EnergoZrouti.cz

Vířivku nebo elektromobil? Dodavatelé fotovoltaiky lákají zákazníky, asociace před tím varuje

  
Martin Bárta
2. 6. 2023 ▪ 09:44

Pořiďte si fotovoltaiku nyní a získáte drahý dárek nebo vás zařadíme do losování o elektromobil. I na takové nabídky nyní lákají dodavatelé fotovoltaiky. Samotné fotovoltaické asociace ale před výběrem podobných dodavatelů varují.

Kvalitní marketing není vše, varují odborníci z fotovoltaiky
Kvalitní marketing není vše, varují odborníci z fotovoltaiky
Foto: Unsplash

Drahé dárky, možnost výhry i další lákadla jak prodat. Právě to nyní mohou zákazníci najít v dalo by se říci všudypřítomných reklamních sděleních od dodavatelů fotovoltaických elektráren. Ti se v současnosti vzpamatovávají z poklesu poptávky v souvislosti se snižováním cen energií a poškození dobrého jména kvůli pádu několika velkých dodavatelů. Dravá reklama, která je k vidění na internetu, v televizi ale i na billboardech ale není zárukou kvality.

Po tom, co Rusko na začátku minulého roku zahájilo invazi na Ukrajinu a následně začala válka i o energie mezi Ruskem a Evropskou unií bylo mnoha firmám a domácnostem jasné, že problém s energetikou závislou na Rusku je třeba co nejrychleji řešit. V souvislosti s rostoucími cenami energií se tak domácnosti stále více začaly zajímat o to, jak jejich cenu srazit a stát se více nezávislými na tomto systému. Fotovoltaické elektrárny se tak staly rychle volbou číslo jedna.

Nejen invaze, ale i plány na bezemisní ekonomiky EU tak stály za vznikem desítek, možná i stovek společností, které se na dodávky a montáže fotovoltaických elektráren specializují. Stejně jako v dalších oborech tak ale vznikly kvalitní ale i méně kvalitní firmy, u kterých následky jejich činnosti vidíme dodnes na tisícovkách recenzí nespokojených zákazníků.

„Vířivka zdarma při nákupu fotovoltaiky“ láká reklama jednoho z dodavatelů fotovoltaiky (digitálně odstraněno logo) , ...

Po velkém fotovoltaickém boomu ale přišlo hned zkraje roku 2023 rychlé vystřízlivění. Evropě se totiž povedlo uklidnit energetický sektor tím, že „přežila“ mírnou zimu a měla dostatečné zásoby elektřiny a zemního plynu z jiných zdrojů než z dodavatelsky nestabilního Ruska. Ačkoliv pokles cen na trzích a následně i u dodavatelů energií by se mohl zdát plně pozitivní zprávou, právě pro dodavatele fotovoltaiky byla spíše malou noční můrou.

Pokles cen s sebou totiž na začátku letošního roku přinesl i dramatický pokles poptávky po fotovoltaice. Někteří dodavatelé tak hlásili výpadek i dvou třetin nových zakázek, který by pro velkou část z nich mohl být v dlouhodobém měřítku likvidační.

Situace se ale naštěstí s příchodem jarních měsíců až zázrakem stabilizovala a počet zakázek začal opět přibývat. Důvodem bude nejspíše i to, že si domácnosti a firmy uvědomují, že krize jaká nás potkala v již proběhlé topné sezóně by se v té další mohla znovu opakovat a obnovitelné zdroje na vlastní střeše budou jedním z prvků jak energii získat téměř zdarma.

Současná dalo by se říci stabilní situace na fotovoltaickém trhu ale nemusí trvat věčně, pokud to firmy opět přeženou s množstvím zakázek, které si nasmlouvají a nebudou schopné plnit. Problém s nedostatečným množstvím odborných pracovníků, kteří by fotovoltaiku zapojovali a dokončovali totiž nezmizel mávnutím kouzelného proutku a zůstává s námi i nadále.

„Kup si fotovoltaiku a vyhraj elektromobil“ láká reklama jednoho z dodavatelů fotovoltaiky , ...

Zákazníci tak nyní mohou jen doufat, že firmy s křiklavou reklamou nabízející vířivku za objednání fotovoltaik, výhru drahého elektromobilu ale i další zajímavé nabídky budou schopny dostát svým závazkům a neskončí na konci další sezóny jako Malina Group, FG Energy a další společnosti.

Samy solární asociace přitom před reklamami s výhodnými nabídkami a losováním o ceny varují. Jejich členové ale na tato vyjádření v médiích nejspíš příliš neslyší.

„Lidé by se měli mít na pozoru i v případě křiklavých reklam na internetu, nabídky velkých slev, časově omezených akcí nebo losování o ceny. Propracovaný marketing totiž není vždy zárukou kvalitní realizace.“ uvedl Jan Krčmář, ředitel Solární Asociace.




Štítky: Fotovoltaika Solární elektárny Fotovoltaické elektrárny Obnovitelné zdroje Soutěže Dárky