Němci vyvinuli technologii, která je pětkrát účinnější než tepelné čerpadlo. Nejprve se využije v autech
Může nahradit klimatizace, tepelná čerpadla i lednice, a to s několikanásobně nižší spotřebou elektřiny. Nová technologie od vědců z univerzity v německém Sársku by mohla být šancí, jak snížit spotřebu energie při zachování vysoké efektivity. První uplatnění by mohla najít v automobilech díky spolupráci s automobilkou Volkswagen.
Německým vědcům na Sárské univerzitě se podařilo vytvořit novou technologii, která by v budoucnu mohla nahradit tepelná čerpadla nebo lednice. Její chlazení nebo i vytápění je totiž až pětkrát účinnější než současná tepelná čerpadla, a tak by její uvedení do praxe znamenalo výrazné úspory na elektrické energii. Díky spolupráci s automobilkou ale půjde zatím hlavně do elektromobilů.
Výzkumníci z univerzity svou technologii, která ve své konstrukci kombinuje slitiny niklu a titanu, tedy takzvané slitiny s tvarovou pamětí představili na speciální lednici. Ta ovšem nevypadá jako současné technologie, neobsahuje totiž typická topná tělesa, kompresory nebo výparníky. I přes to ale dokáže chladit nebo topit s minimální spotřebou elektřiny.
Pro své fungování lednice využívá takzvaný elastokalorický efekt, který je pozorovatelný u speciálních materiálů se dvěma krystalickými fázemi. Elastokalorický efekt je zjednodušeně jev, kdy se materiál zahřeje nebo ochladí, když se stlačí nebo natáhne. Funguje podobně jako například guma, která se při natažení zahřeje a při uvolnění ochladí.
„Elastokalorický systém funguje současně jako chladicí systém a jako tepelné čerpadlo. Jeho účinnost je v současnosti třikrát až pětkrát vyšší než u v současnosti používaných systémů. Bude tedy vyžadovat podstatně méně elektřiny,“ říká Paul Motzki, který celý projekt vede.
Právě využitím elastokalorického efektu je možné dosáhnout teplotních rozdílů až 20 stupňů Celsia. Pro ochlazení nebo ohřev pak není potřeba tak vysokého množství energie, protože je využíván jednoduchý fyzikální jev.
Pokud by se podobná technologie v příštích letech objevila v tepelných čerpadlech, lednicích či klimatizačních systémech mohlo by se opravdu jednat o malou energetickou revoluci. Došlo by totiž k výraznému snížení spotřeby elektrické energie, a tak by bylo možné snížit nároky lidstva i bez výraznějších omezení.
Jako první, kdo si technologii německých vědců vyzkouší, budou ale možná zákazníci německé automobilky Volkswagen. Právě ta totiž s vědci ze Sárské univerzity spolupracuje na implementaci jejich technologie do svých vozidel. V budoucnu by tak tyto technologie mohly nahradit současné klimatizační systémy v elektromobilech, čímž by došlo k výraznému prodloužení jejich dojezdu snížením odběru elektřiny pro chlazení nebo vytápění.