EnergoZrouti.cz

Vadí vám otravné pípající systémy v autech? Od příštího roku se těšte na další, který bude ještě nepříjemnější

  
Tomáš Jelínek
8. 11. 2023 ▪ 10:15

V autech prodávaných v Evropské unii nejspíš přibude další otravné pípání. Už do července příštího roku totiž musí být ve všech nově registrovaných vozidlech nový asistent ISA, který může být ještě otravnější než všechny současné systémy.

Pokud vás už nyní přivádí pípání v autě k šílenství, máte se už brzy na co „těšit“
Pokud vás už nyní přivádí pípání v autě k šílenství, máte se už brzy na co „těšit“
Foto: Unsplash

Upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy, nastartovaný motor při otevřených dveřích řidiče, upozornění na únavu, pípání při přibližujícím se objektu při couvání a mnoho dalších. Přestože mnoho asistentů v moderních vozidlech dokáže v některých situacích řidiči pomáhat a zabránit například dopravní nehodě, v některých případech je kvůli nedokonalosti systému jejich funkce přesně opačná. Mimo to ale o sobě většina systémů dává velmi výrazně vědět.

Všemožné druhy pípání, které už dnes vydává každé moderní auto by se měly už v příštím roce rozšířit. U všech vozidel, která budou v Evropské unii registrovaná od července 2024 totiž bude muset být nový asistent, který by měl snížit množství dopravních nehod.

Takzvaná ISA, tedy Intelligent Speed ​​​​Assistance či v češtině inteligentní rychlostní asistent bude totiž povinný ve všech nových vozidlech v EU. Technologie by podle Evropské unie měla přispět ke snížení rychlosti tím, že bude řidiče upozorňovat na dodržování rychlostních limitů.

Při překročení platného rychlostního limitu tak mohou řidiči přímo ve vozidle očekávat další pípnutí či jiný zvukový a vizuální signál, že překračují povolenou rychlost. Ačkoliv většinu řidičů, kteří rychlostní limity výrazně překračují systém ke změně chování nejspíš nepřesvědčí, všem ostatním přidá už na v současnosti vysoké frustraci z dopravy.

Nové systémy v automobilech by ve většině případů měly využívat už současných senzorů, které mohou číst dopravní značky a podle nich řidiči ukazovat maximální možnou rychlost v daném úseku. Řidiči, kteří v automobilech technologii už v současnosti mají ale velmi dobře ví, že systém není vždy úplně přesný.

Přidá se k tlačítku start-stop další, které budeme mačka ihned po nastartování? , ...

Mimo čtení dopravních značek by tak mělo být využito i dat, která jsou součástí map. V mnoha případech ale i mapové podklady poskytují neaktuální záznam o maximální rychlosti a v případě nové technologie tak může docházet k „planým poplachům“, tedy situacím, kdy vás vozidlo upozorňuje na překročení rychlosti například některým z výrazných zvuků, ale rychlostní limit je přitom v daném úseku vyšší.

Neustálé varovné signály, které při uplatnění současného nařízení požadují výstrahu i při překročení rychlosti o 1 km/h tak mohou být pro řidiče další z prvků, které spíše než k uklidnění dopravy povedou k větší agresivitě řidičů.

Systém v současnosti podobně jako tomu je například u technologie start-stop sice půjde vypnout, ale při vypnutí motoru a dalším nastartování jej stejně jako start-stop řídící jednotka vozidla znovu aktivuje.

Je tak možné, že řidiči v nových vozidlech zakoupených po červenci příštího roku budou při nástupu do vozidla mimo technologie start-stop vypínat i nového asistenta ISA. Ostatně klepnutí na tlačítko pro vypnutí systému start-stop se pro mnoho řidičů stalo druhým tlačítkem, které ihned po nastartování vozidla mačkají.




Štítky: Auto Doprava Evropská unie Bezpečnostní systémy Bezpečnostní asistenti Osobní automobily