EnergoZrouti.cz

Čína chystá odvetu za evropská cla na své elektromobily. EU to může vyjít draho

     
Tomáš Jelínek
26. 8. 2024 ▪ 17:28

Čína pracuje na odvetných opatřeních kvůli zavedení cla na místní elektromobily. Ty stále více konkurují evropským značkám, které si s nízkými cenami, často od nedávno ještě neznámých konkurentů, nevědí rady. Evropské firmy by nová cla mohla zasáhnout velmi tvrdě.

Čínská značka BYD patří mezi jednoho z hlavních konkurentů evropských automobilek
Čínská značka BYD patří mezi jednoho z hlavních konkurentů evropských automobilek
Foto: Unsplash

Je to jen něco málo přes měsíc co Evropská unie oznámila zavedení nových cel na elektromobily z Číny, které se stávají stále větší konkurencí pro evropské automobilky. Ti jsou podle Evropské komise podporovány čínskou vládou a mají tak oproti evropským výrobcům fungujícím na volném trhu výraznou výhodu. Podle informací některých médií ale cla nebudou jednostranná příliš dlouho, čínská strana se už totiž chystá na odvetu.

Čínská opatření by mohla zahrnovat zavedení cel na evropské výrobky, které jsou vyváženy do Číny, nebo dokonce omezení přístupu evropských firem na čínský trh. To by mohlo mít mnohdy výrazný dopad na některé evropské ekonomiky, které jsou silně závislé na obchodu s Čínou.

Pro evropské ekonomiky včetně té České a to zejména v automobilovém průmyslu, který je jedním z pilířů evropského hospodářství, by taková odveta mohla být velmi bolestivá. Německo, které je největším evropským vývozcem do Číny, by mohlo být jedním z nejvíce postižených států. Pokud by Čína zavedla vysoká cla na německé automobily nebo jiné průmyslové výrobky, mohlo by to výrazně oslabit německý export a tím i ekonomiku země, která se v posledních měsících začíná zmítat i v dalších ekonomických problémech.

Dalším rizikem je možnost omezení přístupu evropských firem na čínský trh. V současné době je Čína jedním z klíčových trhů pro mnoho evropských společností, ať už se jedná o automobilový průmysl, luxusní zboží, nebo technologie. Čína by mohla například omezit počet licencí pro evropské automobilky, což by vedlo ke snížení jejich podílu na čínském trhu, nebo by mohla zavést přísnější regulace pro evropské výrobky, které by omezily jejich konkurenceschop­nost.

Pro Evropskou unii tak vyvstává otázka, zda zavedení cel na čínské elektromobily skutečně stojí za potenciální rizika. Na jedné straně je ochrana domácího trhu a podpora domácích výrobců klíčová pro zachování pracovních míst a technologického náskoku. Na druhé straně by však eskalace obchodního konfliktu s Čínou mohla vést k vážným ekonomickým následkům, které by mohly překročit přínosy zavedení cel.

Čína, která se v posledních letech stala globálním lídrem v oblasti elektromobility, má navíc zájem na udržení své pozice na evropském trhu. Evropský trh je pro čínské výrobce klíčový, protože představuje jednu z největších oblastí růstu pro elektromobily. Omezování přístupu na tento trh by proto pro Čínu znamenalo nejen ekonomickou ztrátu, ale i oslabení jejího globálního vlivu v této strategické oblasti.

Jak se bude situace vyvíjet, bude záležet na schopnosti obou stran najít kompromis. Evropa a Čína se v minulosti již několikrát ocitly na pokraji obchodních konfliktů, ale většinou se jim podařilo nalézt řešení prostřednictvím dialogu a vyjednávání. Vzhledem k významu, který má obchodní vztah mezi těmito dvěma regiony pro globální ekonomiku, je naděje, že i tentokrát zvítězí rozum nad eskalací konfliktu.

Pokud však k dohodě nedojde a Čína skutečně přistoupí k odvetným opatřením, může to mít dalekosáhlé dopady nejen na evropský automobilový průmysl, ale i na širší ekonomiku. Evropské země budou muset zvážit, zda jsou připraveny nést tyto důsledky, nebo zda budou hledat jiné způsoby, jak ochránit svůj trh a zároveň udržet dobré vztahy s jedním z nejdůležitějších obchodních partnerů na světě.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Čína EU Evropská unie Cla Ekonomika Elektromobily Auto Automobilový průmysl


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.