Elektromobily se v budoucnu postarají o stabilitu energetických sítí
Elektromobily se možná v budoucnu stanou důležitou součástí energetické infrastruktury. Díky použití technologie V2G by totiž mohly elektrickou energii ze sítě nejen odebírat, ale v případě potřeby vykrýt i špičku tím, že energii dodají zpět.
Stále se rozšiřující rozmanitost zdrojů elektrické energie v přenosových sítích s sebou pro energetiky přináší i mnohem větší starosti než dříve. V současném fungování energetické sítě je totiž elektřina dodávána pouze z několika málo zdrojů jako jsou jaderné, uhelné, vodní či přečerpávací elektrárny.
Moderní elektroauta dodají elektřinu, když jí nebude dostatek
Právě ty jsou z hlediska stability energetické sítě téměř tím nejlepším, jelikož se v celku snadno regulují a není problém v nich v krátké době zvýšit nebo snížit výkon. Spolu s rostoucí poptávkou po obnovitelných zdrojích energie a to ať už té větrné či solární, ale do energetických sítí přichází nejistota jak vykrýt velké špičky v případě, kdy nefouká vítr a nesvítí slunce.
Jednou z možností je tak do budoucna i inteligentní řízení
energetických přenosových sítí, které budou mít k dispozici nejen inteligentní
měřidla ale i rychlou energii a to nejčastěji z bateriových
uložišť.
Právě na to se nyní připravuje firma ABB, která patří mezi největší
dodavatele v elektrotechnice a v její nabídce se za poslední roky ustálily
i nabíječky elektromobilů. Právě ty nyní společnost začne dodávat na
trh i ve variantě V2G tedy Vehicle-to-Grid (vozidlo do
sítě). Tyto nové nabíječky na rozdíl od těch běžně
instalovaných umožňují obousměrnou technologii přenosu
energie. Vozidlo se tak může dobíjet z energetické sítě ale
v případě, kdy to síť potřebuje může naopak svou energii
„pumpovat“ zpět.
Velké využití této technologie tak přichází právě v okamžicích, kdy
moderní energetická síť se spoustou zdrojů energie z obnovitelných
zdrojů nemá dostatek energie. Zaparkované elektromobily, které tak
aktuálně nikdo nevyužívá mohou část své energie do sítě zpět
poskytnout aniž by výrazně omezily své majitele.
První nabíječky vzniknou ve Francii
ABB tak nyní na tyto nabíječky uzavřela smlouvu s francouzskou společností DREEV. V rámci té dodá do Francie své nabíječky na 11 kW s technologií obousměrného nabíjení. Pro majitele elektromobilů by řešení mohlo snížit jejich investici do elektromobilu tím, že získají peníze za energii vracenou do přenosové sítě. Díky dalšímu bonusu by tak opět mohlo dojít k dalšímu rozšiřování elektromobilů.
Společnost stanice nejprve vyzkouší ve Francii, v plánu už je ale další
rozšíření do Velké Británie, Itálie, Belgie či do Německa.
V současnosti zatím technologií V2G, která je pro vracení elektrické
energie z baterií elektromobilů zpět do energetické sítě nedisponuje
tolik elektromobilů. Během příštích let se ale očekává rozvoj této
technologie spolu s rozšiřováním a modernizací současných
elektromobilů.
Technologii už připravují další výrobci elektromobilů
Plány v této oblasti ze strany automobilek pracujících s elektromobily značně rostou. O tom, že probíhají testy technologie obousměrného nabíjení tak například nedávno informovala i automobilka Audi spadající pod koncern Volkswagen. Dá se tedy očekávat, že v případě úspěšných testů bude nová technologie implementována už do dalších řad elektromobilů nejen u značky ale v celém koncernu.
Možnosti využití technologie V2G pro obousměrné nabíjení elektromobilů
už v současnosti podle některých informací připravuje do svých elektromobilů i největší výrobce
elektromobilů – americká společnost Tesla Elona
Muska.