Další mýtus šířený odpůrci elektromobilů padl. Přetížení a kolapsy energetických sítí jsou nesmysl
Rychlý rozvoj elektromobility přináší i boření dalších mýtů, které šíří odpůrci elektromobilů. Výzkum společnosti Bloomberg totiž ukazuje, že oblíbený mýtus o kolapsu energetických sítí je nesmysl.
Stovky tisíc či miliony elektromobilů připojených k energetické síti mohou přinést jen jediné – nevyhnutelné přetížení a kolaps energetické sítě. Přesně takový mýtus je jedním z velmi oblíbených u odpůrců přechodu na elektromobilitu, která ovšem už v současnosti nevyhnutelně probíhá. Podle výzkumu renomované společnosti je ale i miliarda elektromobilů stále bezpečná pro energetickou síť.
Právě miliarda je číslo odhadovaného počtu všech motorových vozidel, která jsou celosvětově v provozu. Výzkumníci si tak dali za cíl zjistit, co by právě miliarda vozidel na elektřinu udělala s energetickými sítěmi a kolik elektřiny by na jejich pohon vlastně bylo potřeba.
Výzkum Bloomberg New Energy Finance (NEF) odhaduje, že počet elektromobilů by se měl v příštích desítkách let dramaticky zvýšit, což ostatně ukazují i zjištění dalších společností. Podle NEF by tak mělo do roku 2040 přibýt celosvětově 730 milionů až jedna miliarda elektromobilů, což samozřejmě vytváří otázku, jak se budou všechny tyto elektromobily nabíjet a zda energetické sítě jejich nabíjení ustojí.
Podle odborníka ze společnosti Bloomberg, jejímž zakladatelem je bývalý starosta New Yorku Michael Bloomberg, Colina McKerrachera by ale poptávka po elektřině pro všechny nové elektromobily neměla být nijak drastická. Celkové zvýšení poptávky po elektrické energii pro osobní elektromobily by totiž mělo poptávku po elektřině v energetických sítích zvýšit asi jen o devět procent. Pokud by se k osobním automobilům přičetla i nákladní vozidla a elektrobusy rovněž poháněné energií uloženou v bateriích, bylo by navýšení asi o 15 procent.
Je ovšem nutné dodat, že v následujících desetiletích podle odhadů dojde i k drastickým proměnám energetických sítí, které nejspíše nebudou tolik centralizované jako tomu je v současnosti. Stále více firem i domácností tak bude svá vozidla nabíjet hlavně ze sluneční energie vyrobené a uložené ve vlastním domě. Tím tak bude snížena i poptávka po energii z distribuční sítě a ta tak ustojí i stále větší odběry elektřiny.
To, že jsou čísla společnosti Bloomberg validní podle McKerrachera ukazuje i příklad Norska. Tam dnes většinu prodaných osobních vozidel tvoří právě elektromobily, což ve výsledku ústí v to, že tam některé společnosti včetně evropského koncernu Volkswagen plánují již brzy prodávat pouze své elektrické modely.
Distribuční síť v Norsku ale i při rychlém rozvoji elektromobility zůstává stabilní. Přestože tak téměř každý pátý obyvatel Norska využívá elektromobil, celková spotřeba elektřiny se v zemi zvýšila pouze o 1,4 procenta.