V letadle se bude cestovat ve stoje. Takto vypadají nová sedadla „na stojáka“. Ušetří 20 % kapacity
Cestování letadlem by už brzy mohlo být diametrálně odlišné od toho, jak jej známe nyní. Zásadní revoluci má přinést koncept letadel, ve kterých by se nesedělo, ale stálo. Tímto způsobem by došlo k výraznému zvýšení kapacity každého letadla a pro koncového zákazníka by to znamenalo značnou finanční úsporu.
Tento způsob cestování by se přitom měl dotknout nízkonákladových leteckých dopravců. Cestující však pochopitelně mají na stání v letadle rozporuplné názory. Zatím co některým to nevadí a rádi by takto za letenky ušetřili, jiní jej ostře kritizují.
O létání „na stojáka“ se diskutuje již od roku 2012
Koncept létání ve stoje poprvé představil šéf Ryanairu Michael O’Leary již v roce 2012. Tehdy přemýšlel nad tím, že by Boeing 737 měl patnáct řad s klasickými sedadly, které známe dnes, a deset řad pouze s opěradly ke stání. Tímto způsobem by došlo k jednoduchému zvýšení kapacity letadla až o 20 % a najednou by se tak mohlo přepravovat větší množství pasažérů.
Tyto sedačky mají v podstatě podobu zádové opěrky. Jsou více vyvýšené, díky čemuž by u nich cestující stáli. Nechybí zde však samozřejmě bezpečnostní pás nebo opěrky na ruce. „Sedačky“ na stání jsou pak v letadle upevněny na tyči a ukotveny jak do podlahy, tak i do stropu.
Konkrétní sedadla byla veřejnosti představena na veletrhu
Přesná podoba sedadel, která by se v letadlech mohla používat, už je veřejnosti známa. Představena byla již v roce 2018, a to na veletrhu Aircraft Interiors Expo v Hamburku. Za návrhem vybavení stojí společnost Aviointeriors.
Sedadla pojmenovaná jako Skyrider 2.0 mají umožnit, aby se v jednom letadle nacházelo hned několik leteckých tříd. Kromě úspory místa se navíc s tímto vybavením pojí ještě jeden zásadní benefit. Váží o 50 % méně než klasická sedadla v třídě economy.
Šéf aerolinek Ryanair chtěl tato místa prodávat za jednu až pět liber
Šéf aerolinek Ryanair Michael O’Leary v minulosti prozradil, že chce tato místa na stání v letadle prodávat za jednu až pět liber (tedy zhruba 30 až 150 Kč). Cestování by tak bylo otevřeno ještě širší mase zákazníků a příznivci lowcostových variant by si jistě přišli na své.
Bohužel se však takto nízkých cen již pravděpodobně nedočkáme. Uvedené tvrzení totiž prohlásil ještě před vypuknutím celosvětové pandemie a od té doby názor na extrémně levné letenky změnil. V roce 2022 například informoval, že éra letenek za 10 eur je nenávratně pryč a aerolinka musí zdražit. Podle jedné studie by však pro cestující tato místa mohla být o 44 % levnější než klasické sedačky.
Ačkoliv se na sociálních sítích hovoří o tom, že se stání v letadle dočkáme již brzy, Ryanair vyvrátil, že by tuto novinku v nejbližší době plánoval zavádět.
Jaké další inovace nás v létání čekají?
V současné době se žádná aerolinka do zavádění míst „na stojáka“ nepustila a ani konkrétně neavizovala, že se do tohoto kroku pustí. Nezbývá nám než čekat, jak se celá situace vyvine. Rychlosti zavádění tohoto vybavení jistě nepomáhají i mnohdy negativní názory na stání v letadle, které se krátce před uvedením speciálních sedaček začaly šířit sociálními sítěmi.
Přesto se však nejedná o jedinou inovaci v létání, o které se diskutuje. Postupem času by například mělo dojít k zásadnímu posunu v podobě létání nadzvukovou rychlostí. To samo o sobě není novinka. Nadzvukovou rychlostí dříve létala letadla Concorde, ta ale měla pár nedostatků. Předně se s nimi pojila velmi vysoká spotřeba paliva, zároveň jejich let doprovázel silný třesk způsobený překonáváním rychlosti zvuku.
Americká společnost Boom Supersonic však představila model letadla, u kterého byl třesk eliminován. Jejich nadzvukové letadlo by mělo létat 1,3násobkem rychlosti zvuku, nad mořem by pak jeho rychlost mohla být až o 0,4násobku vyšší. Prvních letů bychom se měli dočkat v roce 2029.