HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍOBNOVITELNÉ ZDROJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Česko by mělo na nákup elektroauta přispět 200 tisíc, jinak bude popelnicí Evropy, říká svaz výrobců aut

  
Martin Bárta
7. 1. 2022 ▪ 16:24

Česko podle Svazu dovozců automobilů zaostává za většinou Evropy v modernizaci vozových parků. Pokud s tím současní politici nic neudělají, stane se z nás popelnice Evropy, varují zástupci svazu.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
Foto: dcbel on Unsplash

Zástupci sedmi desítek výrobců automobilů, autobusů ale i motocyklů sdružení ve Svazu dovozců automobilů (SDA) vyzvali představitele Česka k aktivnější podpoře ekologické dopravy v Česku. Ta je podle nich v současnosti nedostatečná a Česko tak patří mezi státy s nejstaršími vozovými parky v Evropě.

Stáří aut v Česku stále roste

Aktuální Národní akční plán čisté mobility, za kterým stojí Ministerstvo průmyslu a obchodu podle sdružení sice obsahuje velké množství nástrojů, které by mohly pomoci se zlepšením tohoto stavu. V praxi je ale jejich účinnost minimální a Česká republika tak výrazně zaostává za okolními státy.

Problémem pak v Česku není jen vysoké průměrné stáří vozidel, ale i oblast zavádění ekologických vozidel, těch je totiž v tuzemsku jen hrstka. Češi tak stále spoléhají na staré automobily, které spalují naftu nebo benzín. Svaz tak navrhuje, aby byl po omezenou dobu podpořen nákup vozidel s nízkými či minimálními emisemi a zároveň zlepšeny podmínky pro využívání těchto vozů i pro soukromé účely. Dosud platné dotační programy se totiž většinově zaměřovaly jen na vozové parky úřadů a dalších veřejných institucí či firem.

„Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů a dodává „To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel.“

Zatímco ve velké části Evropy každoročně roste zájem o vozidla s nižšími emisemi nebo dokonce úplně bez nich v případě elektromobilů, v Česku tento trend vidět není. Registrace elektrifikovaných vozů, mezi které mimo těch pouze na elektřinu řadíme i hybridy, dosáhla vloni v Evropské unii 11,4 %. V Česku to ale bylo jen 2,6 % a tuzemský automobilový trh tak zůstal na chvostu EU.

SDA tak zaslala odpovědným politikům, mezi kterými byl předseda vlády, ministři průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí ale i místního rozvoje výzvu k efektivní podpoře nízkoemisních automobilů tak, jak tomu je už v okolních zemích.

Infografika: registrace elektromobilů a hybridů v Evropě Infografika: registrace elektromobilů a hybridů v Evropě , Svaz dovozců...

Podle zástupců svazu by tak měl stát podpořit nákup vozidel, která splňují podmínky pro získání státní registrační značky „EL“, jež mají produkci emisí oxidu uhličitého do 50 g na kilometr. Tato vozidla by měla být podpořena jen po limitované období dvou let, a to podle jednoduchého klíče.

Vozidla na vodík či ta s energií uloženou v bateriích by mohla získat podporu až 200 000 Kč. Vozidla jako jsou plug-in hybridy (PHEV) by potom měla být podpořena částkou 100 tisíc korun. Podle Svazu dovozců automobilů by přitom měla být podpora bez ohledu na cenu vozu, právě to totiž třeba v minulém roce zavedla Velká Británie, která tím chce docílit podpory hlavně pro levnější vozy a méně majetné řidiče.

Parkování zdarma nikoho k nákupu elektromobilu nepřesvědčí

Stávající výhody, které majitelům elektromobilů stát nabízí přitom podle svazu nejsou nijak lákavé ani pro soukromé a ani firemní klienty. V současnosti totiž majitelé poznávacích značek „EL“ mohou v některých městech parkovat v rezidentských nebo-li takzvaných modrých zónách zdarma. Dvě písmena na začátku SPZ dávají řidičům právo také na využívání dálnic zdarma nebo nárok na slevu u silniční daně.

Jak ale svaz uvádí v závěru své zprávy, pokud nedojde k větší podpoře nákupu nových nízkoemisních vozidel, bude opět zesílen další dovoz ojetin, které jsou často v nevyhovujícím stavu či velmi zastaralé. Stáří vozového parku by se tak mohlo i nadále zhoršovat.

„Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy,“ říká Josef Pokorný.





Štítky: Auto Elektromobily Auto-Moto Evropa Česká republika Svaz dovozců automobilů Ekologická doprava
Zdroj: RED

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.



Témata



Krajské zprávy