EnergoZrouti.cz

Obchodníci se bouří proti plánovanému nařízení instalovat povinně nabíječky u nových obchodů

     
Nikola Stránská
12. 12. 2023 ▪ 10:46

Obchodníkům se nelíbí plánované nařízení instalovat nabíjecí stanice na každém pátém parkovacím místě u nových obchodů a na každém desátém u těch stávajících. Instalace by totiž podle nich přišla na miliardy a v mnoha případech je kvůli stavu přenosové sítě i nereálná.

Nabíječek elektromobilů přibývá, jejich povinné instalace se ale obchodníkům nelíbí
Nabíječek elektromobilů přibývá, jejich povinné instalace se ale obchodníkům nelíbí
Foto: Unsplash

Tlak Evropské unie na rychlé rozšiřování počtu nabíjecích stanic pro elektromobily na celém území sedmadvacítky stále sílí. Přestože se množství elektromobilů začíná na mnoha trzích výrazně zvyšovat, počet nabíjecích stanic už tak rychlý růst nezaznamenává. Evropští zákonodárci se tak snaží najít další a další možnosti, jak instalaci nových nabíječek podpořit, ale i nařídit.

Právě jedno z plánovaných nařízení EU na rozšiřování počtu nabíjecích stanic elektromobilů ale naráží u obchodníků, ti by totiž podle něj měli u svých obchodů povinně budovat nové nabíjecí stanice. Podle skupiny německých obchodníků je ale plán unie nerealizovatelný, a to ne kvůli neochotě obchodníků do nabíječek investovat, ale kvůli nedostatečné kapacitě přenosové soustavy.

Podle EU by obchodníci, ale i další developeři měli u všech nových či rekonstruovaných komerčních budov zajistit instalaci nabíjecích stanic. Každé páté parkovací místo by tak podle návrhu mělo mít svou vlastní nabíjecí stanici. Novinka by se ale týkala i stávajících budov, kde by ale bylo nutné zajistit nabíječku „jen“ pro každé desáté místo.

Německé sdružení obchodníků (HDE) tak už společně s řediteli velkých obchodních firem poslalo dopis adresovaný třem německým ministrům. Ten varuje před důsledky, které by schválení podobného nařízení přineslo.

Podle informací, které přinesl německý magazín WirtschaftsWoche obchodníci v dopise uvádějí také obrovské náklady, které by pro ně nařízení mělo. Při nastavení požadavku instalovat nabíječku na deset procent parkovacích míst, tedy na každé desáté místo by u typického supermarketu se 45 parkovacími místy činily náklady na nové nabíječky zhruba 135 000 eur (asi 3,3 milionu korun). Jen v německých maloobchodech by tak bylo potřeba ze strany firem investovat přibližně čtyři miliardy eur (cca 97,8 miliardy korun), což by hlavně pro menší firmy mohl být výrazný zásah do financí.

Ačkoliv tak další rozšiřování nabíječek bude nutné pro zvládnutí přílivu dalších elektromobilů na silnice, bude jistě nutné hledat jiné způsoby jak nabíjení zajistit. V případě, že by podobné nařízení pro evropské státy včetně České republiky prošlo, bylo by jistě nutné zajistit také částečné financování infrastruktury ze strany EU.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auta EU Nabíjení Nabíječky Elektromobilita Evropská unie
Zdroj: WirtschaftsWoche



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.