USA chtějí být konkurenceschopné ve výrobě baterií pro elektromobily. Investují do nich přes 3 miliardy dolarů
Spojené státy americké investují tři miliardy dolarů do zpracování materiálů určených pro výrobu baterií pro elektromobily, ale i do samotné výroby těchto baterií. USA tím chtějí snížit závislost na jiných zemích a zajistit dostatek baterií pro místní výrobu.
Americké ministerstvo energetiky dnes ohlásilo spuštění nového programu, který bude financovat vytvoření dodavatelského řetězce na výrobu baterií pro elektrická vozidla. Celkově 3 miliardy dolarů by měly poskytnout velké množství pracovních míst, ale hlavně přípravu na masivní přechod směrem k elektromobilům, jejichž trh stále roste.
Finance, které Ministerstvo energetiky USA poskytne půjdou jak na zpracování materiálů určených pro výrobu baterií, tak i samotnou výrobu baterií. Financovat by se ale také měla recyklace všech těchto akumulátorů z vozidel na elektrický pohon, čímž by mělo být zajištěno opakované využívání materiálů z dosloužilých baterií.
Administrativa prezidenta Joea Bidena v poslední době podnikla několik opatření, která by měla hladký přechod na elektromobilitu zajistit. Nové investice, které by měly řešit největší současné problémy, které jsou s výrobou elektrických vozidel a baterií do nich spojeny začala administrativa oznamovat krátce po té, co se prezident Biden setkal s vrcholnými manažery automobilek. Mezi těmi přitom nechyběla jak šéfka GM Mary Barra nebo šéf největšího výrobce elektromobilů Tesla – Elon Musk.
USA se tak v poslední době zaměřila hlavně na řešení otázky zajištění většího množství vzácných kovů jako je kobalt, nikl, lithium nebo grafit v USA. Právě tyto kovy jsou v současnosti nutné pro výrobu akumulátorů pro elektromobily a na světových trzích jich je nedostatek. Jejich hlavním světovým vývozcem je Čína. Právě kvůli závislosti na dovozu vzácných kovů z Číny se snaží jak USA, tak i Evropská unie hledat jiné zdroje, které by jí mohly dostatečné množství látek zajistit či je nahradit jinými alternativami.
Samotných surovin nutných pro výrobu baterií do elektromobilů je sice ve světových nalezištích stále obrovské množství. Problém je ale nedostatečná infrastruktura, která by dokázala kovy vytěžit a dále zpracovat tak, aby byly využitelné v bateriích pro elektromobily. Toho si je vědom i ředitel Tesly Elon Musk, který už dříve oznámil, že pokud se situace nezlepší, začne si firma suroviny pro výrobu bateriových článků těžit a zpracovávat sama.