Přechod na elektromobily může výrazně zpomalit, kvůli nedostatku kovů
Rychle rostoucí přechod na elektromobily by mohl výrazně zpomalit. Důvodem nebude nezájem o elektrická vozidla či regulace, ale i nedostatek vzácných kovů. Ty nejen v Evropské unii nadále chybí a situace se v příštích letech spíše zhorší.
Současný prudký nárůst nových elektromobilů na silnicích po celém světě by mohlo již brzy potkat výrazné zpomalení. Viníkem by přitom nebyli odpůrci elektromobilů velmi často zmiňované nevýhody elektromobilů ale nedostatek kovů. Ten je ovšem problémem nejen pro elektromobilitu, ale i pro všechna současná vozidla se spalovacími motory. Podíl kovů, které se stávají stále častěji vzácnými totiž v automobilech dlouhodobě roste.
Už dříve přitom studie pojišťovací společnosti Allianz uváděla, že rozvoj elektromobility, která už nejen v severských zemích Evropské unie tvoří velký podíl nově prodávaných vozidel by mohl v následujících letech zbrzdit nedostatek lithia. To je stále kritickou součástí bateriových článků, které ukládají energie pro provoz elektromobilů. Ačkoliv světových zásob lithia je v současnosti dostatečné množství, chybí nadále kapacity pro jeho zpracování. Nových společností, které se těžbou a zpracováním lithia zabývají sice přibývá a přibývá také množství těžené suroviny, pro pokrytí už současné poptávky jsou tyto kapacity stále nedostatečné. V následujících letech by se tak mohl problém začít rychle prohlubovat s rychlejším přesunem k elektromobilům nejen v osobní, ale i nákladní a autobusové dopravě.
Problémem ovšem není ale jen lithium, jehož rostoucí cena kvůli nedostatku bateriové články nadále prodražuje. Podle studie Chalmers University of Technology ve Švédsku totiž současná produkce dalších kovů není dostatečná a materiály by tak mohly v budoucnu chybět.
Problém se tak týká jak manganu, niobu, neodymu nebo dysprosia. Ty jsou podle studie, kterou si u švédské univerzity objednala Evropská komise v elektromobilitě stále více poptávané. Nabídka těchto surovin je ale velmi omezená a nárůst výroby vyžaduje vcelku dlouhý čas.
Evropská unie, která je průkopníkem v nahrazování spalovacích motorů elektromobily, což by ostatně mělo podpořit i omezení spalovacích motorů po roce 2035 je ale nadále závislá na dovozu mnoha kovů ze zemí mimo EU. Většina surovin přitom pochází z Číny či Jižní Afriky, což může být v případě politických sporů velmi problémové pro celý evropský automobilový průmysl.
„EU je silně závislá na dovozu těchto kovů, protože těžba je soustředěna v několika zemích, jako je Čína, Jižní Afrika a Brazílie. Nedostatečná dostupnost je pro EU ekonomickým i ekologickým problémem a hrozí tak zdržení přechodu na elektromobily a ekologicky udržitelné technologie. Navíc, protože mnoho z těchto kovů je vzácných, riskujeme, že k nim ztížíme přístup budoucím generacím, pokud nebudeme schopni využít to, co je již v oběhu,“ říká Maria Ljunggren, z Chalmers University of Technology.
Jako řešení tak EU nedávno předložila zákon o kritických surovinách, který by měl k větší soběstačnosti evropské sedmadvacítky v následujících letech přispět. Zákon by měl podpořit jak samotnou těžbu v jednotlivých zemích, tak i zvýšení míry recyklace všech strategických surovin využívaných nejen v elektromobilech.