EnergoZrouti.cz

Němci srovnali náklady na 100 kilometrů u elektromobilů a aut se spalovacím motorem. Vítěz byl okamžitě jasný

  
Martin Bárta
30. 3. 2022 ▪ 17:35

Srovnání nákladů na sto ujetých kilometrů u elektromobilů a vozidel se spalovacím motorem ukázalo v německém testu jasného vítěze. I přes zdražování elektřiny zůstávají elektromobily výhodnější.

Elektrická Dacia Spring
Elektrická Dacia Spring
Foto: Dacia

Raketový růst cen pohonných hmot v posledních měsících přidělává stále nové vrásky na čele mnoha motoristům. Navíc to podle současných informací nevypadá, že by situace byla v blízké době výrazně lepší a tak si mnoho řidičů klade otázku, zda se jim nevyplatí spíše nákup elektromobilu. Ačkoliv i cena elektřiny v poslední době také doznala značného růstu, jízda s elektromobilem je podle srovnání německého serveru Bild stále mnohem výhodnější než s běžným vozidlem spalujícím fosilní paliva.

Nejhospodárnější Dacia nabídne úsporu i o polovinu

Němci si tak vzali na srovnání hned devět elektromobilů, které porovnali s podobnými modely se spalovacím motorem. Vítěz byl přitom jasný hned u prvních testů, a to nejen kvůli v současnosti vysokým cenám benzínu a nafty, které se pohybují okolo padesáti korun za litr.

A ano, byly jím právě elektromobily. Právě u nich totiž v současnosti řidiči při porovnání ceny fosilních paliv a elektřiny zaplatí na sto kilometrů i o polovinu méně.

Německý automobilový server ukázal, že spotřeba Volkswagenu Golf 1.5 TSI o výkonu 150 kW vyráběného od roku 2019 je průměrně kolem 6,5 litru na 100 kilometrů. To tak při dnešních cenách paliva vychází v německu v přepočtu zhruba na 340 korun. Oproti tomu srovnatelný model Volkswagen ID.3 Pro S spotřeboval průměrně na 100 kilometrů 21,3 kilowatthodin elektrické energie. Cena takové cesty elektrickým modelem se tak dostala pod dvě stě korun.

Pokud by se navíc cena srovnala s Dacií Spring, která v současnosti patří mezi nejlevnější a nejhospodárnější elektromobily, vyšla by stokilometrová cesta na 143 korun. Redaktoři časopisu ovšem upozorňují, že výhodnost byla srovnávána pouze na ujeté kilometry a srovnání tak neřeší ceny za pojistku, opravy ale i třeba samotné pořízení vozidel, které je v případě elektromobilů většinou cenově mnohem nákladnější.

Jak ale ukazují zprávy americké spotřebitelské organizace, elektromobily většinou mohou nabídnout mnohem nižší ceny za servis, které ve výsledku srovnají pořizovací náklady nového elektromobilu s vozem se spalovacím motorem.

Němci v současnosti oproti tuzemským elektromobilistům mají jasnou výhodu ve štědřejší dotační politice na nákup ekologických vozidel včetně těch elektrických. Pořizovací ceny některých modelů se tak mohou velmi přiblížit modelům se spalovacím motorem, což mnoho řidičů motivuje právě k nákupu vozidel s elektrickým pohonem. To by se ale v příštích letech mohlo také změnit. Nová německá vláda totiž chce dotace spíše omezovat, zatímco ta česká by je měla teprve začít podporovat. Vládu k tomu dlouhodobě vyzývají odborníci, podle kterých by měla začít přispívat na nákup elektromobilu až 200 tisíc korun.




Štítky: Elektromobil Auto Spalovací motor Německo Dacia Volkswagen
Zdroj: RED