EnergoZrouti.cz

Konec hybridů? Jejich omezení by mohlo přijít ještě dříve než samotný zákaz spalovacích motorů

  
Martin Bárta
15. 7. 2024 ▪ 10:10

Přijde brzy konec hybridních vozidel? Vozidla, která měla být mezistupněm od spalovacích motorů k elektromobilům neprodukujícím žádné emise skleníkových plynů, nejsou tak ekologická, jak se dříve myslelo. Hlavním důvodem je chování samotných řidičů.

Hybridní vozidla nejsou tak nízkoemisní jak výrobci uváděli, EU je tak chce více omezit
Hybridní vozidla nejsou tak nízkoemisní jak výrobci uváděli, EU je tak chce více omezit
Foto: Unsplash

Hybridní automobily by v příštích letech mohly začít čelit omezením, jaká se chystají na vozidla se spalovacími motory. Důvod je jednoduchý – vozidla, která měla produkovat méně emisí skleníkových plynů a být tak ohleduplnější vůči klimatu než benzínová a naftová vozidla, produkují výrazně více emisí, než výrobci uvádějí.

Takzvaná PHEV, tedy v originále Plug-in Hybrid Electric Vehicle (zjednodušeně „vozidla do zásuvky“), jsou přitom skvělou myšlenkou. Díky tomu, že kombinují elektromotor se spalovacím motorem, umožňují výrazně snížit spotřebu fosilních paliv. Realita je ale bohužel jiná. Ačkoliv výrobci u těchto vozidel většinou uvádějí spotřebu nižší než dva litry na sto kilometrů díky využití elektromotoru, reálné používání zákazníky je mnohdy jiné.

Data uváděná výrobci totiž počítají s tím, že zákazník kromě rekuperace brzdné síly baterii i samostatně nabíjí, což plug-in hybridy umožňují. Jak ale ukazují data německého Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací (ISI), velké množství řidičů baterii samostatně nedobíjí a vozidlo tak jezdí převážně díky spalovacímu motoru.

V případech, kdy plug-in hybridy využívají běžní zákazníci, je spotřeba standardně spíše mezi 4 – 5 litry paliva na 100 kilometrů. Ještě horší situace je ve velkých vozových parcích firem, kde hybridní vozidla dosahují spotřeby i kolem osmi litrů na sto kilometrů.

Mnoho firem přitom v minulých letech pořídilo plug-in hybridní vozidla ve snaze snížit spotřebu fosilních paliv ve svých flotilách a tím i snížit emise oxidu uhličitého vypouštěného do atmosféry. U některých firem šlo primárně o tzv. greenwashing, který měl firmu prezentovat v očích zákazníků jako ekologickou.

To, že plug-in hybridní vozidla mají tyto potíže, se vědělo už delší dobu, reakce regulátorů ale byla jen velmi chladná. V červenci 2022 rozhodla Evropská komise o tom, že by se pravidla pro výpočet emisí CO2 pro plug-in hybridní vozidla měla změnit. Tato změna by měla vstoupit v platnost už v příštím roce.

Na silnicích se tak objeví miliony vozidel, která nebudou tak ekologická, jak se při jejich nákupu uvádělo, alespoň papírově. Úprava výpočtu emisí hlavního skleníkového plynu by tak mohla být hlavním hřebíčkem do rakve hybridních vozidel, která byla dlouhodobě považována za přechodný mezistupeň od spalovacích motorů k elektromobilům.

Jak ukazují současná data, elektromobilita roste výrazně rychleji, než se dříve čekalo, a tento přechod od spalovacích motorů k čistě bezemisním elektromotorům nejspíše vůbec nebude potřeba. Je tak možné, že plug-in hybridní vozidla za několik let úplně vymizí, ještě před zákazem prodeje nových vozidel se spalovacím motorem plánovaným na rok 2035.




Štítky: Auto Automobily EU Evropská unie Hybridní vozidla Elektromobily Plug-in hybrid Hybrid Emise CO2
Zdroj: EU, Fraunhofer institut



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.