáže od roku 2026 klamavou reklamu, kterou firmy stále více používají

  
Martin Bárta
25. 1. 2024 ▪ 09:22

Už za dva roky by měl začít v Evropské unii platit zákaz používání některých marketingových označení. Půjde hlavně o tvrzení, která znázorňují klimatickou neutralitu a šetrnost k životnímu prostředí. Pro jejich využívání už nebude stačit pouhé vysazování stromů.

Nová legislativa EU dá stopku greenwashingu
Nová legislativa EU dá stopku greenwashingu
Foto: Martin Bárta / DALL.E

Klimaticky neutrální, Uhlíkově neutrální, Biologicky odbouratelný nebo šetrný vůči životnímu prostředí. Přesně to jsou jedny z označení, které firmy celosvětově stále více používají u svých produktů a služeb. Mnoho z nich ale často využívá takzvaného greenwashingu, který se snaží ukázat jejich produkt ekologičtější, než tomu je ve skutečnosti. Podle nových pravidel bude ale od roku 2026 podobné tvrzení výrazně těžší používat.

Evropská unie tak podle zprávy deníku The Guardian zasáhne proti zavádějícím ekologickým nálepkám a tvrzením. Ve středu Evropský parlament hlasoval pro zákaz používání výrazů jako „šetrný k životnímu prostředí“, „přírodní“, „biologicky odbouratelný“, a zejména „neutrální vůči klimatu“ a „eko“, pokud nejsou podloženy důkazem. Tento krok přichází jako součást širšího úsilí o potlačení klamavých ekologických tvrzení, která často maskují skutečný dopad výrobků na životní prostředí.

Zvláště zásadním prvkem nové směrnice je úplný zákaz uhlíkových kompenzací jako prostředku pro dokládání environmentální neutrality produktů. Tato praxe, často spočívající ve výsadbě stromů nebo jiných formách kompenzace, byla kritizována za to, že umožňuje firmám nadále provozovat neudržitelné aktivity pod záminkou „klimatické neutrality“. A právě toho firmy velmi často u svých produktů a služeb využívají. Příkladem mohou být produkty leteckých společností či automobilek, které nabízejí klimaticky neutrální let či vozidlo právě díky tomu, že za jejich prodej vysadí určitý počet stromů.

Anna Cavazziniová, evropská poslankyně za zelené a předsedkyně Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů, ocenila schválení směrnice slovy: „Dnešním dnem končí éra klamavé reklamy na údajně ekologicky šetrné výrobky. Spotřebitelé nyní mohou činit informovanější a udržitelnější rozhodnutí.“ Cavazziniová zdůraznila, že zatímco investice do ochrany klimatu jsou stále vítány a mohou být komunikovány, nemělo by to vést k mylnému přesvědčení, že například masivní průmyslová výroba může být považována za klimaticky neutrální pouze díky kompenzačním projektům.

Tato legislativa je výsledkem měsíců vyjednávání a jednání, s konečnou dohodou schválenou zákonodárci. Členské státy EU mají nyní dva roky na implementaci nových pravidel do svých národních právních systémů.




Štítky: EU Evropská unie Ekologie Eko Klimaticky neutrální Biologicky odbouratelný Greenwashing