EnergoZrouti.cz

Zákaz spalovacích motorů je nereálný, elektromobily jsou ale budoucností, říká šéf největší evropské automobilky

     
Tomáš Jelínek
26. 4. 2025 ▪ 09:13

Už za deset let by měl v EU začít platit zákaz prodeje spalovacích motorů. Tento cíl ale nyní zpochybňuje i šéf největší evropské automobilky Volkswagen. Podle něj by EU měla reagovat na skutečný technologický pokrok. Elektromobily ale i tak považuje za budoucnost.

Konec spalovacích motorů v EU k roku 2035 zpochybňuje i šéf největší evropské automobilky
Konec spalovacích motorů v EU k roku 2035 zpochybňuje i šéf největší evropské automobilky
Foto: Unsplash

Už za deset let, tedy od roku 2035 by měl v rámci celé Evropské unie skončit prodej nových osobních automobilů se spalovacím motorem. Ambiciózní krok, který EU odsouhlasila už před několika lety ve snaze o podporu elektromobility a snižování emisí má ale stále větší trhliny. Podle šéfa největší evropské automobilky možná tento termín není reálný a měl by být upraven tak, aby reagoval na skutečný technologický pokrok a stav trhu.

Šéf Volkswagenu Oliver Blume se tímto způsobem vyjádřil pro německý list Neue Osnabrücker Zeitung. Podle něj je potřeba místo striktního zákazu od roku 2035 provádět spíše takzvané kontroly reálné situace. Ty by měly vyhodnotit aktuální situaci na trhu a umožnit případné korekce v plánovaných krocích, jako je například omezení spalovacích motorů.

Politika by podle Blumeho měla reflektovat skutečný vývoj v oblasti elektromobility i stavu infrastruktury. Politická rozhodnutí by se tak neměla opírat jen o cíle stanovené na papíře, ale hlavně o realitu na silnicích a v průmyslu.

V oblasti elektromobility a hlavně infrastruktury pro ni podle šéfa největší evropské automobilky existují značné mezery v některých oblastech. Zatímco v okolí dálnic je síť nabíjecích stanic relativně dobře rozšířená a najít nabíječku není problém, v městském provozu a hlavně ve venkovských oblastech už je s dostupností nabíječek problém. Nabíječky ovšem na těchto místech vznikají díky dotacím, v současnosti jsou ale výrazně ztrátové.

Obavy z pořízení elektromobilů pak u mnoha řidičů vytváří i nestabilní ceny elektřiny. Ta je totiž stále vysoká, a tak od pořízení elektromobilu řidiče, kteří nemají možnost dobíjení v práci nebo z vlastní fotovoltaické elektrárny odrazuje. Ostatně velká část majitelů elektromobilů bydlí v domech a mají vlastní fotovoltaické elektrárny. Nabíjení z veřejných nabíječek s sebou totiž nese výrazně vyšší náklady na provoz elektromobilu, což bude pro jeho rozšíření nutné také vyřešit.

Přestože ale šéf Volkswagenu kritizuje pevně stanovený zákaz spalovacích motorů bez ohledu na reálný vývoj na trhu, nadále považuje elektromobilitu za technologii budoucnosti. Podle něj je Volkswagen připraven investovat do elektrických vozidel a rozvíjet tuto oblast, avšak přechod musí být citlivě řízen a přizpůsoben specifikům jednotlivých trhů. Upozornil také na to, že na světě stále jezdí přes 1,3 miliardy vozidel se spalovacím motorem, což představuje obrovskou výzvu pro ekologickou transformaci celého automobilového odvětví.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Spalovací motory Volkswagen Automobily Elektromobilita Doprava VW


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.