Zákaz prodeje aut se spalovacími motory automobilovému průmyslu pomůže, ukazuje výzkum
Obavy z vlivu zákazu spalovacích motorů od roku 2035 na automobilový průmysl jsou podle výzkumu liché. Co nejrychlejší změna, která dokáže udržet tempo s konkurencí z Číny i dalších zemí, by naopak automobilkám mohla prospět.
Zákaz prodeje nových spalovacích motorů či přesněji nové podmínky, které jejich prodej de facto zastaví od roku 2035, vzbuzují velké kontroverze v rámci zemí evropské sedmadvacítky. Mnoho firem z automobilového průmyslu i politiků se obává, že by to mohlo přinést tragické dopady na hospodářství zemí, které jsou na automobilovém průmyslu silně závislé včetně třeba Německa nebo Česka.
Nový výzkum několika ústavů ale ukazuje, že by naopak konec spalovacích motorů mohl automobilovému průmyslu v Německu naopak pomoci. Dokument, který připravilo několik výzkumných ústavů z Německa, Kanady, Švýcarska a Anglie ukazuje, že konec spalovacích motorů může automobilový průmysl v EU posílit.
Naopak bránit se změně a blokovat přechod od spalovacích motorů k elektromobilitě by mohlo znamenat poškození evropských výrobců a zvýšit náskok konkurence z Číny nebo i USA. Přechod na elektromobilitu je tak například podle Německého institutu pro rozvoj a udržitelnost v dlouhodobém zájmu jak německého, tak i celoevropského automobilového průmyslu.
Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 se ještě nedávno jevil jako omezení, které by brzy mohlo padnout. S nástupem staronové Evropské komise v čele s Ursulou von der Leyenovou bylo, ale omezení pro nová auta spíše potvrzeno. Už od roku 2035 by tak automobilky neměly prodávat žádná vozidla, která produkují emise oxidu uhličitého. V praxi to tak znamená zákaz vozidel poháněných benzínem, naftou či dalšími fosilními palivy, jako je zemní plyn. Jejich náhradou by pak měla být stále prodávanější elektrická vozidla a vozidla na vodík.