Některé elektromobily nejsou dostatečně ekologické, asociace volá po jejich omezení sankcemi

     
Nikola Stránská
22. 8. 2024 ▪ 19:03

Prodeje elektromobilů se v mnoha zemích včetně Česka stále ještě nerozjely naplno a už zaznívají hlasy volající po jejich omezení. Podle německé organizace by výrobci elektromobilů s vysokou spotřebou měli za taková auta platit sankce.

Německé sdružení volá po omezení elektromobilů, které mají větší spotřebu
Německé sdružení volá po omezení elektromobilů, které mají větší spotřebu
Foto: Unsplash

Přestože by se to mohlo na první pohled zdát absurdní, ani některá elektrická auta nemusí být podle německého Federálního sdružení spotřebitelských organizací (VZBV) tak ekologická, jak se na první pohled zdá. Trnem v oku sdružení jsou především velké automobily, jako jsou SUV, které mají i v případě elektrických pohonů větší spotřebu než vozidla menších rozměrů a nižší hmotnosti.

„Aby byly elektromobily šetrné k životnímu prostředí, ekonomické a vhodné pro každodenní používání, musí nabitou elektřinu využívat efektivně. K dnešnímu dni mnoho výrobců automobilů postrádalo motivaci vyrábět malá, lehká a tedy účinnější elektrická vozidla. Takovou pobídkou k vývoji menších vozidel by byly celoevropské cíle účinnosti, za jejichž překročení by byli výrobci penalizováni,“ říká Daniel Weber, konzultant týmu mobility a cestování ve VZBV.

Přestože od roku 2035 nebude možné v rámci Evropské unie nakupovat nová vozidla se spalovacím motorem, omezení to podle sdružení není dostatečné. I mezi samotnými elektromobily jsou totiž velké rozdíly v tom, jaké vozidlo je ekologické a jaké nikoliv. V případě těch neekologických by měli výrobci dostávat postihy za to, že jich na trh dodávají více. To by se mělo týkat hlavně vozidel typu SUV.

Sdružení proto požaduje po zákonodárcích, aby byly stanoveny normy účinnosti pro vozidla na elektřinu bez ohledu na jejich hmotnost. Výrobci, kteří by překročili hranici spotřeby 16 kilowatthodin na 100 kilometrů, by od roku 2030 měli být penalizováni.

Trhu elektromobilů v současnosti vévodí právě převážně velká a těžká vozidla typu SUV. To je vidět například na elektromobilech amerických značek Tesla či Ford, ale také u domácí mladoboleslavské Škody Auto. Ta má v současnosti v nabídce pouze jeden plně elektrický vůz, kterým je Škoda Enyaq. Velká a luxusní elektrická vozidla však dostala přednost před těmi menšími z jednoduchého důvodu.

Ačkoli se ceny baterií pro elektromobily snižují, ještě nedávno tvořily výrazně větší cenové položky. Výrobci by tak v případě malých rodinných vozů nebyli schopni je prodat kvůli vysoké ceně za baterii, která by vozidlo výrazně prodražila. U vozidel vyšších kategorií v ceně 1,5–3 miliony korun, které si kupuje především majetnější klientela, lze ale cenu za baterie lépe „schovat“ než u malého elektromobilu za 600 tisíc.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Automobily Německo Autodoprava SUV



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější