Německé dotace na elektrická auta čeká změna, nová vláda už nechce být tak štědrá

  
Martin Bárta
28. 11. 2021 ▪ 08:46

Štědrá dotační politika, kterou Německo nabízelo v oblasti nákupu nových elektromobilů by měla už v příštím roce skončit. Německá vláda tak nově nechce dotovat nákup vozidel plug-in hybridů, které nejsou správně využívány a tak jsou jejich emise ještě vyšší.

Elektrická Škoda ENYAQ iV
Elektrická Škoda ENYAQ iV
Foto: Martin Katler on Unsplash

Štědrá dotační podpora je jedním z pilířů, který pomáhá rychlému rozvoji elektromobility v Německu. Právě dotační politika by se ale mohla s příchodem nové vlády takzvaného semaforu, tedy koalice jejíž zúčastněné strany mají tři barvy používané na semaforech. Současné dotace dlouhodobě kritizují i ekologické organizace podle nichž jsou dotována i vozidla, která svůj elektrický pohon nevyužívají.

Hybridy budou mít utrum

Příspěvky na elektromobily v současnosti mohou v Německu dosáhnout až 9 000 EUR (téměř 230 tis. Kč) na vozidlo. Přímo vláda totiž na nové elektrické vozidlo nabízí dotaci 6 000 EUR, další 3 000 EUR pak přihodí samotní výrobci. Cena elektromobilu je tak rázem příznivější a elektromobil dostupnější mnohem větší mase lidí.

Problém ovšem nastává v tom, že dotace jsou aktuálně poskytovány i na plug-in hybridní vozidla, která sice mají malou baterii a při správném používání umožňují drasticky snižovat spotřebu a emise skleníkových plynů. Potíž je ale v tom, že velká část obzvláště firem baterii nedobíjí a automobil tak nefunguje tak jak výrobce udává. Díky vyšší hmotnosti vozidla, které je způsobeno dalšími technologiemi, ale i přidanou baterií pak vozidlo ve výsledku vytváří ještě vyšší emise skleníkových plynů a má i vyšší spotřebu paliva.

Právě tento fakt je dlouho trnem v oku pro ekology, kteří na to stále marně upozorňují. Jak ale uvedla nová koalice německého semaforu, toto by se možná mělo v budoucnu změnit. Podle serveru Spiegel by tak mohlo ke změně dojít během roku 2023.

Tento termín ale ekologové opět kritizují, jelikož za tuto dobu přibude na trhu velké množství hybridních vozidel, která ale oproti plánu na snižování emisí skleníkových plynů emise paradoxně zvyšují.

Dotace už upravila i Anglie

Fakt, že k rychlejšímu rozvoji elektromobility bude nutný nějaký způsob podpory ze strany státu není ničím překvapivým. Některé země už ale své příspěvky na elektromobily musely upravit nejen kvůli zneužívání na nákup „nevhodných“ vozidel ale i kvůli tomu, že podporují uživatele, kteří úplně podporovat nákup nového vozidla nepotřebují.

Právě tento problém tak řešila vláda Spojeného království, která nastavila limity pro hodnotu elektrického vozidla na něž je dotace poskytována. Limit, který stanovil, že maximální hodnota dotovaného vozidla může být do 35 000 britských liber (cca 1,1 mil. Kč) ihned pomohl snížit cenu levnějších elektromobilů, jejichž výrobci se snažili dostat pod tuto hranici, aby zajistili prodeje svých modelů.

Hlavním důvodem tohoto kroku byl od vlády fakt, že jsou z peněz daňových poplatníků podporována i velmi drahá vozidla například americké automobilky Tesla, jejichž majitelé ale na dražší vozy finance mají. Dotace tak v tomto případě postrádají smysl jelikož jejich smyslem je hlavně rozšíření elektromobilů do středních a nižších příjmových vrstev obyvatelstva, kde běžně lidé na drahá elektrická vozidla finance nemají.




Štítky: Auto Elektromobilita Německo Dotace Plug-in hybridy Elektromobily Auta
Zdroj: Spiegel, RED