Nabíjení elektromobilů mělo být postrachem energetických sítí. Díky jedné technologii by tomu ale mohlo být naopak

     
Martin Bárta
6. 6. 2025 ▪ 14:26

Elektromobily nemusí být postrachem energetiků. Díky technologii V2G totiž mohou pomoci stabilizovat energetickou síť, která využívá obnovitelné zdroje, a to namísto velkých bateriových úložišť. Svým majitelům pak mohou elektromobily díky tomu vydělávat peníze.

Elektromobily mohou být namísto noční můry pomocnou rukou pro energetiku
Elektromobily mohou být namísto noční můry pomocnou rukou pro energetiku
Foto: Unsplash

Přibývající elektromobily na silnicích začaly v minulých letech vytvářet vrásky na čele energetikům. Masové nabíjení těchto vozidel by totiž mohlo výrazně zatížit energetické sítě. Zejména v období špiček poptávky by totiž miliony současně nabíjených aut mohly představovat riziko pro stabilní fungování sítě. Právě v tomto bodě ale přichází na scénu technologie Vehicle-to-Grid (V2G), která by mohla proměnit elektromobily z potenciální hrozby na klíčové spojence energetiků. Místo aby elektromobily síť zatěžovaly, pomohou ji stabilizovat.

Technologie V2G už přitom není žádnou hudbou budoucnosti, ale je součástí některých elektromobilů vyráběných v posledních letech. S oznámením její podpory tak už před lety přišla například mladoboleslavská Škoda Auto, jejíž elektromobily ENYAQ iV v sobě hardware pro V2G mají implementovaný, bohužel ale dosud není plně podporovaný (ačkoliv to některé informace slibovaly už na rok 2022).

Co se ale vlastně skrývá za názvem Vehicle-to-Grid? Jak už z anglického názvu vyplývá, jde o napojení vozidla na energetickou síť. Technologie tak vlastně umožňuje nejen nabíjení elektromobilu ze sítě, ale i vracení elektřiny do sítě z baterie elektromobilu. Jednoduše řečeno, elektromobil například v době nedostatku elektřiny v energetické síti může takovou elektřinu síti poskytovat. Elektromobily se tak díky této technologii mění z pouhých spotřebičů na mobilní bateriová úložiště, která při chytrém řízení dokážou výrazně zvýšit stabilitu energetické infrastruktury.

Tato schopnost přináší hned několik zásadních výhod. První z nich je stabilizace sítě v reálném čase. Pokud například slunce zajde za mraky nebo se vítr na chvíli utiší a obnovitelné zdroje energie dočasně dodávají méně elektřiny, mohou připojená vozidla uvolnit část své kapacity a vykrýt vzniklý rozdíl.

Ve špičkách zase pomohou s pokrytím poptávky, čímž mohou snižovat potřebu drahých a neekologických záložních zdrojů. V době přebytku energie (například v noci nebo během větrných dnů) naopak mohou elektromobily tuto elektřinu uložit. Pro stabilizaci energetické sítě pak není nutné investovat do výstavby obřích bateriových úložišť, ale je možné využít baterie na čtyřech kolech.

Majitelé elektromobilů mohou na poskytování baterie svého vozidla vydělat

Majitelé elektromobilů, které tráví velkou část dne podobně jako jiná osobní vozidla zaparkovaná, tak mohou získat i určité finanční výhody. Pokud se zapojí do programů, které jim umožní vracet energii zpět do sítě, mohou za tento výkon dostávat peníze. První pilotní projekty pak ukazují, že při správném nastavení by mohli majitelé aut získávat stovky i tisíce korun ročně za poskytování této kapacity a zároveň samozřejmě za určité opotřebení baterie.

V2G by tak pomohlo stabilitě energetické sítě, ale i návratnosti investice do elektromobilu. Správné nastavení poplatků jejich majitelům by tak mohlo přinést i větší rozšíření elektromobilů bez toho, aniž by na ně plynuly další dotace z národních rozpočtů.

V Česku je v současnosti technologie V2G zatím spíše v plenkách, přesto se ale už objevují první známky zájmu i investic. Společnost ČEZ například v rámci programu Smart Region pracuje na pilotních projektech zaměřených na chytré sítě a decentralizované energetické zdroje. Do roku 2027 chce ČEZ dosáhnout plného pokrytí své sítě technologiemi smart grid, které jsou pro nasazení V2G nezbytné. Bez komunikace mezi sítí a vozidlem totiž tento systém nemůže optimálně fungovat.

Kromě domácích iniciativ pomáhají technologii V2G prosazovat i mezinárodní spolupráce. Výrobci automobilů jako Hyundai či Nissan testují v Evropě pokročilé funkce V2X (Vehicle-to-Everything), včetně V2G. První projekty ukazují, že při dostatečně robustní infrastruktuře lze tuto technologii využívat efektivně, a to nejen pro pokrytí špiček, ale například i pro nouzové napájení domácností při výpadku sítě. Budoucí využití této technologie by tak mohlo přinést výhody například i v případě živelních katastrof, které poškodí energetickou distribuční síť. Domácnosti by totiž po nějakou dobu mohly fungovat s elektřinou, kterou mají uloženou ve svém elektromobilu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita V2G