EnergoZrouti.cz

Některé elektromobily nejsou dostatečně ekologické, asociace volá po jejich omezení sankcemi

     
Nikola Stránská
22. 8. 2024 ▪ 19:03

Prodeje elektromobilů se v mnoha zemích včetně Česka stále ještě nerozjely naplno a už zaznívají hlasy volající po jejich omezení. Podle německé organizace by výrobci elektromobilů s vysokou spotřebou měli za taková auta platit sankce.

Německé sdružení volá po omezení elektromobilů, které mají větší spotřebu
Německé sdružení volá po omezení elektromobilů, které mají větší spotřebu
Foto: Unsplash

Přestože by se to mohlo na první pohled zdát absurdní, ani některá elektrická auta nemusí být podle německého Federálního sdružení spotřebitelských organizací (VZBV) tak ekologická, jak se na první pohled zdá. Trnem v oku sdružení jsou především velké automobily, jako jsou SUV, které mají i v případě elektrických pohonů větší spotřebu než vozidla menších rozměrů a nižší hmotnosti.

„Aby byly elektromobily šetrné k životnímu prostředí, ekonomické a vhodné pro každodenní používání, musí nabitou elektřinu využívat efektivně. K dnešnímu dni mnoho výrobců automobilů postrádalo motivaci vyrábět malá, lehká a tedy účinnější elektrická vozidla. Takovou pobídkou k vývoji menších vozidel by byly celoevropské cíle účinnosti, za jejichž překročení by byli výrobci penalizováni,“ říká Daniel Weber, konzultant týmu mobility a cestování ve VZBV.

Přestože od roku 2035 nebude možné v rámci Evropské unie nakupovat nová vozidla se spalovacím motorem, omezení to podle sdružení není dostatečné. I mezi samotnými elektromobily jsou totiž velké rozdíly v tom, jaké vozidlo je ekologické a jaké nikoliv. V případě těch neekologických by měli výrobci dostávat postihy za to, že jich na trh dodávají více. To by se mělo týkat hlavně vozidel typu SUV.

Sdružení proto požaduje po zákonodárcích, aby byly stanoveny normy účinnosti pro vozidla na elektřinu bez ohledu na jejich hmotnost. Výrobci, kteří by překročili hranici spotřeby 16 kilowatthodin na 100 kilometrů, by od roku 2030 měli být penalizováni.

Trhu elektromobilů v současnosti vévodí právě převážně velká a těžká vozidla typu SUV. To je vidět například na elektromobilech amerických značek Tesla či Ford, ale také u domácí mladoboleslavské Škody Auto. Ta má v současnosti v nabídce pouze jeden plně elektrický vůz, kterým je Škoda Enyaq. Velká a luxusní elektrická vozidla však dostala přednost před těmi menšími z jednoduchého důvodu.

Ačkoli se ceny baterií pro elektromobily snižují, ještě nedávno tvořily výrazně větší cenové položky. Výrobci by tak v případě malých rodinných vozů nebyli schopni je prodat kvůli vysoké ceně za baterii, která by vozidlo výrazně prodražila. U vozidel vyšších kategorií v ceně 1,5–3 miliony korun, které si kupuje především majetnější klientela, lze ale cenu za baterie lépe „schovat“ než u malého elektromobilu za 600 tisíc.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Automobily Německo Autodoprava SUV


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.