Pohonné hmoty, plyn i uhlí citelně zdraží. Lidé však nové opatření nechtějí, a obávají se ho i politici

     
Tomáš Jelínek
20. 8. 2024 ▪ 18:08

Benzín, nafta, zemní plyn, ale i další komodity a služby, které budou v příštích letech spadat pod systém ETS 2, nevyhnutelně zdraží. Hlavním důvodem bude rozšíření systému emisních povolenek označovaných právě jako ETS 2, které mají za cíl udržet klimatickou změnu na uzdě. Jak však ukazuje průzkum, lidé to odmítají a navíc těmto novým opatřením nerozumějí.

Sáhnout hlouběji do peněženky bude kvůli emisním povolenkám nutné, většina lidí to ale nechce
Sáhnout hlouběji do peněženky bude kvůli emisním povolenkám nutné, většina lidí to ale nechce
Foto: Unsplash

Přesvědčit obyvatele o tom, že je nutné změnit své chování, které má vliv na klima, může být v mnoha případech velmi složité. Většina politiků se tak tomuto tématu raději vyhýbá a na dotazy od novinářů se snaží reagovat spíše neutrálně. Pokud ale chtějí vlády prosadit nějaké změny, je to možné v zásadě jen dvěma způsoby.

Jedním z nich je nabídnout obyvatelům slevy (nejčastěji ve formě dotací) na produkty a služby, které mají menší vliv na klima. Druhou možností je pak zdražení produktů a služeb, které klimatické problémy prohlubují. Ty se nakonec stanou cenově neudržitelnými a obyvatelé tak raději využijí možnosti, které jsou levnější a ve výsledku i bez vlivu na klima.

Jak ukazuje průzkum německého Institutu pro makroekonomii a výzkum hospodářského cyklu, emisní povolenky, které zvyšují cenu benzínu, nafty, zemního plynu, uhlí a dalších komodit nebo služeb, jsou v očích domácností nepřijatelné. Podle průzkumu totiž s takovým mechanismem nesouhlasí celých 53 procent Němců, kteří většinou mají v otázkách klimatu výrazně jiné názory než je tomu například u Čechů nebo Slováků.

Podle průzkumu pouze sedm procent respondentů souhlasí s fungováním mechanismu emisních povolenek, který ovlivňuje ceny služeb a produktů, zatímco ostatní buď nesouhlasí, nebo se k němu nevyjadřují. Souhlas se zavedením emisních povolenek, které by se podle Evropské unie měly v začátcích držet maximálně okolo hodnoty 45 eur za tunu oxidu uhličitého a tím ovlivňovat cenu fosilních paliv, je tak stále minimální. Nový systém povolenek, tedy spíše jeho další fáze pod označením ETS 2, by přitom měl začít fungovat už za tři roky, tedy v roce 2027.

Největší procento obyvatel, kteří se německého průzkumu účastnili, bylo přitom ze skupiny osob, které jsou už dnes příjmově průměrné či podprůměrné. To lze samozřejmě očekávat z hlediska obav těchto obyvatel o další udržení svého životního standardu.

Přestože, jak průzkum ukázal, se velká část dotazovaných shoduje v tom, že o emisních povolenkách a jejich vlivu na jejich životy nejsou dostatečně nebo vůbec informováni, ze strany vlády ani jednotlivých politiků mnoho informací nepřichází. Důvod může být jednoduchý, a to snaha vyhnout se otázkám na zdražování.

Zdražení benzínu, nafty nebo zemního plynu totiž citelně ovlivní mnoho obyvatel, a tak jde pro politiky o velmi nepříjemnou otázku, kterou není možné snadno zodpovědět bez vlivu na vlastní politickou kredibilitu. Bez toho, aniž by se politici tomuto tématu více věnovali, se ale nejspíše nezlepší povědomí o tom, že jsou emisní povolenky jedním z řešení, jak zabránit dalšímu zhoršování klimatické změny, aniž by stát musel investovat obrovské finanční prostředky do dotačních programů na podporu výměny vozidel se spalovacím motorem za elektromobily nebo výměnu plynových kotlů za tepelná čerpadla.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Plyn EU Pohonné hmoty Benzín Nafta Průzkum Politika Ekonomika Fosilní paliva



Nejnovější z kategorie


Realitní trh nabízí příležitosti i mimo drahé byty.

Online platby jsou pro nás běžnou činností

Rozhodující není výplata, ale to, co vám po ní opravdu zůstane.

Ženy v Česku mají menší platy než muži a rozdílová částka vás překvapí

Jak zvýšit šanci na úspěch při reklamaci

Podle statistik se většina bankovních podvodů odehrává u bankomatů mimo přímý dohled poboček.

Podvodníci mají nový způsob, jak vybrat všechny peníze z účtu

Češi si 26. října ráno nebudou moci zaplatit kartou online

Zvrat pro podnikatele

Důchody jsou velkým tématem posledních let

Nový trik podvodníků válcuje Česko

Kolik si měsíčně odkládat na stáří?

I běžný nákup dnes ukazuje, jak napjaté jsou rozpočty důchodců.

Změna v systému mezd od příštího roku zvýší výplaty

Získat vlastní bydlení není v dnešní době jednoduché.

Česká spořitelna cashback program

Od ledna 2026 zásadně vzroste podpora v nezaměstnanosti

Veřejné finance tvoří páteř hospodaření státu

Kurýr si v Praze může přijít na slušné peníze.

Výrobní cena iPhonu je poměrně nízká, finální cena však zahrnuje více položek.

V případě plošného výpadku elektřiny není výběr z bankomatu možný.

Energetické mýty tahají z rozpočtů domácností i tisíce korun ročně

Paliva na čerpacích stanicích jsou nejlevnější za poslední roky. Kvůli pravidlům EU už ale ne na dlouho

Nová pravidla pro spotřebiče zajistí domácnostem úspory s novými spotřebiči

Britská vláda chce nabídnout pronájem tepelných čerpadel. Domácnosti by tak nemuseli investovat stovky tisíc do jejich pořízení

Cesta k bezemisní budoucnosti skrz experiment za miliardy? Německo chce použít v provozu technologii, která ještě nebyla vyzkoušena v reálné elektrárně

Evropská komise platila miliardy, aby podpořila zákaz spalovacích motorů

Města jsou plná kurýrů v autech. Ti často doručují jen jednu objednávku a škodí tak ovzduší a vytváří zbytečné emise

Energetici vyzývají ke zdražení provozu plynových kotlů, mělo by to podpořit instalace tepelných čerpadel

Peněženky průměrných lidí se v budoucnu výrazně vyprázdní, ukazuje studie



Nejnovější
Nejnovější