Evropa řeší nabíjení elektromobilů. Čína mezitím ukazuje, že to vůbec nebude potřeba

     
Martin Bárta
11. 12. 2021 ▪ 19:28

Evropská unie se stále zabývá rozšiřováním sítě nabíjecích stanic. Situace v Číně ale ukazuje, že to může být naprosto zbytečné. Tradiční automobilky z Evropy i USA by na to ale mohly v příštích letech doplatit.

Čínský elektromobil Nio ES6
Čínský elektromobil Nio ES6
Foto: NIO Inc.

Každodenní články o nárůstu množství elektrických vozidel na evropských silnicích už v dnešní době snad nelze minout. Zatímco ale Evropa ve velkém řeší, jak zajistit dobíjení pro všechny elektromobily a rychle rozšiřovat síť nabíječek, Čína přichází s úplně jiným řešením. Před několika dny se totiž čínská automobilka NIO, která se specializuje na výrobu elektromobilů a na místním trhu rychle roste ukázala, že nabíjení elektromobilů možná vůbec nebude potřeba.

Proč nabíjet, když můžete vyměnit

Automobilka se totiž pochlubila, že dokončila výstavbu 700. stanice pro výměnu baterií v Číně, čímž dosáhla plánu, který si již dříve nastavila s předstihem. Místo dlouhého čekání na nabíjecích stanicích tak automobilka staví bezobslužné boxy, které vám během několika málo chvilek vymění celou baterii ve vozidle. Vy tak nečekáte na žádné dlouhé dobíjení a za malou chvíli odjíždíte.

Svou výměnnou stanici nové generace Power Swap Station 2.0 přitom ukázala automobilka teprve letos v dubnu. Už předtím sice podobné stanice NIO stavělo, nový koncept ale pomohl vylepšit všechny dosavadní potíže a nastartoval rychlý růst svého počtu. Jen od dubna se totiž celá síť výměnných stanic více než zdvojnásobila.

Podle automobilky tak nyní připadá jedno výměnné místo na 258 vozů NIO. 42 % majitelů vozů této značky navíc bydlí do tří kilometrů od nejbližší stanice pro výměnu baterií, která je nejen podle oficiálního videa čínského výrobce, ale i podle zákazníků velmi pohodlná a snadná k použití. Nemusíte totiž při výměně baterie vůbec vystupovat z auta.

Síť výměnných stanic by v příštích letech měla růst ještě mnohem rychleji než doposud. Samotné NIO totiž do roku 2025 plánuje síť rozšířit až na 4 000 stanic, přičemž tisícovka z nich už by měla být i mimo Čínu.

Čína může způsobit tradičním automobilkám existenční potíže

Čínští výrobci elektromobilů by mohli být velkým problémem pro Evropu, ale i Spojené státy americké. Rychle rostoucí značky vozidel, které před několika lety zpět ještě ani neexistovaly si totiž ve velkém získávají novou klientelu nejen díky technologiím, ale i kvůli ceně svých vozidel. Právě to by mohlo být v budoucnu velkým problémem pro mnoho světově zavedených automobilek.

Ostatně podobnou myšlenku už v jednom rozhovoru vysvětloval i americký automobilový inženýr a bývalý zaměstnanec Fordu Sandy Munro. Podle toho totiž právě tradiční výrobci vozidel zaspali příchod elektromobility a Čína si tak díky tomu může hodně rychle získat zákazníky z celého světa. Tradiční výrobci vozidel pak kvůli zastaralým technologiím nebudou schopni na novou vlnu na trhu naskočit.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Evropa Čína Elektromobilita
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější