Němci plánují povinné srovnávání cen paliv na čerpacích stanicích a nabíječkách, provozovatelé jsou proti
Němečtí zákonodárci by chtěli ještě v letošním roce spustit srovnání cen elektřiny, benzínu, nafty, vodíku a dalších paliv na čerpacích stanicích a nabíječkách. Podle provozovatelů je to ale nesmysl, který jen zmate zákazníky.
Falešná očekávání by podle sdružení podnikatelů z oblasti provozovatelů čerpacích stanic či nabíječek elektromobilů mohlo přinést povinné srovnávání cen mezi různými druhy paliv, které by se v Německu mohlo stát povinné. Podle navrhovatelů by si ale spotřebitelé mohli snadněji porovnat náklady na různá paliva, což by mohlo některé zákazníky přesvědčit k nákupu ekologičtějších vozidel.
Informace by zákazníkům přinesla pouze zmatek
Proti plánovanému srovnávání nákladů jsou ale podle deníku Welt am Sonntag jak Mineralölwirtschaftsverband (MWV), tedy asociace provozovatelů čerpacích stanic, tak i provozovatelé nabíjecích stanic.
Jak pro deník Welt uvedl ředitel asociace Christian Küchen, členové MWV podporují všechna opatření, která cílí na větší ochranu klimatu a transparentnost pro spotřebitele. Srovnávání cen různých druhů paliv je ale podle asociace velmi sporné.
Německé čerpací stanice, které mají nad šest čerpadel by totiž měly podle návrhu dát zákazníkům k dispozici i srovnání ceny různých paliv při nájezdu 100 kilometrů. To je ale vždy závislé na velkém množství faktorů a pro spotřebitele by tak šlo o spíše velmi klamnou informaci.
Náklady na stokilometrovou cestu by se tak musely uvádět pro paliva super, benzín E10, naftu, elektřinu ale i pro vodík, LPG či stlačený zemní plyn CNG. Údaje o nákladech na tuto cestu by se pak měly aktualizovat jednou za čtvrtletí.
Nové srovnání by mělo být už ke konci roku
K plánované novince je ale kritická i Federální asociace pro energii a vodní hospodářství (BDEW), ve které se organizuje velké množství provozovatelů nabíjecích stanic pro elektromobily. I tato organizace ale takový krok nevítá s radostí. Podle jejich zástupců totiž prezentace nákladů na energii nevytváří skutečnou transparentnost zejména pokud jde o srovnání fosilních paliv a elektrických automobilů.
Spotřeba elektromobilů, ale i automobilů na konvenční paliva je totiž z logiky věci úplně jiná při jízdě ve městě, po dálnici nebo třeba po okresních silnicích. Pokud by už ke zobrazení cen došlo, je podle BDEW nutné přehledně ukázat ceny použité pro výpočet, tak aby byl celý postup transparentní.
Novela zákona, která by měla nové označování na čerpací stanice či nabíječky přinést by měla tuto povinnost nařídit už od 1. října letošního roku.
S rozrůstajícím se trhem elektromobility tak celosvětově stoupá i počet nových problémů a většinou unikátních řešení, která s nimi přicházejí. Potíže tak řeší nejen energetické firmy s přípravou na masivní rozvoj nabíjecích stanic, ale například i zákonodárci, kteří očekávají snížení příjmů do rozpočtů. To ukazuje příklad amerického Texasu, který chce nově všem majitelům elektromobilů nařídit novou daň z jejich vlastnictví. Ta by měla v rozpočtu státu nahradit chybějící peníze kvůli neplacení daně z pohonných hmot.