Součástí elektrokol bude brzy systém automaticky omezující rychlost, první ho testuje Amsterdam

     
Martin Bárta
19. 3. 2024 ▪ 12:53

Bezohledné cyklisty na elektrokolech, kteří mnohdy překračují i rychlost 50 kilometrů v hodině by brzy mohl zbrzdit speciální systém. Ten by v případě překročení rychlosti v dané lokalitě odpojil elektronický motor. Jeho test už připravují velká evropská města.

Rychlost elektrokol by brzy mohl omezovat speciální systém
Rychlost elektrokol by brzy mohl omezovat speciální systém
Foto: Unsplash

Nejen na silnicích v Česku rychle přibývá elektrokol, která svým majitelům umožňují výrazně snazší cestování. V mnoha případech se ale díky vyšší rychlosti, než je tomu u běžných kol, stávají nebezpečným strojem, a to i kvůli faktu, že si mnoho cyklistů nechává upravovat jejich firmware a jezdí tak rychleji, než je povolené. Tomu by v budoucnu měl zabránit systém, který se nyní chystají otestovat v nizozemském hlavním městě.

Využívání standardních, ale i elektrických kol v Česku ve srovnání s Nizozemskem statisticky absolutně jiné. Problémy, které vznikají kvůli bezohledným cyklistům na elektrokolech ale známe nejen u nás a v Nizozemsku, ale po celé Evropě.

Vysoká rychlost, kterou lze dosáhnout na rozdíl od standardního kola i do kopce už dělá vrásky na čele i ochráncům přírody, kteří jen sledujíc cyklisty prohánějící se v oblastech, kam není volný přístup. Z jejich hlediska je ale velmi těžké jakkoliv zasáhnout a cyklistu z prohřešku usvědčit.

Stejný problém pak vzniká i ve městech, kde někteří cyklisté porušují pravidla silničního provozu a díky jízdě i na chodnících jsou často ohrožením pro ostatní chodce. Současná legislativa v současnosti sice omezuje přídavný elektrický pohon elektrokol do rychlosti 25 km/h, kola ale mnohdy tento limit překračují.

Velmi často totiž sami cyklisté, ale i prodejci elektrokol takzvaně odemykají software kola a umožňují tak cyklistovi tuto rychlost překračovat. Výjimkou pak nejsou kola, která se řítí i rychlostí více než 50 kilometrů v hodině, což je nebezpečné jak pro jejich řidiče, tak i ostatní účastníky provozu.

„Maximální rychlost elektrokola je omezena na 25 kilometrů za hodinu. Nicméně podle statistik Besipu je 100 až 200 tisíc elektrokol či elektrokoloběžek a podobných výrobků nějakým způsobem hacknuto, tedy softwarově upraveno, aby mohly jet rychleji. V některých případech je potom rychlost dvojnásobná i vyšší,“ upozornil pro Český rozhlas odborník Jan Jirmus z projektu Bezpečné cesty.

Právě kvůli nebezpečným cyklistům nyní nejen města hledají způsoby, jak elektrokola omezit. Úplné omezení jejich využívání by ale bylo kontraproduktivní se snahou snižovat emise skleníkových plynů a odstraňovat co nejvíce automobilů ze silnic.

Řešením by tak mohl být speciální systém, který se nyní chystají testovat v nizozemském hlavním městě Amsterdamu. Ten by mohl být napojený na elektronické řízení motoru kol a v případě, kdy by mu byl dán pokyn omezit fungování elektrického motoru kola. Cyklista by tak mohl v tu dobu využívat pouze vlastního pohonu bez motoru.

Taková technologie by se podle serveru NRC, který informaci přinesl, mohla uplatnit například na vytížených cyklostezkách, kde by došlo k nastavení nižší rychlosti, což by zvýšilo bezpečnost pro všechny ostatní cyklisty. Stejně tak by mohlo dojít k omezení rychlosti například v okolí škol.

Mimo Amsterdamu se na testování systému chystají i další velká evropská města jako Mnichov, Atény nebo Milán. Místní úřady by tak díky této technologii, jež do kol implementují přímo výrobci motorů, mohly snadno omezit rychlost a zvýšit tak bezpečnost.

Samotná technologie by mohla fungovat i na základě GPS signálu, a tak by bylo možné cyklisty omezovat například i v místech, kde není pohyb kol povolen, tedy obzvláště v chráněných územích národních parků a na podobných lokalitách.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektrokola Nizozemsko Amsterdam Elektromobilita Doprava Rychlost



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější