Další mýtus šířený odpůrci elektromobilů padl. Přetížení a kolapsy energetických sítí jsou nesmysl

     
Tomáš Jelínek
26. 11. 2023 ▪ 14:18

Rychlý rozvoj elektromobility přináší i boření dalších mýtů, které šíří odpůrci elektromobilů. Výzkum společnosti Bloomberg totiž ukazuje, že oblíbený mýtus o kolapsu energetických sítí je nesmysl.

Výpadky energetických sítí kvůli elektromobilům jsou jen katastrofická představa
Výpadky energetických sítí kvůli elektromobilům jsou jen katastrofická představa
Foto: Unsplash

Stovky tisíc či miliony elektromobilů připojených k energetické síti mohou přinést jen jediné – nevyhnutelné přetížení a kolaps energetické sítě. Přesně takový mýtus je jedním z velmi oblíbených u odpůrců přechodu na elektromobilitu, která ovšem už v současnosti nevyhnutelně probíhá. Podle výzkumu renomované společnosti je ale i miliarda elektromobilů stále bezpečná pro energetickou síť.

Právě miliarda je číslo odhadovaného počtu všech motorových vozidel, která jsou celosvětově v provozu. Výzkumníci si tak dali za cíl zjistit, co by právě miliarda vozidel na elektřinu udělala s energetickými sítěmi a kolik elektřiny by na jejich pohon vlastně bylo potřeba.

Výzkum Bloomberg New Energy Finance (NEF) odhaduje, že počet elektromobilů by se měl v příštích desítkách let dramaticky zvýšit, což ostatně ukazují i zjištění dalších společností. Podle NEF by tak mělo do roku 2040 přibýt celosvětově 730 milionů až jedna miliarda elektromobilů, což samozřejmě vytváří otázku, jak se budou všechny tyto elektromobily nabíjet a zda energetické sítě jejich nabíjení ustojí.

Podle odborníka ze společnosti Bloomberg, jejímž zakladatelem je bývalý starosta New Yorku Michael Bloomberg, Colina McKerrachera by ale poptávka po elektřině pro všechny nové elektromobily neměla být nijak drastická. Celkové zvýšení poptávky po elektrické energii pro osobní elektromobily by totiž mělo poptávku po elektřině v energetických sítích zvýšit asi jen o devět procent. Pokud by se k osobním automobilům přičetla i nákladní vozidla a elektrobusy rovněž poháněné energií uloženou v bateriích, bylo by navýšení asi o 15 procent.

Je ovšem nutné dodat, že v následujících desetiletích podle odhadů dojde i k drastickým proměnám energetických sítí, které nejspíše nebudou tolik centralizované jako tomu je v současnosti. Stále více firem i domácností tak bude svá vozidla nabíjet hlavně ze sluneční energie vyrobené a uložené ve vlastním domě. Tím tak bude snížena i poptávka po energii z distribuční sítě a ta tak ustojí i stále větší odběry elektřiny.

To, že jsou čísla společnosti Bloomberg validní podle McKerrachera ukazuje i příklad Norska. Tam dnes většinu prodaných osobních vozidel tvoří právě elektromobily, což ve výsledku ústí v to, že tam některé společnosti včetně evropského koncernu Volkswagen plánují již brzy prodávat pouze své elektrické modely.

Distribuční síť v Norsku ale i při rychlém rozvoji elektromobility zůstává stabilní. Přestože tak téměř každý pátý obyvatel Norska využívá elektromobil, celková spotřeba elektřiny se v zemi zvýšila pouze o 1,4 procenta.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Doprava Elektromobilita Energie Elektřina Energetické sítě Nabíjení elektromobilů



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější