EnergoZrouti.cz

Čínskému strašákovi evropských automobilek se daří. NIO zvýšilo své tržby o desítky procent

  
Nikola Stránská
5. 1. 2024 ▪ 13:20

Čínská značka NIO dobývá domácí, ale i evropský trh. Jen v minulém roce se jí podařilo významně navýšit tržby a rozšířit svou působnost v EU. Stále rychleji přibývá i stanic pro výměnu baterií, které firma instaluje na několika trzích.

NIO ES8
NIO ES8
Foto: NIO

Čínskému výrobci elektromobilů NIO patřícího do segmentu prémiových vozů se v minulém roce opět dařilo. Celkově se firmě podařilo prodat více než 160 tisíc kusů svých vozidel a představit i několik nových modelů. Tržby výrobce tak vzrostly o 30,7 %, což je další nepříznivá zpráva pro evropský automobilový trh.

Firma, která nepatří mezi veterány automobilového průmyslu, jelikož byla založena teprve v roce 2014 a mezi zavedenými značkami tak jde o opravdového nováčka už ale dokázala svými novinkami potrápit mnoho zavedených automobilek. Celkově už totiž dodala na trh 449 594 kusů vozidel pod svou značkou, což je na tomto trhu za takto krátkou dobu velmi neobvyklé.

Právě tempo, kterým čínské značky jako NIO nebo výrazně starší BYD dokáže vyvíjet vzhledově, ale i softwarově velmi zajímavé elektrické vozy může být pro tradiční automobilky velkou výzvou. Ty totiž zatím, jak je viditelné na příkladu německého koncernu Volkswagen nejsou schopné na takto rychlý vývoj a změnu na trhu reagovat. Čínské značky se prozatím ve velkém drží na domácím trhu, jejich pobočky, ale pomalu otevírají po celém světě a nutno dodat, že i mezi evropskými zákazníky je o tato vozidla velký zájem.

NIO, které v roce 2022 dodalo 122 486 vozidel a v roce 2023 160 038 kusů, tak může být pro akcionáře i vedení velkých automobilek opravdu velký důvod k nervozitě.

Automobilka navíc slaví úspěch nejen se samotnými vozidly, ale i se způsobem jejich nabíjení. Místo tradičního stání na nabíječkách totiž firma instaluje vlastní stanice nazývané Power Swap Station. Ty umožňují automaticky bez vystoupení řidiče z vozidla vyměnit vybitou baterii za jinou s plnou kapacitou. Řidič tak může během pár okamžiků pokračovat v jízdě další stovky kilometrů bez toho, aniž by trávil čas na nabíječce.

NIO mělo na konci minulého roku více než 2 220 podobných stanic v domovské Číně. Dalších 30 stanic už bylo otevřeno i v Evropě a na další velkou expanzi se značka nyní chystá. Pohodlí, které rychlé výměny zajišťují by tak mohlo v budoucnu být jedním z důvodů, proč si řidiči NIO zvolí oproti jinému výrobci, který podobnou výhodu nenabídne.




Štítky: Elektromobil Auto NIO Elektromobilita Automobily Čína Elektrická vozidla