EnergoZrouti.cz

Bohatí si pořizují elektromobily, platíme za ně ale všichni

     
Tomáš Jelínek
5. 9. 2024 ▪ 12:12

Přestože se na silnicích objevuje stále více elektromobilů, jejich nákup si může dovolit pouze malá skupina obyvatel s vyššími příjmy. Bohatí si pořizují elektromobily, a kvůli dotacím na ně nakonec doplácíme všichni, stěžují si Němci po tlaku na znovuzavedení příspěvků na nákup elektrických vozidel.

Elektromobily jsou v současnosti dostupné jen malé skupině lidí s vyššími příjmy, platíme za ně ale všichni
Elektromobily jsou v současnosti dostupné jen malé skupině lidí s vyššími příjmy, platíme za ně ale všichni
Foto: Unsplash

V posledních letech se v Evropě rozvíjí diskuze o ekologické dopravě a elektromobilech, které jsou často prezentovány jako řešení pro zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí skleníkových plynů. Německo, jako jedna z nejvýznamnějších automobilových velmocí světa, hraje v této oblasti klíčovou roli. Elektrická auta jsou v Německu považována za budoucnost dopravy, a to i přes značné ekonomické a politické kontroverze, které tento trend doprovázejí. Mezi hlavní problémy patří otázka dotací na elektromobily a jejich dostupnost pro širokou veřejnost.

Jsou elektromobily hračkou jen pro bohaté?

Ačkoli elektromobily postupně nabírají na popularitě, zůstávají pro většinu obyvatel nedostupné. To je způsobeno především jejich vysokou cenou, která je pro běžné spotřebitele často nepřekonatelnou překážkou. Studie ukazují, že elektromobily si pořizují především bohatší vrstvy obyvatel, zatímco pro střední třídu a nižší příjmové skupiny zůstávají elektromobily nedostupné. Tento trend je v Německu výrazný a vyvolává rozhořčení mezi daňovými poplatníky. Ti jsou totiž nuceni přispívat na dotace, které ve finále slouží hlavně majetnějším obyvatelům.

Podle německého zpravodajského portálu Focus tak dotace na elektromobily ve skutečnosti „obdarovávají bohaté zelené“. Podle Focusu zatímco dotace jsou financovány z veřejných peněz, elektromobily si pořizují především ti, kteří si je mohou dovolit i bez státní podpory. Tím vzniká paradoxní situace, kdy všichni daňoví poplatníci přispívají na technologii, kterou však využívá jen malá část z nich. Němci, kteří si nemohou elektromobil dovolit, se tak právem ptají, proč mají platit za rozvoj technologie, ze které nemají žádný přímý prospěch.

Diskuze o elektromobilech a jejich dotacích však nedávno nabrala nový směr. Německá vláda, která v posledních měsících omezila dotace na elektromobily, nyní přemýšlí o jejich opětovném zavedení. Důvodem je snaha o záchranu automobilky Volkswagen, která se potýká s poklesem poptávky a problémy v oblasti výroby elektromobilů. Volkswagen je jedním z největších výrobců automobilů na světě, a pokud by čelil vážným finančním potížím, mohlo by to mít dramatický dopad nejen na německou ekonomiku, ale i na globální automobilový průmysl.

V současnosti se tak mezi německými politiky debatuje o tom, že by bylo dobré opět zavést podporu pro nákup elektromobilů, což by mělo pomoci Volkswagenu překonat současnou krizi. Tento krok však opět vyvolává nevoli mezi obyvatelstvem. Lidé se obávají, že daňoví poplatníci budou muset zaplatit za problémy automobilového průmyslu, ačkoli z elektromobility přímo neprofitují. Kritici poukazují na to, že dotace mají pomoci všem občanům, ne jen velkým korporacím a bohatým jedincům.

Faktem zůstává, že elektromobily jsou v současnosti dostupné především pro bohatší obyvatele, což má širší společenské důsledky. Elektromobily jsou sice prezentovány jako klíčová součást boje proti klimatickým změnám, ale pokud si je mohou dovolit pouze ti nejmajetnější, je otázkou, jak spravedlivý tento přechod k udržitelné mobilitě ve skutečnosti je. Mnozí obyvatelé Německa se cítí nespravedlivě zatíženi státními politikami, které od nich očekávají, že budou platit za přechod na elektromobilitu, aniž by sami mohli této technologie využívat. Z jejich pohledu tak elektromobilita představuje jakýsi „luxusní projekt“, jehož benefity jsou zcela mimo jejich dosah.

Zastánci elektromobility však argumentují tím, že dotace mají za cíl urychlit rozvoj technologie, která bude v budoucnu dostupná pro všechny. Tvrdí, že postupem času dojde ke zlevnění výroby elektromobilů, což umožní jejich masové rozšíření. Skeptici však upozorňují, že tento optimismus je předčasný. Elektromobily stále vyžadují masivní investice do infrastruktury, vývoje nových technologií a výroby baterií, což udržuje jejich cenu na vysoké úrovni.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobily Německo Doprava Elektromobilita Němci
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.