Vědci vytvořili levnější baterie pro elektromobily, ty by díky nim mohly zlevnit. Licenci na ně už má Volkswagen
Vědci vytvořili levnější lithium-iontové baterie pro elektromobily. Oproti „zázračným“ technologiím jsou opravdu funkční a mohou přinést výrazné zlevnění elektromobilů. Licenci na jejich výrobu už má třeba gigant Volkswagen.
Ačkoliv krize spojená nejprve s nedostatkem čipů a následně i dalších součástek u většiny světových automobilek v posledních měsících přinesla výrazné zdražení, v příštích letech by mohlo dojít k přesnému opaku. To se ale nejspíše nebude týkat vozidel se spalovacím motorem ale elektromobilů. Nové technologie lithium-iontových baterií by totiž mohly přinést výrazné zlevnění vozidel.
Současné bateriové články, které se v elektromobilech objevují sice v současnosti dále zdražují kvůli vysoké ceně lithia spojené s jeho nedostatkem. Ostatně před tím, že by v následujících letech mohlo být lithia, které je základní složkou baterií nejen pro elektromobily mohl být nedostatek varovala i studie společnosti Allianz z letošního léta. Společnosti, které se těžbou a zpracováním lithia zabývají totiž v současnosti rychle rostoucí poptávku po tomto kovu nezvládají vykrývat a tak roste jeho cena.
Tato situace by se v příštích letech mohla zlepšovat s tím, jak se spustí nové továrny na těžbu a zpracování lithia. Přes to, že kovu bude dostatek baterie díky tomu příliš výrazně nezlevní a tím ani jednotlivá vozidla.
Opravdové zlevnění by ale mohly přinést nové technologie baterií, které jsou v současnosti již v produkčních fázích. Mezi jednoho z jejich vývojářů lze zařadit například americkou společnost 24M Technologies. Té se podařilo zjednodušit výrobu lithium-iontových baterií díky novému designu. Ten oproti současným bateriím vyžaduje mnohem méně materiálů včetně mědi nebo hliníku a také kroků nutných k výrobě každého článku.
Podle dat společnosti by nový „design“ baterií nazvaný SemiSolid měl snížit výrobní náklady až o 40 procent, což je v této oblasti velmi výrazná částka, která může výrazně snížit i cenu elektromobilu který bude nové baterie používat.
V médiích se sice v posledních letech stále více objevují zprávy o zázračných nových bateriích, které vyřeší všechny problémy těch současných, ve většině případů jde ale jen o fantastické koncepty, které mají s reálným využitím v nejbližší době jen pramálo společného. U technologie SemiSolid je ale situace úplně jiná. Firma totiž s vývojem začala už před mnoha lety a už v roce 2015 opustila tajný režim, kdy baterii držela „pod pokličkou“. Od té doby o ni projevily zájem obrovské společnosti jako Fujifilm, Volkswagen, Axxiva, Freyr a další.
Některé z firem, které na baterii získaly licenci už plánují otevření továren, které by měly začít v příštích letech nové baterie založené na technologii 24M Technologies produkovat ve velkém. Platformu SemiSolid firma otestovala například v bateriích vyráběných pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů. V těchto případech ovšem šlo o rozsah výroby v řádech stovek megawatt. Nová továrna by ale měla technologii poskytnout i v gigawattovém měřítku v rámci takzvaných gigafactory.