Češi přicházejí na chuť motocyklům, vyhnou se kolonám a ušetří za provoz

     
Martin Bárta
25. 8. 2024 ▪ 14:30

V Česku probíhá motocyklová renesance. Češi stále více kupují jednostopá vozidla. Přestože benzínové motocykly stále vedou, rychle narůstá i počet motocyklů na elektřinu. Lidé ve městech na motocykly přecházejí hlavně proto, aby se vyhnuli kolonám.

V Česku přibývá motocyklů, jsou levnější na provoz a ušetří čas
V Česku přibývá motocyklů, jsou levnější na provoz a ušetří čas
Foto: Unsplash

Češi v posledních letech hledají nové způsoby, jak se přepravovat do práce i za zábavou, aniž by museli zbytečně stát v kolonách, a zároveň se snaží co nejvíce ušetřit. Přestože se ceny pohonných hmot nyní dostávají na přijatelnou úroveň a stále více motoristů opět využívá automobily, přibývá i elektrických alternativ.

Mezi tyto alternativy patří nejen elektrické koloběžky a elektrokola, kterých v Česku v posledních letech přibyly odhadem stovky tisíc (přesná čísla nelze určit, protože elektrické koloběžky ani elektrokola nejsou hromadně evidovány a jejich počty jsou tak vždy pouze odhadem prodejců). Pozadu ale nezůstávají ani silnější jednostopá vozidla.

Podle statistik Ministerstva dopravy je v Česku aktuálně (k 25. 8. 2024) registrováno 11 296 motocyklů, jejichž hlavním pohonem je elektromotor. Pro srovnání, ještě před deseti lety bylo na tuzemských silnicích jen něco málo přes tisíc elektrických motocyklů, konkrétně 1 192 kusů.

Rychlému rozvoji alternativních způsobů dopravy nejen v Česku napomáhají především narůstající dopravní zácpy v centrech měst. Ty totiž pro řidiče automobilů představují velký problém a často vedou ke zbytečným čekáním, někdy i v řádu hodin. Naopak motocykly se mohou mezi stojícími automobily snadno proplést a pokračovat v jízdě.

Graf: nárůst počtu elektrických motocyklů v tuzemsku 2014 - 2024 , Martin...

Výrazně silnější kategorií než jsou motocykly na elektřinu však v tuzemsku zůstávají motocykly s benzínovým pohonem. Aktuálně je jich v provozu 1 165 697. Zájem o jednostopá vozidla roste i u benzínového pohonu – například před deseti lety, v roce 2014, bylo registrováno 19 605 nových motocyklů s benzínovým pohonem. V loňském roce (2023) to už bylo 24 993.

Přestože motocykly na elektřinu jsou výrazně méně početné než ty se spalovacím motorem, jejich množství výrazně roste díky novým modelům, které představují jak nové, tak i zavedené značky. Elektromobilita a tlak na snižování emisí skleníkových plynů se totiž stále více prosazují nejen v automobilové dopravě, ale i v té dvoukolové.

Elektrické motocykly si však v současnosti pořizují především majitelé fotovoltaických elektráren nebo ti, kteří mají možnost bezplatného dobíjení v práci. V těchto případech se totiž řidiči vyhnou nejen kolonám, ale i výdajům za palivo, které jsou u jednostopých vozidel na zcela jiné úrovni než u automobilů. V případě možnosti bezplatného dobíjení je pak elektrický motocykl skvělou volbou.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Doprava Motocykly Česká republika Motorky Češi Kolony Provoz Elektrické skútry
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější