Nejen elektromobily. V Česku rychle roste zájem i o elektrické motorky
V Česku stále přibývá elektrických motocyklů na bateriový pohon. Rychle ale roste zájem i o elektrokoloběžky. Největším tahounem ekologické osobní mobility jsou ale i nadále elektrokola.
V Česku v posledních letech mimo elektromobilů stále rychleji přibývá i dalších vozidel na elektrický pohon. Mimo elektrických koloběžek je tak velký zájem hlavně o elektrické skútry a motorky. Ke konci loňského roku tak bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 6 499 bateriových elektrických vozidel kategorie L, tedy těch dvoustopých.
Tradiční značky motocyklů mají problém
Ačkoliv počet elektromobilů, které jsou v tuzemsku registrovány stále přibývá a v současnosti jich je v provozu vedeno 10 224 (údaj k 23. 2. 2022), stále rychleji roste zájem i o elektrické motocykly. Těch se u nás vloni zaregistrovalo 1 500 kusů, přičemž největší zájem byl o ty od značky HECHT, která prodává i potřeby pro kutily a zahrádkáře.
Kategorii elektrických motocyklů mimo značky HECHT obsadily i značky NIU, SHANSU nebo KENTOYA. V případě poslední značky jde přitom o čínský výrobek, který je ale prodáván pod Českou obchodní značkou. Nutno ovšem dodat, že náskok značky HECHT oproti dalším výrobcům byl markantní. Celých 42% registrací totiž připadlo právě na tuto značku.
V příštích letech lze očekávat, že zájem o elektrické motocykly, skútry ale i koloběžky dále rychle poroste. Jejich výhodou oproti elektromobilům jsou totiž výrazně nižší ceny. Všechna tato vozidla ale mají velkou konkurenci v podobě elektrokol. Těch se podle Centra dopravního výzkumu jen vloni prodalo přes 120 tisíc.
„V případě elektrických motocyklů zatím nejsou významně zastoupeny tradiční motocyklové značky, až na 13. místě je s celkovým počtem 92 elektromotocyklů KTM, BMW registrovalo 27 a PIAGGIO 23 ks uvedených vozidel.“ dodává Ing. Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.