EnergoZrouti.cz

Na naftové autobusy zapomeňte. Dopravní podniky hromadně přecházejí na elektřinu

  
Martin Bárta
10. 6. 2024 ▪ 09:22

Nafta v autobusech končí a její žezlo přebírá elektřina. Data z minulého roku ukazují, že v Evropě byl prodán rekordní počet elektrických autobusů. Ty by měly postupně nahradit nejen naftu, ale i CNG. Velká část nových autobusů však pochází z Číny, což by v budoucnu mohlo být problémem.

Elektrických autobusů v evropských metropolích přibývá
Elektrických autobusů v evropských metropolích přibývá
Foto: Solaris

V roce 2023 se v Evropě poprvé prodalo více bateriově elektrických autobusů než dieselových, což je v oblasti veřejné dopravy historický milník. Tento trend je důkazem rostoucího zájmu o ekologickou mobilitu a snahy o snížení emisí skleníkových plynů v rámci městských aglomerací. Jak ukazují data T&E, bateriové elektrické autobusy tvořily 36 % nových prodejů městských autobusů v Evropské unii, což představuje významný nárůst oproti předchozím rokům.

Prvenství v zavádění elektrických autobusů mají Slovinsko, Dánsko, Nizozemsko, Irsko a Finsko, kde tyto vozy tvoří více než 90 % nových prodejů. Mezi hlavní trhy, které vykazují vysoký podíl elektrických autobusů, patří Spojené království (63 %), Španělsko (40 %), Itálie (29 %) a Německo (26 %). Na druhé straně spektra se nachází Francie s 23 % a Estonsko, kde v roce 2023 nebyl prodán žádný elektrický autobus.

Mnoho evropských měst si stanovilo ambiciózní cíle pro přechod na elektrické autobusy. Osm měst plánuje mít do roku 2025 100% flotilu elektrických autobusů, dalších 19 do roku 2030 a dalších 13 do roku 2035. Celkem 54 evropských měst má cíle na zavedení flotily bezemisních autobusů do roku 2035. Mezi země s ambiciózními plány patří Nizozemsko a Dánsko, které plánují do roku 2030 plně bezemisní městskou dopravu.

Navzdory rychlému růstu prodeje elektrických autobusů se ale evropský regulativní rámec podle odborníků stále nachází za tržní realitou. Aktuální standardy CO2 pro těžká vozidla totiž vyžadují 90 % bezemisních nových městských autobusů do roku 2030 a 100 % do roku 2035. Tzv. Clean Vehicles Directive (CVD) stanovuje průměrné cíle pro nákup bezemisních vozidel ve výši 20 % v letech 2021–2025 a 30 % v letech 2026–2030, což je méně ambiciózní než současný tržní trend.

Aby evropské městské aglomerace dosáhly svých ambiciózních cílů, je podle Transport & Environment nutné posílit kapacity výrobců autobusů a zajistit, že evropské autobusy budou schopny konkurovat zejména čínským výrobcům, kteří již nyní představují významnou část trhu s bateriovými elektrickými autobusy (každý pátý nový bateriový elektrobus prodávaný v Evropě totiž pochází z Číny). Evropa musí usilovat o zvýšení výroby vlastních elektrických autobusů a zároveň podporovat přísnější regulace, které podpoří přechod na čistou městskou dopravu.

Evropský trh s bateriovými elektrickými autobusy vykazuje slibné růstové trendy, které by mohly vést k dosažení cílů nulových emisí v městské dopravě mnohem dříve, než bylo původně plánováno. K dosažení tohoto cíle bude nezbytné, aby města, národní vlády a výrobci autobusů spolupracovali na podpoře a urychlení přechodu na bezemisní vozidla. Jisté už ale podle současných trendů je, že bezemisní vozidla v příštích letech začnou ve vozových parcích dopravců snižovat nejen podíl naftových vozidel ale i těch na CNG, které byly v posledních letech pořizovány právě jako náhrada za naftová vozidla.




Štítky: Evropa EU Evropský unie Elektromobilita Auto Doprava Veřejná doprava Autobusy MHD Elektrobusy