Silné mrazy omezují provoz elektrických autobusů v Berlíně
Silné mrazy posledních dnů se projevily i na dopravní obslužnosti Berlína. Místní dopravní podnik totiž musel několik elektrických autobusů, které se rychleji vybíjí nahradit jinými elektrobusy či naftovými jednotkami.
Silné mrazy, které aktuálně sužují velkou část Evropy si vybírají daň i na provozu elektrických vozidel. Své by o tom mohli říci řidiči autobusů v německém Berlíně, kde nepojízdné elektrické autobusy musely být v několika případech nahrazovány na trati za jiné elektrické autobusy či naftová vozidla.
Nedostatečná kapacita kvůli nízkým teplotám
Jak uvedl server Focus.de, který s informací přišel, byly problémy s elektrickým autobusy v Berlíně jen za pondělí 23 krát. Autobusy musely být následně na trati nahrazeny jiným vozidlem což zkomplikovalo komfort cestujících a přidělalo vrásky na čele i provozovateli berlínské dopravy – společnosti BVG – Berliner Verkehrsbetriebe.
Silné mrazy totiž u elektrických autobusů stejně jako u jejich dieselových předchůdců mají vyšší nároky na energii kvůli vytápění. A právě to se pro elektrické autobusy stalo kamenem úrazu jelikož právě kvůli potřebě silného vyhřívání došlo k rychlému vyčerpání kapacity baterií.
Podle informací měly problémy hlavně autobusy, které se nabíjejí pouze v depu před vyjetím. Autobusy, které mají nabíječky i na konečných stanicích a přes den tak dochází k jejich opětovnému nabíjení takové potíže nezaznamenaly.
Jak uvedli zástupci BVG, autobusy by měly dle výrobce vydržet jízdu až 130 kilometrů při minus deseti stupních celsia. Jak je tedy možné, že i přes vyšší nároky na topení toto nebylo dodrženo teď bude provozovatel s výrobcem řešit.
Pro dopravní společnost je navíc fungování v silnějších mrazech důležité i do budoucna, kdy plánuje postupně vyměnit všechny naftové autobusy za ty elektrické. Tím by mělo dojít ke snížení emisí skleníkových plynů v Berlíně. Podle informací BVG se totiž dieselové autobusy prodražují a jejich provoz do roku 2035 vyjde až na 2,94 miliardy eur.
Elektromobily trpí v zimě snížením dojezdu
Elektromobily v silných mrazech trpí už z logiky věci nižším dojezdem na jedno nabití akumulátorů. To je způsobeno právě vyššími nároky na spotřebu elektrické energie právě pro vyhřívání vozidla. A právě vyšší odběr z baterií se ve výsledku projeví i na snížení dojezdu celého auta.
Podle testu, který provedl norský autoklub NAF v minulém roce ale nejsou oproti běžným představám řidičů dojezdy sníženy až tak drasticky. Podle testů je totiž reálný dojezd elektrického vozidla v zimě zkrácen přibližně v průměru o 20 %. Norové tím také vyvrátili deziluze o tom, jak se kapacita baterií v zimě u elektromobilů sníží i o více než padesát procent.