EnergoZrouti.cz

Češi přicházejí na chuť motocyklům, vyhnou se kolonám a ušetří za provoz

     
Martin Bárta
25. 8. 2024 ▪ 14:30

V Česku probíhá motocyklová renesance. Češi stále více kupují jednostopá vozidla. Přestože benzínové motocykly stále vedou, rychle narůstá i počet motocyklů na elektřinu. Lidé ve městech na motocykly přecházejí hlavně proto, aby se vyhnuli kolonám.

V Česku přibývá motocyklů, jsou levnější na provoz a ušetří čas
V Česku přibývá motocyklů, jsou levnější na provoz a ušetří čas
Foto: Unsplash

Češi v posledních letech hledají nové způsoby, jak se přepravovat do práce i za zábavou, aniž by museli zbytečně stát v kolonách, a zároveň se snaží co nejvíce ušetřit. Přestože se ceny pohonných hmot nyní dostávají na přijatelnou úroveň a stále více motoristů opět využívá automobily, přibývá i elektrických alternativ.

Mezi tyto alternativy patří nejen elektrické koloběžky a elektrokola, kterých v Česku v posledních letech přibyly odhadem stovky tisíc (přesná čísla nelze určit, protože elektrické koloběžky ani elektrokola nejsou hromadně evidovány a jejich počty jsou tak vždy pouze odhadem prodejců). Pozadu ale nezůstávají ani silnější jednostopá vozidla.

Podle statistik Ministerstva dopravy je v Česku aktuálně (k 25. 8. 2024) registrováno 11 296 motocyklů, jejichž hlavním pohonem je elektromotor. Pro srovnání, ještě před deseti lety bylo na tuzemských silnicích jen něco málo přes tisíc elektrických motocyklů, konkrétně 1 192 kusů.

Rychlému rozvoji alternativních způsobů dopravy nejen v Česku napomáhají především narůstající dopravní zácpy v centrech měst. Ty totiž pro řidiče automobilů představují velký problém a často vedou ke zbytečným čekáním, někdy i v řádu hodin. Naopak motocykly se mohou mezi stojícími automobily snadno proplést a pokračovat v jízdě.

Graf: nárůst počtu elektrických motocyklů v tuzemsku 2014 - 2024 , Martin...

Výrazně silnější kategorií než jsou motocykly na elektřinu však v tuzemsku zůstávají motocykly s benzínovým pohonem. Aktuálně je jich v provozu 1 165 697. Zájem o jednostopá vozidla roste i u benzínového pohonu – například před deseti lety, v roce 2014, bylo registrováno 19 605 nových motocyklů s benzínovým pohonem. V loňském roce (2023) to už bylo 24 993.

Přestože motocykly na elektřinu jsou výrazně méně početné než ty se spalovacím motorem, jejich množství výrazně roste díky novým modelům, které představují jak nové, tak i zavedené značky. Elektromobilita a tlak na snižování emisí skleníkových plynů se totiž stále více prosazují nejen v automobilové dopravě, ale i v té dvoukolové.

Elektrické motocykly si však v současnosti pořizují především majitelé fotovoltaických elektráren nebo ti, kteří mají možnost bezplatného dobíjení v práci. V těchto případech se totiž řidiči vyhnou nejen kolonám, ale i výdajům za palivo, které jsou u jednostopých vozidel na zcela jiné úrovni než u automobilů. V případě možnosti bezplatného dobíjení je pak elektrický motocykl skvělou volbou.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Doprava Motocykly Česká republika Motorky Češi Kolony Provoz Elektrické skútry
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.