Vířivku nebo elektromobil? Dodavatelé fotovoltaiky lákají zákazníky, asociace před tím varuje
Pořiďte si fotovoltaiku nyní a získáte drahý dárek nebo vás zařadíme do losování o elektromobil. I na takové nabídky nyní lákají dodavatelé fotovoltaiky. Samotné fotovoltaické asociace ale před výběrem podobných dodavatelů varují.
Drahé dárky, možnost výhry i další lákadla jak prodat. Právě to nyní mohou zákazníci najít v dalo by se říci všudypřítomných reklamních sděleních od dodavatelů fotovoltaických elektráren. Ti se v současnosti vzpamatovávají z poklesu poptávky v souvislosti se snižováním cen energií a poškození dobrého jména kvůli pádu několika velkých dodavatelů. Dravá reklama, která je k vidění na internetu, v televizi ale i na billboardech ale není zárukou kvality.
Po tom, co Rusko na začátku minulého roku zahájilo invazi na Ukrajinu a následně začala válka i o energie mezi Ruskem a Evropskou unií bylo mnoha firmám a domácnostem jasné, že problém s energetikou závislou na Rusku je třeba co nejrychleji řešit. V souvislosti s rostoucími cenami energií se tak domácnosti stále více začaly zajímat o to, jak jejich cenu srazit a stát se více nezávislými na tomto systému. Fotovoltaické elektrárny se tak staly rychle volbou číslo jedna.
Nejen invaze, ale i plány na bezemisní ekonomiky EU tak stály za vznikem desítek, možná i stovek společností, které se na dodávky a montáže fotovoltaických elektráren specializují. Stejně jako v dalších oborech tak ale vznikly kvalitní ale i méně kvalitní firmy, u kterých následky jejich činnosti vidíme dodnes na tisícovkách recenzí nespokojených zákazníků.
Po velkém fotovoltaickém boomu ale přišlo hned zkraje roku 2023 rychlé vystřízlivění. Evropě se totiž povedlo uklidnit energetický sektor tím, že „přežila“ mírnou zimu a měla dostatečné zásoby elektřiny a zemního plynu z jiných zdrojů než z dodavatelsky nestabilního Ruska. Ačkoliv pokles cen na trzích a následně i u dodavatelů energií by se mohl zdát plně pozitivní zprávou, právě pro dodavatele fotovoltaiky byla spíše malou noční můrou.
Pokles cen s sebou totiž na začátku letošního roku přinesl i dramatický pokles poptávky po fotovoltaice. Někteří dodavatelé tak hlásili výpadek i dvou třetin nových zakázek, který by pro velkou část z nich mohl být v dlouhodobém měřítku likvidační.
Situace se ale naštěstí s příchodem jarních měsíců až zázrakem stabilizovala a počet zakázek začal opět přibývat. Důvodem bude nejspíše i to, že si domácnosti a firmy uvědomují, že krize jaká nás potkala v již proběhlé topné sezóně by se v té další mohla znovu opakovat a obnovitelné zdroje na vlastní střeše budou jedním z prvků jak energii získat téměř zdarma.
Současná dalo by se říci stabilní situace na fotovoltaickém trhu ale nemusí trvat věčně, pokud to firmy opět přeženou s množstvím zakázek, které si nasmlouvají a nebudou schopné plnit. Problém s nedostatečným množstvím odborných pracovníků, kteří by fotovoltaiku zapojovali a dokončovali totiž nezmizel mávnutím kouzelného proutku a zůstává s námi i nadále.
Zákazníci tak nyní mohou jen doufat, že firmy s křiklavou reklamou nabízející vířivku za objednání fotovoltaik, výhru drahého elektromobilu ale i další zajímavé nabídky budou schopny dostát svým závazkům a neskončí na konci další sezóny jako Malina Group, FG Energy a další společnosti.
Samy solární asociace přitom před reklamami s výhodnými nabídkami a losováním o ceny varují. Jejich členové ale na tato vyjádření v médiích nejspíš příliš neslyší.
„Lidé by se měli mít na pozoru i v případě křiklavých reklam na internetu, nabídky velkých slev, časově omezených akcí nebo losování o ceny. Propracovaný marketing totiž není vždy zárukou kvalitní realizace.“ uvedl Jan Krčmář, ředitel Solární Asociace.