Přechod na elektromobily může výrazně zpomalit, kvůli nedostatku kovů

     
Martin Bárta
9. 6. 2023 ▪ 09:55

Rychle rostoucí přechod na elektromobily by mohl výrazně zpomalit. Důvodem nebude nezájem o elektrická vozidla či regulace, ale i nedostatek vzácných kovů. Ty nejen v Evropské unii nadále chybí a situace se v příštích letech spíše zhorší.

Čeká rozjetou elektromobilitu nepříjemná brzda?
Čeká rozjetou elektromobilitu nepříjemná brzda?
Foto: Unsplash

Současný prudký nárůst nových elektromobilů na silnicích po celém světě by mohlo již brzy potkat výrazné zpomalení. Viníkem by přitom nebyli odpůrci elektromobilů velmi často zmiňované nevýhody elektromobilů ale nedostatek kovů. Ten je ovšem problémem nejen pro elektromobilitu, ale i pro všechna současná vozidla se spalovacími motory. Podíl kovů, které se stávají stále častěji vzácnými totiž v automobilech dlouhodobě roste.

Už dříve přitom studie pojišťovací společnosti Allianz uváděla, že rozvoj elektromobility, která už nejen v severských zemích Evropské unie tvoří velký podíl nově prodávaných vozidel by mohl v následujících letech zbrzdit nedostatek lithia. To je stále kritickou součástí bateriových článků, které ukládají energie pro provoz elektromobilů. Ačkoliv světových zásob lithia je v současnosti dostatečné množství, chybí nadále kapacity pro jeho zpracování. Nových společností, které se těžbou a zpracováním lithia zabývají sice přibývá a přibývá také množství těžené suroviny, pro pokrytí už současné poptávky jsou tyto kapacity stále nedostatečné. V následujících letech by se tak mohl problém začít rychle prohlubovat s rychlejším přesunem k elektromobilům nejen v osobní, ale i nákladní a autobusové dopravě.

Problémem ovšem není ale jen lithium, jehož rostoucí cena kvůli nedostatku bateriové články nadále prodražuje. Podle studie Chalmers University of Technology ve Švédsku totiž současná produkce dalších kovů není dostatečná a materiály by tak mohly v budoucnu chybět.

Problém se tak týká jak manganu, niobu, neodymu nebo dysprosia. Ty jsou podle studie, kterou si u švédské univerzity objednala Evropská komise v elektromobilitě stále více poptávané. Nabídka těchto surovin je ale velmi omezená a nárůst výroby vyžaduje vcelku dlouhý čas.

Evropská unie, která je průkopníkem v nahrazování spalovacích motorů elektromobily, což by ostatně mělo podpořit i omezení spalovacích motorů po roce 2035 je ale nadále závislá na dovozu mnoha kovů ze zemí mimo EU. Většina surovin přitom pochází z Číny či Jižní Afriky, což může být v případě politických sporů velmi problémové pro celý evropský automobilový průmysl.

„EU je silně závislá na dovozu těchto kovů, protože těžba je soustředěna v několika zemích, jako je Čína, Jižní Afrika a Brazílie. Nedostatečná dostupnost je pro EU ekonomickým i ekologickým problémem a hrozí tak zdržení přechodu na elektromobily a ekologicky udržitelné technologie. Navíc, protože mnoho z těchto kovů je vzácných, riskujeme, že k nim ztížíme přístup budoucím generacím, pokud nebudeme schopni využít to, co je již v oběhu,“ říká Maria Ljunggren, z Chalmers University of Technology.

Jako řešení tak EU nedávno předložila zákon o kritických surovinách, který by měl k větší soběstačnosti evropské sedmadvacítky v následujících letech přispět. Zákon by měl podpořit jak samotnou těžbu v jednotlivých zemích, tak i zvýšení míry recyklace všech strategických surovin využívaných nejen v elektromobilech.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Elektromobilita Doprava Kovy Automobilový průmysl Baterie



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější