EnergoZrouti.cz

Součástí elektrokol bude brzy systém automaticky omezující rychlost, první ho testuje Amsterdam

  
Martin Bárta
19. 3. 2024 ▪ 12:53

Bezohledné cyklisty na elektrokolech, kteří mnohdy překračují i rychlost 50 kilometrů v hodině by brzy mohl zbrzdit speciální systém. Ten by v případě překročení rychlosti v dané lokalitě odpojil elektronický motor. Jeho test už připravují velká evropská města.

Rychlost elektrokol by brzy mohl omezovat speciální systém
Rychlost elektrokol by brzy mohl omezovat speciální systém
Foto: Unsplash

Nejen na silnicích v Česku rychle přibývá elektrokol, která svým majitelům umožňují výrazně snazší cestování. V mnoha případech se ale díky vyšší rychlosti, než je tomu u běžných kol, stávají nebezpečným strojem, a to i kvůli faktu, že si mnoho cyklistů nechává upravovat jejich firmware a jezdí tak rychleji, než je povolené. Tomu by v budoucnu měl zabránit systém, který se nyní chystají otestovat v nizozemském hlavním městě.

Využívání standardních, ale i elektrických kol v Česku ve srovnání s Nizozemskem statisticky absolutně jiné. Problémy, které vznikají kvůli bezohledným cyklistům na elektrokolech ale známe nejen u nás a v Nizozemsku, ale po celé Evropě.

Vysoká rychlost, kterou lze dosáhnout na rozdíl od standardního kola i do kopce už dělá vrásky na čele i ochráncům přírody, kteří jen sledujíc cyklisty prohánějící se v oblastech, kam není volný přístup. Z jejich hlediska je ale velmi těžké jakkoliv zasáhnout a cyklistu z prohřešku usvědčit.

Stejný problém pak vzniká i ve městech, kde někteří cyklisté porušují pravidla silničního provozu a díky jízdě i na chodnících jsou často ohrožením pro ostatní chodce. Současná legislativa v současnosti sice omezuje přídavný elektrický pohon elektrokol do rychlosti 25 km/h, kola ale mnohdy tento limit překračují.

Velmi často totiž sami cyklisté, ale i prodejci elektrokol takzvaně odemykají software kola a umožňují tak cyklistovi tuto rychlost překračovat. Výjimkou pak nejsou kola, která se řítí i rychlostí více než 50 kilometrů v hodině, což je nebezpečné jak pro jejich řidiče, tak i ostatní účastníky provozu.

„Maximální rychlost elektrokola je omezena na 25 kilometrů za hodinu. Nicméně podle statistik Besipu je 100 až 200 tisíc elektrokol či elektrokoloběžek a podobných výrobků nějakým způsobem hacknuto, tedy softwarově upraveno, aby mohly jet rychleji. V některých případech je potom rychlost dvojnásobná i vyšší,“ upozornil pro Český rozhlas odborník Jan Jirmus z projektu Bezpečné cesty.

Právě kvůli nebezpečným cyklistům nyní nejen města hledají způsoby, jak elektrokola omezit. Úplné omezení jejich využívání by ale bylo kontraproduktivní se snahou snižovat emise skleníkových plynů a odstraňovat co nejvíce automobilů ze silnic.

Řešením by tak mohl být speciální systém, který se nyní chystají testovat v nizozemském hlavním městě Amsterdamu. Ten by mohl být napojený na elektronické řízení motoru kol a v případě, kdy by mu byl dán pokyn omezit fungování elektrického motoru kola. Cyklista by tak mohl v tu dobu využívat pouze vlastního pohonu bez motoru.

Taková technologie by se podle serveru NRC, který informaci přinesl, mohla uplatnit například na vytížených cyklostezkách, kde by došlo k nastavení nižší rychlosti, což by zvýšilo bezpečnost pro všechny ostatní cyklisty. Stejně tak by mohlo dojít k omezení rychlosti například v okolí škol.

Mimo Amsterdamu se na testování systému chystají i další velká evropská města jako Mnichov, Atény nebo Milán. Místní úřady by tak díky této technologii, jež do kol implementují přímo výrobci motorů, mohly snadno omezit rychlost a zvýšit tak bezpečnost.

Samotná technologie by mohla fungovat i na základě GPS signálu, a tak by bylo možné cyklisty omezovat například i v místech, kde není pohyb kol povolen, tedy obzvláště v chráněných územích národních parků a na podobných lokalitách.




Štítky: Elektrokola Nizozemsko Amsterdam Elektromobilita Doprava Rychlost