Zákaz spalovacích motorů se blíží, prosazují ho už i velké světové značky

     
Martin Bárta
18. 5. 2022 ▪ 08:59

Konec spalovacích motorů se blíží, ukazuje na to i nový dopis velkých výrobců automobilů a dalších světových značek. Ti apelují na Evropskou unii, aby od roku 2035 zakázala nová vozidla se spalovacími motory a nově registrovat už bylo možné jen ekologická vozidla.

Ford Mustang Mach-e
Ford Mustang Mach-e
Foto: Bram Van Oost on Unsplash

Zajistěte, aby všechna nová auta a dodávky měly od roku 2035 nulové emise, vyzývají Evropskou unii v otevřeném dopise světové giganty jako je Ford, Volvo, Tesco, Unilever a desítky dalších. Podle nich by EU měla už od roku 2035 zajistit, aby se na silnice dostávala pouze vozidla s nulovými emisemi jako jsou elektromobily. Stejně tak by měly být nastaveny i povinné cíle pro výstavbu nabíjecí infrastruktury.

Podle společností, které se pod výzvou podepsaly, je zákaz všech nových vozidel produkujících emise od roku 2035 nutný i kvůli tomu, aby bylo zajištěno vyřazení posledních vozidel se spalovacími motory do roku 2050. Právě ten si totiž Evropská unie stanovila jako termín, kdy dosáhne nulových emisí skleníkových plynů a doprava, průmysl a další odvětví budou uhlíkově neutrální.

„Politiky zavedené v příštích několika letech rozhodnou o tom, zda má svět šanci bojovat proti změně klimatu. Evropský klimatický balíček „Fit for 55“ tak určí, zda je Evropa na cestě k dosažení čistých nulových emisí do roku 2050 a splnění závazků vyplývajících z Pařížské dohody. Určí také budoucnost jednoho z největších zdrojů skleníkových plynů a znečištění ovzduší na kontinentu — osobních a dodávkových automobilů. Osobní automobily a lehká užitková vozidla jsou společně zodpovědné za 15 % všech evropských emisí CO2. Aby mohla všechna auta a dodávky na silnicích dosáhnout do roku 2050 nulových emisí , měl by být poslední vůz se spalovacím motorem, včetně hybridů, prodán nejpozději v roce 2035. Osobní automobily a dodávky jsou také jediným největším zdrojem znečištění oxidem dusičitým, který podle odhadů EEA (Evropská agentura pro životní prostředí) způsobí v EU každý rok více jak 40 000 předčasných úmrtí“ stojí v dopise adresovaném Evropské komisi.

Podle značek Ford a Volvo, které společně v EU loni prodaly asi 800 tisíc vozů, zákonodárci v současnosti rozhodují o nových pravidlech pro čistá vozidla, včetně návrhu, který by měl od roku 2035 zakázat prodej vozidel se spalovacími motory. Právě nyní by tak měly Evropské země rozhodnout o tom, že k ukončení prodejů opravdu dojde a současné návrhy by se měly co nejdříve přeměnit do legislativy tak, aby se na ně mohli nejen výrobci automobilů začít připravovat.

„Vyzýváme vás, abyste ukázali vůdčí postavení v oblasti změny klimatu a průmyslové vize. Klimatický balíček „Fit for 55“ je příležitostí jednou za deset let, jak nasměrovat Evropu na cestu k nulovým emisím, kterou vy jako rozhodovací činitelé této generace nemůžete promarnit,“ stojí na konci dopisu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Spalovací motory Volvo Ford Evropská unie
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější