Největší česká síť nabíječek elektromobilů by se do pěti let měla ztrojnásobit

     
Markéta Bártová
17. 12. 2020 ▪ 09:23

Největší tuzemský provozovatel nabíjecích stanic elektromobilů - skupina ČEZ spustil už 250 nabíjecí stanici. V následujících pěti letech by firma chtěla počet nabíjecích stanic ztrojnásobit.

Škoda ENYAQ na nabíjecí stanici ČEZ
Škoda ENYAQ na nabíjecí stanici ČEZ
Foto: ČEZ

Největší tuzemský provozovatel nabíječek elektromobilů – skupina ČEZ, která je zároveň i největším tuzemským distributorem elektrické energie má v následujících letech velké plány se svojí sítí nabíjecích stanic. Ta by se totiž podle vyjádření firmy měla do pěti let ztrojnásobit.

Firma má v současnosti největší síť nabíječek elektromobilů

Poslední dobíjecí stanici firma otevřela tento týden na parkovišti řetězce Kaufland v Mladé Boleslavi a opět jde o rychlonabíječku od společnosti ABB. Právě instalace nabíječek ČEZu u obchodních domů ale i řetězců rychlého občerstvení stále zvyšuje i množství odebrané elektrické energie.

Už v letošním roce tak firma očekává další překonání hranice odebrané bezemisní energie pro dobíjení elektromobilů. Ta by měla letos díky rostoucí tuzemské flotile elektromobilů překročit 2,5 milionu kWh, které nabíječky do aut „načerpají“. Novou infrastrukturu pak ČEZ buduje díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků získaných z Operačního programu Doprava i z vlastních zdrojů společnosti.

Firmě se investice do vlastních nabíjecích stanic vyplatí hlavně v budoucnu, kdy se očekává masivní rozvoj elektromobility, který je už v současnosti viditelný na jiných evropských trzích i u nás. Rozsáhlá síť by tak měla být připravena na vyšší nápor zájemců o nabíjení a to jak množstvím nabíječek tak i kapacitou přenosové sítě.

Už díky 250 nabíječkám, které společnost aktuálně má tak může být současně dobíjeno až 500 elektromobilů. Instalovaný výkon těchto nabíječek je pak 16 300 kW, což je podle ČEZu ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující domácnosti v 50 tisícovém měs­tě.

Velké rozšiřování do budoucna

Většina nabíjecích stanic, tedy 80 % sítě ČEZu je tvořena rychlonabíječkami, ty jsou schopny baterie většiny elektromobilů dobít na další stovky kilometrů cesty během několika desítek minut. ČEZ navíc odběratelům garantuje, že všechna energie v jeho nabíječkách je bezemisní.

Firma ale nechce zůstat při zemi ani v následujících letech a tak má v plánu do pěti let počet nabíječek ztrojnásobit. Do roku 2025 by jsme se tak mohly dočkat až 750 nabíjecích stanic pod značkou tuzemského národního energetického giganta.

Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 5 tisíc vozů, jen letos zatím přibylo hodně přes dva tisíce čistě elektrických e-aut. ČEZ na tento trend reaguje zvyšováním tempa instalace zejména rychlodobíjecích stojanů. Zatímco loni jsme jich postavili 60, letos chceme překonat metu osmdesáti zprovozněných stanic. Do pěti let chceme celkový výkon stanic v naší síti ztrojnásobit na 50 tisíc kW,“ říká Pavel Cyrani, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

Česká republika letos naplno vstoupila do elektromobilní éry. Svědčí o tom více než dva tisíce nových registrací čistých elektromobilů a desítky instalovaných dobíjecích stanic. Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích. V sousedním Německu plánují mít do roku 2022 rychlodobíjecí stanice na čtvrtině benzinových pump, do konce roku 2024 na minimálně 50 % a do konce roku 2026 na minimálně 75 %. Na českém trhu by v souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit dle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby. Evropa nastupuje do trháku, Česká republika nesmí zůstat v pozadí,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast řízení lidských zdrojů.



Sdílejte článek  
       


Zdroj: ČEZ




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější