EnergoZrouti.cz

Češi jako odmítači elektromobilů. „Spalovák“ si podle průzkumu chtějí nechat co nejdéle to půjde

  
Martin Bárta
31. 10. 2023 ▪ 10:35

Češi podle průzkumu dál zůstávají odmítači elektromobilů. Vozidlo se spalovacím motorem chce podle něj využívat 65 % řidičů co nejdéle to půjde. Šanci na změnu přináší nová generace řidičů.

Spalovací motor chtějí Češi využívat nejdéle, jak to půjde
Spalovací motor chtějí Češi využívat nejdéle, jak to půjde
Foto: Unsplash

Čeští řidiči podle aktuálního průzkumu společnosti Ipsos nadále zůstávají věrní spalovacím motorům. Ačkoliv současné statistiky prodeje nových elektromobilů ukazují vzrůstající zájem, na trendu se nic nemění. Podle průzkumu totiž velká část tuzemských řidičů plánuje využívat auto se spalovacím motorem tak dlouho, dokud to bude možné.

Jen v prvních osmi měsících letošního roku se v Česku nově zaregistrovalo přes čtyři tisíce nových vozidel poháněných elektřinou uloženou v bateriových článcích. Přestože tak jen prvních osm měsíců roku překročilo celkové registrace za předchozí rok, tempo kterým elektromobilů přibývá je ve srovnání se jinými státy EU stále velmi pomalé.

Podle průzkumu, který pro Raiffeisen – Leasing realizovala společnost Ipsos to vypadá, že příští roky ale výraznější změnu trendu přibývání nových elektromobilů nepřinesou. Pořízení elektromobilu do roku 2035, kdy by mělo dojít k omezení prodejů vozidel se spalovacím motorem totiž v současnosti plánuje jen 18 % řidičů.

65 % respondentů chce navíc zůstat u současných fosilních paliv co nejdéle to půjde. Dá se tedy očekávat, že v příštích letech dojde k dalšímu stárnutí vozového parku, který v současnosti v Česku tvoří vozidla blížící se průměrnému věku 19 let. To tak není dobrá zpráva pro bezpečnost provozu ani pro jeho plánovanou ekologizaci.

Průzkum ale ukazuje i pozitivní výhled do budoucnosti. Velkou roli při výběru nového vozidla totiž logicky hraje jeho pořizovací cena. Právě ta je v mnoha případech důvodem, proč lidé elektromobily odmítají. Tato bariéra by se tak v příštích letech mohla odstranit spolu s tím, jak dojde k zahájení prodeje nových vozidel, jež by měly být výrazně cenově dostupnější. To ostatně slibuje například americký výrobce elektromobilů Tesla nebo i tuzemská Škoda Auto a její mateřský koncern Volkswagen.

K nákupu elektrického vozidla by podle průzkumu respondenty také motivovala vyšší dojezdová vzdálenost. Ta se ale už nyní v případě mnoha elektromobilů pohybuje okolo 450 – 700 kilometrů a díky rychlému nabíjení je její prodloužení otázkou maximálně nižších desítek minut. Průzkum tak ukazuje, že v některých případech může být za odmítáním elektromobilů spíše neznalost současných modelů vozidel a jejich dojezdu a také šíření nepravdivých informací, kterých po internetu stále putuje velké množství.

Rychlejšímu rozšíření elektromobilů na silnicích v Česku by ale mohli pomoci mladší řidiči. Právě ti totiž podle průzkumu mají k pořízení elektromobilu pozitivnější přístup a často by jej pořídili jako svůj první osobní automobil.

„Elektromobilní technologie se neustále vyvíjejí a opatrný přístup českých řidičů proto není překvapivý. V rámci nejmladší skupiny českých řidičů do 27 let ale s brzkým pořízením elektromobilu počítá téměř 20 % respondentů, často tedy budou pořizovat elektromobil jako svůj první automobil,“ komentuje průzkum Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení autofinancování společnosti Ra­iffeisen – Leasing.




Štítky: Auto Elektromobily Spalovací motory Ekologie Emise Česká republika EU Fosilní paliva Nafta Benzín