„Všichni budeme jezdit v elektromobilech,“ říká šéf německé automobilky, která ukončuje vývoj spalovacích motorů
Už příští rok ukončí německá automobilka Opel vývoj nových spalovacích motorů. Ty by podle jejího šéfa měly v Evropě úplně skončit do roku 2028. Náhrada je přitom už dávno jasná – elektromobily.
Už od roku 2025 chce tradiční německý výrobce automobilů Opel ukončit vývoj nových spalovacích motorů. Od roku 2028 by pak na evropských trzích nabízel už výhradně elektromobily. Podle Süddeutsche Zeitung už dříve oznámený cíl opětovně potvrdil šéf automobilky Florian Huettl.
Poslední vývoj na trhu s elektrickými vozidly naznačuje, že poptávka po těchto autech v některých zemích mírně poklesla. V Německu je tento trend podle Huettla způsoben zejména nejistotou, kterou vyvolal náhlý konec bonusů pro nákup elektromobilů, což zpochybnilo dříve jasnou linii vládní politiky. Kancléř Olaf Scholz však jasně vyjádřil svůj závazek k elektromobilitě a přislíbila plnou politickou podporu. Huettl k tomu dodává: „Samozřejmě to pomáhá, ale potřebujeme tady stabilitu.“
Opel se snaží co nejrychleji stát nezávislým na dotacích, aby se elektromobilita stala skutečně dostupnou široké veřejnosti. „Už nejsme tak daleko,“ řekl Huettl. „Jsme plně odhodláni ukončit éru spalovacích motorů. Chceme jasné rámcové podmínky a jasný směr.“ Každý model značky Opel je již nyní k dispozici i jako elektrická verze, takže je na zákazníkovi, jaký typ pohonu si vybere.
V rámci své strategie Opel plánuje uvést na trh elektromobil za 25 000 eur (asi 618 tisíc korun), což by mohla být nabídka, která skutečně osloví široké skupiny kupujících. Například malý vůz Corsa stojí kolem 20 000 eur (téměř 500 tisíc korun) se spalovacím motorem a necelých 30 000 eur (cca 741 tisíc korun) jako elektromobil. V roce 2024 bude s modelem Frontera uveden na trh další elektrický model s cenou kolem 29 000 eur (cca 717 tisíc korun). Tento model nabídne šiřší výbavu a výhody elektromobilu, jako jsou nižší provozní náklady.
Na otázku, kdy Opel nabídne elektromobil za 25 000 eur, generální ředitel pro Süddeutsche Zeitung odpověděl: „Ano, počítáme s tím u příštích generací. Děláme pokrok každý rok a pracujeme na zlevnění stávajících vozů. Ale abychom se dostali na cenu 25 000 eur, potřebujete novou platformu.“
Stellantis, mateřská společnost Opelu, již nabízí Citroën e-C3, elektromobil za 23 300 eur, a stejnou platformu by mohl využít i Opel. Huettl však upozorňuje na to, že výroba takového modelu v Německu je složitá kvůli vysokým nákladům, například cena energie je zde dvakrát vyšší než ve Francii a vysoké jsou i mzdové náklady. Nicméně německý průmysl má zase výhodu v kvalitě školení a vysoké úrovni inženýrských dovedností.
„Plně se věnujeme elektrickému pohonu, i když v současné době nabízíme všechny naše modely s jinými variantami pohonu,“ zdůraznil Huettl. Pro značku Opel neexistuje „žádný plán B pro elektromobilitu“. Huettl je přesvědčen, že budoucnost patří elektromobilům: „Všichni budeme jezdit elektromobily. Nevidíme žádného zákazníka, který by k nám přišel s elektromobilem a řekl, že by raději měl znovu spalovací motor.“
Budoucnost patří elektromobilitě i podle šéfa další německé značky z koncernu Volkswagen. Podle šéfa Audi Gernot Döllner totiž v budoucnu budeme všichni jezdit elektromobily a to i přes to, že kolem podobných názorů v současnosti plánuje rozsáhlý skepticismus.