EnergoZrouti.cz

Tisícovka nabíjecích stanic by stačila pro nabíjení většiny elektrických kamionů v Evropě, ukazuje studie

     
Nikola Stránská
16. 7. 2024 ▪ 08:49

Jen tisícovka strategicky rozmístěných nabíjecích stanic by mohla stačit k vytvoření dostatečné infrastruktury pro bezemisní nákladní dopravu. Podle studie je pro rychlý přechod nejvyšší čas na jejich plánování a výstavbu.

Infrastruktura pro nabíjení elektrických kamionů stále téměř neexistuje, pro většinu provozu by jich přitom stačilo „minimum“
Infrastruktura pro nabíjení elektrických kamionů stále téměř neexistuje, pro většinu provozu by jich přitom stačilo „minimum“
Foto: Unsplash

Přechod na bezemisní nákladní dopravu si v příštích letech vyžádá obrovské investice jak do samotných elektrických či vodíkových vozidel tak i do infrastruktury. Ta by ale podle nové studie nemusela být tak rozsáhlá jak se předpokládalo k tomu, aby obsloužila většinu dálkových tras v Evropě.

Evropa by tak mohla pro pokrytí svého území infrastrukturou pro bezemisní elektrické kamiony potřebovat výrazně méně nabíjecích stanic, než se dosud předpokládalo. Podle nové studie, kterou společně vypracovaly Fraunhoferův institut pro systémovou a inovační výzkum (Fraunhofer ISI) a společnost Amazon, by stačilo zhruba 1000 veřejných megawattových nabíjecích stanic, aby bylo možné obsloužit až 91 % předpokládaného dlouhodobého provozu elektrických kamionů v Evropě.

Studie ovšem zdůrazňuje, že klíčem k dostupnosti by bylo strategické rozmístění těchto stanic na frekventovaných trasách a důležitých dopravních uzlech. Tato optimalizace umístění umožní efektivní využití menšího počtu stanic, což nejen sníží náklady na budování infrastruktury, ale také usnadní logistiku a provoz elektrických kamionů. To vše přispěje k rychlejšímu přechodu na bezemisní dopravu.

Aby se předešlo možnému přetížení stávající infrastruktury a zpoždění v přechodu na bezemisní dopravu, je nezbytné co nejdříve začít s plánováním a výstavbou těchto strategických nabíjecích stanic, upozorňují autoři studie. Evropská unie a jednotlivé členské státy by měly podle studie začít koordinovaně pracovat na implementaci doporučení, aby se zajistil hladký a efektivní přechod na novou infrastrukturu.

Popularita elektrických nákladních vozidel roste nejen u tuzemských dopravců a na silnicích se objevuje stále více vozidel na elektrický pohon. Chybějící infrastruktura v rámci evropské sedmadvacítky však dopravce nutí využívat tato vozidla spíše lokálně, například pro doručování na poslední míli nebo mezi blízkými logistickými sklady.

V Česku je však počet bezemisních vozidel na elektřinu stále nesrovnatelný s počtem vozidel na naftu či benzín. Podle Ministerstva dopravy bylo k 16. červenci 2024 v tuzemsku provozováno 1649 elektrických nákladních vozidel, zatímco na naftu jich bylo 658 887 a na benzín 72 955. Spalovací motory tak minimálně několik dalších let zůstanou významným prvkem v nákladní dopravě.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Elektromobil Kamiony Nákladní doprava Nabíjení Nabíječky EU Nabíjecí stanice
Zdroj: Fraunhofer, Amazon, Ministerstvo dopravy ČR (datová kostka)



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.