EnergoZrouti.cz

Miláno bude mít stovku nových elektrických autobusů, další očekává i Ostrava

  
Markéta Bártová
17. 11. 2020 ▪ 11:55

Italské Miláno nakoupí od společnosti Solaris další stovku autobusů na elektrický pohon. Do roku 2030 by se tak díky dalším nákupům mělo úplně obejít bez nafty. Ostrava se na vyřazení nafty chystá už na jaře 2021.

Autobus Solaris Urbino na elektrický pohon
Autobus Solaris Urbino na elektrický pohon
Foto: Solaris

Dopravní podniky po celé Evropě v posledních letech stále častěji objevují kouzlo bezemisního elektrického pohonu svých vozidel. Nové autobusy s bateriovým úložištěm energie tak nyní objednalo i italské Miláno – to je získá díky rámcové smlouvě od společnosti Solaris. Další autobusy pak na jaře očekává i Ostravský dopravní podnik.

Miláno se chce do roku 2030 obejít bez nafty

Milánský dopravní podnik (ATM Milano) už v současnosti čtyřicet elektrických autobusů pořízených v minulém roce provozuje. Nyní tak prostřednictvím rámcové smlouvy s výrobcem Solaris objednal další stovku 12 metrových elektrických autobusů Solaris Urbino.

Stovka nových autobusů by měla být do milánských ulic nasazena už v první polovině roku 2021. A místní i turisté se tak dočkají bezemisní a tiché dopravy nejen v centru města. Rámcová smlouva navíc počítá i s dalšími elektrickými autobusy Urbino a těch by se mohlo město dočkat v následujících letech.

Milánský dopravní podnik by díky novým elektrickým autobusům mohl splnit své dřívější prohlášení ve kterém uvedl, že chce do konce roku 2030 provozovat autobusovou dopravu úplně bez dieselových autobusů. Díky tomu by se měla snížit emisní ale i hluková zátěž ve vytíženém městě.

Mezi stovkou autobusů dodaných do Milána bude navíc i jeden významný pro výrobce Solaris. Ten totiž v rámci této objednávky dodá už tisící elektrický autobus. První Solaris Urbino na elektřinu byl představen v roce 2011. Od té doby už si jej podle výrobce objednalo téměř 100 zákazníků z 18 zemí.

Elektrizaci autobusové dopravy chystá Praha i Ostrava

Na nákup elektrických autobusů se ale připravují i dopravní podniky v České republice. I když je v současnosti jejich množství stále malé ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, jsou plány místních podniků také velké.

V nedávné době tak projekt elektrifikace linky 134 připravila Praha. Na této lince by chtěla metropole využít i standard čtyřpólového nabíjení a v případě úspěšného testování jej využít i na další budoucí linky s autobusy na bateriový pohon. První elektrické autobusy by se na pražské lince 134 měly projet v průběhu roku 2022.

Nové elektrické autobusy by na jaře měla získat i Ostrava. Ta už v září vypsala veřejnou zakázku na dodávku 24 kusů krátkých tedy dvanáctimetrových elektrických autobusů s kapacitou nejméně 80 cestujících. Minimální dojezd autobusů je pak stanoven na 30 kilometrů na jedno nabití trakčních baterií. Ty musí být schopné za 24 hodin absolvovat minimálně 18 cyklů nabíjení.

Ostravská zakázka by měla být ukončena 23. listopadu. Pokud vše proběhne jak má, měl by být zároveň Dopravní podnik Ostrava prvním v republice, který úplně vyřadí z provozu autobusy na naftový pohon.




Zdroj: Solaris, DPO