Elektromobily se v budoucnu postarají o stabilitu energetických sítí

  
Martin Bárta
22. 10. 2020 ▪ 10:16

Elektromobily se možná v budoucnu stanou důležitou součástí energetické infrastruktury. Díky použití technologie V2G by totiž mohly elektrickou energii ze sítě nejen odebírat, ale v případě potřeby vykrýt i špičku tím, že energii dodají zpět.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
Foto: Rathaphon Nanthapreecha / Pexels

Stále se rozšiřující rozmanitost zdrojů elektrické energie v přenosových sítích s sebou pro energetiky přináší i mnohem větší starosti než dříve. V současném fungování energetické sítě je totiž elektřina dodávána pouze z několika málo zdrojů jako jsou jaderné, uhelné, vodní či přečerpávací elektrárny.

Moderní elektroauta dodají elektřinu, když jí nebude dostatek

Právě ty jsou z hlediska stability energetické sítě téměř tím nejlepším, jelikož se v celku snadno regulují a není problém v nich v krátké době zvýšit nebo snížit výkon. Spolu s rostoucí poptávkou po obnovitelných zdrojích energie a to ať už té větrné či solární, ale do energetických sítí přichází nejistota jak vykrýt velké špičky v případě, kdy nefouká vítr a nesvítí slunce.


Jednou z možností je tak do budoucna i inteligentní řízení energetických přenosových sítí, které budou mít k dispozici nejen inteligentní měřidla ale i rychlou energii a to nejčastěji z bateriových uložišť.


Právě na to se nyní připravuje firma ABB, která patří mezi největší dodavatele v elektrotechnice a v její nabídce se za poslední roky ustálily i nabíječky elektromobilů. Právě ty nyní společnost začne dodávat na trh i ve variantě V2G tedy Vehicle-to-Grid (vozidlo do sítě). Tyto nové nabíječky na rozdíl od těch běžně instalovaných umožňují obousměrnou technologii přenosu energie. Vozidlo se tak může dobíjet z energetické sítě ale v případě, kdy to síť potřebuje může naopak svou energii „pumpovat“ zpět.


Velké využití této technologie tak přichází právě v okamžicích, kdy moderní energetická síť se spoustou zdrojů energie z obnovitelných zdrojů nemá dostatek energie. Zaparkované elektromobily, které tak aktuálně nikdo nevyužívá mohou část své energie do sítě zpět poskytnout aniž by výrazně omezily své majitele.

První nabíječky vzniknou ve Francii

ABB tak nyní na tyto nabíječky uzavřela smlouvu s francouzskou společností DREEV. V rámci té dodá do Francie své nabíječky na 11 kW s technologií obousměrného nabíjení. Pro majitele elektromobilů by řešení mohlo snížit jejich investici do elektromobilu tím, že získají peníze za energii vracenou do přenosové sítě. Díky dalšímu bonusu by tak opět mohlo dojít k dalšímu rozšiřování elektromobilů.


Společnost stanice nejprve vyzkouší ve Francii, v plánu už je ale další rozšíření do Velké Británie, Itálie, Belgie či do Německa. V současnosti zatím technologií V2G, která je pro vracení elektrické energie z baterií elektromobilů zpět do energetické sítě nedisponuje tolik elektromobilů. Během příštích let se ale očekává rozvoj této technologie spolu s rozšiřováním a modernizací současných elektromobilů.

Technologii už připravují další výrobci elektromobilů

Plány v této oblasti ze strany automobilek pracujících s elektromobily značně rostou. O tom, že probíhají testy technologie obousměrného nabíjení tak například nedávno informovala i automobilka Audi spadající pod koncern Volkswagen. Dá se tedy očekávat, že v případě úspěšných testů bude nová technologie implementována už do dalších řad elektromobilů nejen u značky ale v celém koncernu.


Možnosti využití technologie V2G pro obousměrné nabíjení elektromobilů už v současnosti podle některých informací připravuje do svých elektromobilů i největší výrobce elektromobilů – americká společnost Tesla Elona Muska.




Zdroj: ABB