EnergoZrouti.cz

Milionům naftových vozidel v EU hrozí okamžitý zákaz provozu. Německý ministr už před tím varuje Brusel

     
Tomáš Jelínek
2. 8. 2024 ▪ 08:41

Miliony vozů na naftu by mohl brzy potkat rychlý zákaz. Jejich emise byly totiž testovány ještě podle staré metodiky. Ta nová (WLTP) je ale výrazně přísnější a vyžaduje jiné způsoby testování. Právě ty by pro staré diesely mohly znamenat okamžitý konec. Brusel před tím varuje už i německý ministr dopravy.

Milionům naftových vozidel hrozí okamžité odstavení z provozu
Milionům naftových vozidel hrozí okamžité odstavení z provozu
Foto: Unsplash

Evropská unie dlouhodobě usiluje o snižování emisí z automobilů, což vedlo k zavedení různých testovacích metod a standardů. Jednou z nejvýznamnějších změn je přechod z testovacího postupu NEDC (New European Driving Cycle) na WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Tento krok má ale zásadní dopad na miliony naftových vozů, kterým nyní hrozí odstavení. Varuje před ním i německý ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing.

Podle Wissinga, který už ve věci poslal i otevřený dopis Evropské komisi by při platnosti změny pro stávající vozidla mohl milionům z nich okamžitý zákaz jízdy v provozu. Jen v Německu by se to podle něj dotklo asi 4,3 milionu vozů s naftových motorem v emisní kategorii Euro 5 a 3,9 milionu vozů v Euro 6. V celé EU by pak bylo takových vozidel i několik desítek milionů.

NEDC byl zaveden v 80. letech a měl za cíl poskytovat standardizovaný způsob měření emisí a spotřeby paliva. Postup byl však kritizován za svou neschopnost realisticky odrážet skutečné jízdní podmínky. Testovací cyklus byl totiž příliš předvídatelný a statický, což umožňovalo automobilkám optimalizovat svá vozidla specificky pro tyto testy, aniž by skutečně zlepšovaly jejich ekologický výkon v reálném provozu.

Jedním z hlavních problémů NEDC bylo, že nezohledňoval dynamické jízdní podmínky, jako jsou zrychlování, zpomalování a jízda v různých rychlostech. To vedlo k tomu, že výsledky testů byly často výrazně odlišné od skutečných hodnot, což klamalo spotřebitele i regulační orgány.

V roce 2017 tak byl NEDC nahrazen metodou WLTP, která je mnohem realističtější a přísnější. WLTP zohledňuje širší spektrum jízdních podmínek a má přísnější limity pro emise a spotřebu paliva. Tento přechod má za cíl zlepšit transparentnost a přesnost měření emisí, což by mělo přispět k ochraně životního prostředí.

Pro starší dieselové vozy však tento přechod představuje zásadní problém. Vozidla, která byla homologována podle NEDC, nemusí splňovat přísnější normy WLTP, což znamená, že by mohla být považována za nevyhovující. To by mohlo vést k jejich odstavení nebo nutnosti provést nákladné úpravy, aby splňovaly nové požadavky.

Miliony majitelů dieselových vozů se nyní ocitají v nejisté situaci. Hrozba odstavení jejich vozidel znamená nejen finanční zátěž, ale také komplikace spojené s nutností najít alternativní dopravu. Mnoho lidí investovalo do dieselových vozů kvůli jejich ekonomické výhodnosti a delší životnosti, což nyní může být zpochybněno novými regulačními požadavky.

Navíc, pro mnoho lidí v méně dostupných regionech, kde je veřejná doprava nedostatečná, jsou osobní automobily nezbytností. Odstavení dieselových vozů by tak mohlo mít široký sociální a ekonomický dopad.

Automobilový průmysl reaguje na tyto změny různě. Některé automobilky investují do vývoje nových technologií a alternativních pohonů, jako jsou elektromobily a hybridy, aby splnily nové emisní normy. Jiní se zaměřují na zlepšování stávajících technologií, aby snížili emise a spotřebu paliva svých dieselových modelů.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto EU Německo Nafta Spalovací motory Fosilní paliva Volker Wissing Evropská unie


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.