Elektromobily mají podle studie v letním počasí dojezd nižší až o 30 procent
Horké letní měsíce s teplotami přesahujícími 32 °C by podle studie mohly mít výrazný vliv na dojezd elektromobilů. Ten se může v některých případech snížit až o 30 procent.
To, že mají elektromobily výrazně nižší dojezd v zimních měsících, kdy teploty klesají pod nulu, už asi nikoho příliš nepřekvapí. Podobným problémem ale vozidla trpí i v létě. Přestože i ve velkém horku je provoz elektromobilů bezpečný, jejich dojezd se může snížit i o 30 procent.
Jak ukazuje studie společnosti Recurrent provedená na datech více než 7 500 elektromobilů, dojezd v horkých letních měsících se může velmi rychle zkracovat.
Podle informací, které firma zveřejnila, mohou elektromobily při teplotách nad 32 °C, které standardně patří k horkým letním měsícům, ztrácet něco okolo dvou až pěti procent dojezdu. To je přitom většinou tak malý úbytek, že to většina řidičů ani nepostřehne.
Výrazně větší pokles dojezdu ale mohou řidiči zaznamenat v případech, kdy teplota vzroste nad 32 °C. V takto horkém počasí, které už není doménou pouze oblíbených letních destinací, ale už i tuzemska, mohou elektromobily na dojezdu ztrácet výrazně více.
Teplota | Pokles dojezdu na baterii |
---|---|
24 °C | 0 % |
27°C | 2,8 % |
29 °C | 3,5 % |
32 °C | 5 % |
35 °C | 15 % |
38 °C | 31 % |
V tomto případě totiž už elektromobil ztratí zhruba dvacet až třicet procent svého celkového dojezdu, což je oproti datům z teplot pod 32 °C již významný rozdíl.
Všechny moderní baterie v elektromobilech jsou samozřejmě i při velmi vysokých teplotách chráněny řídicí jednotkou. Ta zajišťuje efektivní chlazení baterie a její udržování v přijatelné provozní teplotě.
Pro udržení baterií v ideálních provozních teplotách je ale potřeba nejprve z těchto baterií získat energii pro jejich ochlazování. To by v některých případech mohl být velký problém. Jak autoři studie uvádějí, hlavním problémem by mohla být například letní dovolená, při které zůstane auto zaparkované na přímém slunci. Po delší době, kdy se s automobilem nejezdí, totiž může dojít energie v baterii a tu tak není možné automaticky ochlazovat na ideální teploty.
Pokud vlastníte elektromobil a chystáte se na letní dovolenou například letadlem, doporučuje Recurrent automobil raději schovat do stínu garáže či jiných prostor, aby nebyl vystaven přímému slunci.