Český vozový park je zase o něco starší, průměrný věk se blíží k 19 rokům

     
Tomáš Jelínek
24. 1. 2022 ▪ 12:33

Vozidla v České republice meziročně opět zestárla. Může za to snížení produkcí automobilek kvůli nedostatku čipů, ale i sílící dovoz starších ojetin ze zahraničí.

Škoda Auto
Škoda Auto

Automobilový trh v minulém roce opět kopíroval trend předchozích let, a to rychlé stárnutí vozidel. Ta v minulém roce zestárla v průměru o 0,3 roku a jejich průměrné stáří tak bylo 18,58 let. Podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) tak došlo k nárůstu věku u všech typů vozidel s výjimkou traktorů.

Česko je automobilová velmoc, na silnicích to tak ale nevypadá

Jen za posledních deset let tuzemský vozový park zestárl o 3,22 let. To je ve srovnání s průměrem Evropské unie mnohem vyšší hodnota. Průměrné stáří vozů v celé unii totiž bylo ke konci loňského roku 11,8 roku.

Hůře než Česká republika je na tom se stářím vozidel už jen Řecko, Rumunsko, Estonsko nebo Litva. Česko přitom v rámci Evropské unie patří k jednomu z největších automobilových trhů i díky přítomnosti mladoboleslavské Škody Auto, nošovického Hyundaie nebo autobusového Iveca ve Vysokém Mýtě.

Celkem vozový park v České republice čítal loni 8 558 529 vozidel, přičemž jen za pandemický rok 2021 přibylo 221 212 silničních motorových vozidel. Velké množství nově registrovaných vozů jsou ale ojetiny dovážené ze zahraničí. I kvůli vysokému dovozu starších vozů průměrné stáří vozového parku stoupá.

Česká republika je za stáří vozů, které přispívají k vysokými emisím z dopravy, ale i znečišťování ovzduší pevnými látkami dlouhodobě kritizována ekologickými organizacemi. Pomoci ke snížení průměrného stáří elektromobilů by mohl nástup elektrických vozidel, která modernizují tuzemské vozové parky. Nejprve se totiž očekává nákup bezemisních vozidel ve firmách, které je následně ojeté uvolní na trh za ceny přijatelné i pro soukromé osoby.

Tímto způsobem by se ale mohl snížit spíše podíl vozidel, která emitují prach a škodlivé plyny. Průměrné stáří nejspíše tímto způsobem neklesne.

Naopak k dalšímu stárnutí vozidel může přispět krize s počítačovými čipy na trhu vozidel. Nedostatek čipů totiž snižuje produkci nových vozidel a tím tlačí na delší užívání ojetin.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Vozidla Automobil Vozový park Česká republika
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Kolik aktuálně zaplatíte za benzín a naftu?

České dráhy investovaly do zdokonalení služeb

Na letišti platí přísná pravidla

Již každou chvílí bude otevřena důležitá stanice metra.

Dnes už se dají pořídit i SPZ na přání.

Toto je 5 nejprodávanějších aut všech dob

Vyhřívání volantu má i své negativní stránky.

Ve vytíženém úseku v Praze budou muset řidiči zvládnout zipování

Sídlo Evropské komise v Bruselu

Kde letos potkáte nejkrásnější vánoční tramvaj?

Autonomní vozidla míří na české silnice.

5 dopravních značek, u kterých máte pocit, že je navrhl znuděný grafik. Víte, co opravdu znamenají?

Google Mapy přicházejí s přelomovou funkcí.

Kontrolky v autě vyděsí snad každého řidiče

Po sedmdesátce přichází za volantem kritický bod: Zrak i reflexy začínají zrazovat

V Praze se znovuotevře modernizovaná stanice metra.

Závěrečné testy autoškol jsou nyní složitější.

Některým ojetinám se raději vyhněte.

Zákazu spalovacích motorů

Řidiči hlásí hit z Actionu za 37 korun

Tuto chybu dělá v zimě značná část řidičů

Dopravní značení se rozšiřuje o nové značky

Řidiči se v zimě dopouštějí mnoha nešvarů.

Příspěvek na dojíždění do práce. Kdo na něj má nárok?

Hyundai představil model, který zaujme každého řidiče.

Action prodává vychytávku, která zastaví mlžení oken během pár vteřin

V Praze je prý momentálně lepší využívat hromadnou dopravu.

Automobilka Kia modelem EV9 dohnala světové konkurenty

Jaké auto je mezi Čechy nejoblíbenější?

Problémy s nastartováním se objevují hlavně za mrazivých dní.



Nejnovější
Nejnovější