Elektromobily nejsou podle odborníků tak ekologické jak se předpokládalo
Elektromobily nejsou podle odborníků z mezinárodní asociace tak ekologické jako se dosud předpokládalo. Jejich uhlíková stopa by tak podle nových výpočtů mohla být až dvojnásobná.
Automobily poháněné elektřinou uloženou v bateriových článcích nemusí být zase tolik ekologické, jak se předpokládalo. Podle 171 vědců z IASTEC, tedy Mezinárodní asociace pro výzkum udržitelného hnacího ústrojí a technologie vozidel je totiž uhlíková stopa elektrických vozidel výrazně větší než se předpokládalo a to kvůli chybnému výpočtu.
Dvojnásobná uhlíková stopa než se dosud myslelo
V otevřeném třístránkovém dopise, který obdržela šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová uvádí 171 odborníků sdružených v IASTEC, že výpočet kterým se kalkuluje právě uhlíková stopa elektrických vozidel je dle nich špatně počítán.
Vědci tak spočítali, že uhlíková stopa elektrických vozidel v jejich životním cyklu je až dvojnásobná. Jak uvedl pro německý list Bild Thomas Koch z Technologického institutu v Karlsruhe, který byl dříve vývojářem motorů v Daimleru: „Stojíme za Green Dealem, abychom snížili CO2. Apelujeme však na Evropskou komisi, aby uznala chybu ve výpočtu. Požehnání e-mobility je pouze poloviční, než se předpokládá, uhlíková stopa e-mobility je dvakrát tak velká, než se předpokládalo.“
Vědci tak spočítali, že například model Volkswagen ID.3 ve svém životním cyklu, který je odhadován na 15 let a 220 tisíc kilometrů podle správného výpočtu vytvoří 30 tun CO2 místo 14 tun, které byly uváděny špatným výpočtem.
Motiv ke špatnému vypočítávání emisí oxidu uhličitého by tak mohl být i úmyslem k vytvoření ekologicky atraktivnějších elektromobilů a jejich masivnímu rozšiřování.