Obchodníci se bouří proti plánovanému nařízení instalovat povinně nabíječky u nových obchodů

     
Nikola Stránská
12. 12. 2023 ▪ 10:46

Obchodníkům se nelíbí plánované nařízení instalovat nabíjecí stanice na každém pátém parkovacím místě u nových obchodů a na každém desátém u těch stávajících. Instalace by totiž podle nich přišla na miliardy a v mnoha případech je kvůli stavu přenosové sítě i nereálná.

Nabíječek elektromobilů přibývá, jejich povinné instalace se ale obchodníkům nelíbí
Nabíječek elektromobilů přibývá, jejich povinné instalace se ale obchodníkům nelíbí
Foto: Unsplash

Tlak Evropské unie na rychlé rozšiřování počtu nabíjecích stanic pro elektromobily na celém území sedmadvacítky stále sílí. Přestože se množství elektromobilů začíná na mnoha trzích výrazně zvyšovat, počet nabíjecích stanic už tak rychlý růst nezaznamenává. Evropští zákonodárci se tak snaží najít další a další možnosti, jak instalaci nových nabíječek podpořit, ale i nařídit.

Právě jedno z plánovaných nařízení EU na rozšiřování počtu nabíjecích stanic elektromobilů ale naráží u obchodníků, ti by totiž podle něj měli u svých obchodů povinně budovat nové nabíjecí stanice. Podle skupiny německých obchodníků je ale plán unie nerealizovatelný, a to ne kvůli neochotě obchodníků do nabíječek investovat, ale kvůli nedostatečné kapacitě přenosové soustavy.

Podle EU by obchodníci, ale i další developeři měli u všech nových či rekonstruovaných komerčních budov zajistit instalaci nabíjecích stanic. Každé páté parkovací místo by tak podle návrhu mělo mít svou vlastní nabíjecí stanici. Novinka by se ale týkala i stávajících budov, kde by ale bylo nutné zajistit nabíječku „jen“ pro každé desáté místo.

Německé sdružení obchodníků (HDE) tak už společně s řediteli velkých obchodních firem poslalo dopis adresovaný třem německým ministrům. Ten varuje před důsledky, které by schválení podobného nařízení přineslo.

Podle informací, které přinesl německý magazín WirtschaftsWoche obchodníci v dopise uvádějí také obrovské náklady, které by pro ně nařízení mělo. Při nastavení požadavku instalovat nabíječku na deset procent parkovacích míst, tedy na každé desáté místo by u typického supermarketu se 45 parkovacími místy činily náklady na nové nabíječky zhruba 135 000 eur (asi 3,3 milionu korun). Jen v německých maloobchodech by tak bylo potřeba ze strany firem investovat přibližně čtyři miliardy eur (cca 97,8 miliardy korun), což by hlavně pro menší firmy mohl být výrazný zásah do financí.

Ačkoliv tak další rozšiřování nabíječek bude nutné pro zvládnutí přílivu dalších elektromobilů na silnice, bude jistě nutné hledat jiné způsoby jak nabíjení zajistit. V případě, že by podobné nařízení pro evropské státy včetně České republiky prošlo, bylo by jistě nutné zajistit také částečné financování infrastruktury ze strany EU.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auta EU Nabíjení Nabíječky Elektromobilita Evropská unie
Zdroj: WirtschaftsWoche




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější