Každé desáté auto letos registrované auto v EU bylo elektromobil. O naftu a benzín naopak zájem klesá
Každý desátý automobil, který se letos v Evropské unii prodal byl poháněný elektromotory a energií uloženou v bateriích. Benzín a nafta oproti elektromobilům i nadále ztrácí, i přes to ale tvoří více jak polovinu všech nových registrací.
Popularita elektromobilů v Evropské unii se stále rychle zvětšuje. Jen za první čtvrtletí letošního roku bylo každé desáté nově zaregistrované vozidlo elektromobil. Jen v posledním měsíci prvního čtvrtletí byly podle statistik serveru EV-Volumes, který se prodeji elektromobilů zabývá, 14% registrovaných vozidel elektromobily. V čele žebříčku nejprodávanějších vozidel tak stanul Model 3 od společnosti Tesla.
Podíl bateriových vozidel na trzích evropské sedmadvacítky se navíc oproti stejnému období loňského roku téměř zdvojnásobil. Celkově se tak v prvním čtvrtletí roku prodalo v Evropské unii 224 145 bateriových elektromobilů (BEV). Oproti tomu zájem o plug-in hybridy, tedy vozidla využívající spalovací motor i elektromotor poklesl. Hybridy tak nyní na trzích Evropské unie tvoří 8,9%.
Svůj podíl i kvůli růstu elektromobily nadále ztrácí vozidla poháněná benzínem či motorovou naftou. Ačkoliv jejich podíl na nových registracích drží nadpoloviční většinu (52,8%), meziroční poklesy jsou v posledních letech v této oblasti znatelné. Mnohem více je pak nezájem o fosilní paliva znát u vozidel s dieselovým motorem, který má po skandálu německého Volkswagenu a zákazech jeho využívání v centrech některých měst poškozenou pověst a zákazníci o něj ztrácí zájem už několik let.
Stálý zájem o elektromobily byl i nadále v Německu, kde se meziročně prodalo o 29,3% více elektrických vozidel. Silný růst byl ale i ve Španělsku (110,3%) nebo ve Francii (42,7%). Nejsilnější růst u elektromobilů ovšem zaznamenalo Rumunsko, ve kterém vozidla typu BEV rostla o 408%, což bylo pravděpodobně způsobeno prodeji elektrického modelu Dacia Spring, který se právě v Rumunsku vyrábí.
„Pokud jde o narůst obliby LPG v porovnání poklesem trhu CNG vozidel, myslím, že tomu docela pomohla současná výrobní politika společnosti Dacia. Naopak u CNG si nelze nevšimnout, že většina evropských automobilek již této technologii příliš nevěří. Klíčovým faktorem v posledním roce však zcela jistě bude cena paliva. Zatímco cena CNG za poslední rok vzrostla v podstatě na dvojnásobek, u LPG je ten nárůst přeci jen nižší. Při současném vývoji cen pohonných hmot tak mohou prodeje LPG dle mého odhadu dále stoupat,“ komentoval aktuální statistiky plynových vozidel Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.