Vědci vytvořili levnější baterie pro elektromobily, ty by díky nim mohly zlevnit. Licenci na ně už má Volkswagen

     
Martin Bárta
26. 10. 2022 ▪ 13:25

Vědci vytvořili levnější lithium-iontové baterie pro elektromobily. Oproti „zázračným“ technologiím jsou opravdu funkční a mohou přinést výrazné zlevnění elektromobilů. Licenci na jejich výrobu už má třeba gigant Volkswagen.

Levnější bateriový článek 24M Technology
Levnější bateriový článek 24M Technology
Foto: 24M Technology

Ačkoliv krize spojená nejprve s nedostatkem čipů a následně i dalších součástek u většiny světových automobilek v posledních měsících přinesla výrazné zdražení, v příštích letech by mohlo dojít k přesnému opaku. To se ale nejspíše nebude týkat vozidel se spalovacím motorem ale elektromobilů. Nové technologie lithium-iontových baterií by totiž mohly přinést výrazné zlevnění vozidel.

Současné bateriové články, které se v elektromobilech objevují sice v současnosti dále zdražují kvůli vysoké ceně lithia spojené s jeho nedostatkem. Ostatně před tím, že by v následujících letech mohlo být lithia, které je základní složkou baterií nejen pro elektromobily mohl být nedostatek varovala i studie společnosti Allianz z letošního léta. Společnosti, které se těžbou a zpracováním lithia zabývají totiž v současnosti rychle rostoucí poptávku po tomto kovu nezvládají vykrývat a tak roste jeho cena.

Tato situace by se v příštích letech mohla zlepšovat s tím, jak se spustí nové továrny na těžbu a zpracování lithia. Přes to, že kovu bude dostatek baterie díky tomu příliš výrazně nezlevní a tím ani jednotlivá vozidla.

Opravdové zlevnění by ale mohly přinést nové technologie baterií, které jsou v současnosti již v produkčních fázích. Mezi jednoho z jejich vývojářů lze zařadit například americkou společnost 24M Technologies. Té se podařilo zjednodušit výrobu lithium-iontových baterií díky novému designu. Ten oproti současným bateriím vyžaduje mnohem méně materiálů včetně mědi nebo hliníku a také kroků nutných k výrobě každého článku.

Podle dat společnosti by nový „design“ baterií nazvaný SemiSolid měl snížit výrobní náklady až o 40 procent, což je v této oblasti velmi výrazná částka, která může výrazně snížit i cenu elektromobilu který bude nové baterie používat.

Porovnání současných bateriových článků a technologie SemiSolid

V médiích se sice v posledních letech stále více objevují zprávy o zázračných nových bateriích, které vyřeší všechny problémy těch současných, ve většině případů jde ale jen o fantastické koncepty, které mají s reálným využitím v nejbližší době jen pramálo společného. U technologie SemiSolid je ale situace úplně jiná. Firma totiž s vývojem začala už před mnoha lety a už v roce 2015 opustila tajný režim, kdy baterii držela „pod pokličkou“. Od té doby o ni projevily zájem obrovské společnosti jako Fujifilm, Volkswagen, Axxiva, Freyr a další.

Některé z firem, které na baterii získaly licenci už plánují otevření továren, které by měly začít v příštích letech nové baterie založené na technologii 24M Technologies produkovat ve velkém. Platformu SemiSolid firma otestovala například v bateriích vyráběných pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů. V těchto případech ovšem šlo o rozsah výroby v řádech stovek megawatt. Nová továrna by ale měla technologii poskytnout i v gigawattovém měřítku v rámci takzvaných gigafactory.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Baterie MIT Věda Lithium-iontové baterie Auto Elektromobilita Nabíjení Volkswagen 24M Technologies
Zdroj: 24M Technologies




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější