EnergoZrouti.cz

Obchodníci končí s nabíjením elektromobilů zdarma, lidé ho zneužívají

  
Martin Bárta
2. 4. 2021 ▪ 10:23

Nabíjení elektromobilů zdarma je lákadlo stále více obchodníků v Německu mezi kterými nechybí Lidl, Kaufland nebo IKEA. Zdarma to ale bude nejspíše jen dočasně, jelikož jej začínají zneužívat „gangy“ domluvených řidičů.

Aplikace pro obsluhu nabíjecí stanice Lidl
Aplikace pro obsluhu nabíjecí stanice Lidl

Počet nabíječek, kde je možné nabít elektromobil roste v celé Evropě a nejinak je tomu u našich německých sousedů. Tam nová nabíjecí místa přibývají jako houby po dešti. Stále rychleji ale ubývá míst, kde je možné nabít elektromobil úplně zdarma. Tyto místa, která nejčastěji nabízely obchody svým zákazníkům jsou totiž přeplněna lidmi, kteří je zneužívají.

„Gangy“ obsazují nabíjecí stanice

Kaufland, Lidl, IKEA, Aldi ale i mnoho dalších obchodníků začalo pro své zákazníky stavět nabíječky u nových obchodů či při jejich modernizaci. Po celém Německu se tak objevily stovky nabíječek, které byly určeny k nabíjení elektromobilů zákazníků během toho co nakupují.

Jelikož ale nebylo u nabíječek nijak omezeno, že jde o zákazníka který v obchodě opravdu nakupuje začalo nabíjení zdarma využívat mnoho řidičů, kteří do obchodu vůbec nejdou. Místo toho se prochází v okolí či využijí možnost nabití svého vozu zdarma a mezitím zařizují úplně jiné věci.

Parkovací místa obchodníků určená pro tyto vozy jsou tak stále obsazena ale jen málokterý z řidičů se opravdu nachází v obchodě. Zákazník, který opravdu do obchodu jde a rád by si svůj vůz v mezičase dobil má jednoduše smůlu. Na německém Facebooku, ale i dalších sociálních sítích a skupinách se tak už nyní dají najít i skupiny, které si dobíjení domlouvají dopředu.

Nabíjení baterií elektromobilu Tesla , Waldemar...
Domluvení řidiči se tak u nabíjecí stanice střídají a předem je domluveno, že při odjezdu jednoho ihned nastupuje další. Normální zákazník obchodu tak v některých místech nemá šanci narazit na volnou nabíjecí stanici.

I v souvislosti s tím začínají některé obchody tyto nabíječky omezovat či jejich síť dále rozšiřují o stanice, které jsou placené. Obchodníci totiž na tento trik rychle přišli a tak rozhodně nechtějí ze svého dotovat nabíjení vozů lidí, kteří u nich nenakupují.

U Lidlu nabíjení už jen po registraci

Například obchodník Lidl, který mimochodem plánuje další stavbu nabíjecích stanic i u nás už v Německu zavedl aplikaci Lidl E-Charge. Za pomoci té už u nabíjecích stanic mohou nabíjet pouze majitelé vozidel, kteří jsou v aplikaci zaregistrováni. I tak tam ale nabíjení stále zůstává zdarma.

Jelikož ale ani to nezabrání zneužívání, dá se do budoucna očekávat, že zákazník který v obchodě nakoupí a u pokladny použije svou zákaznickou kartu může mít nabíjení při nákupu nad určitou hodnotu zdarma. Oproti tomu zákazník, který auto nabije aniž by nakoupil v prodejně si za něj připlatí.

Tato řešení by mohla parkovací místa s nabíječkami u nákupních center v následujících letech uvolnit. Další rozšiřování nabíječek v těchto místech ale nejspíše i tak přijde, jelikož právě nabíjení během zařizování jiných věcí je ideální pro mnoho elektromobilistů a obchodníci jsou si toho vědomi.




Štítky: Elektromobil Německo Elektromobilita
Zdroj: RED