Konec objížděk a kolon. Nové dálniční tahy zásadně zkrátí cestu mezi Moravou a Čechami
Závěr roku se nese ve znamení dokončování důležitých dopravních staveb. Nejvíce úseků se do provozu otevíralo až během prosince. Za celý rok 2025 se tak dálniční síť rozrostla o celých 66,7 kilometrů. Jaké důležité trasy už tedy nově budeme mít v roce 2026 k dispozici? A jaké se v jeho průběhu ještě dokončí?
Do nového roku Česko vstupuje s několika novými úseky na D35 mezi Olomoucí až Hradcem Králové, prodlouženou D55 nebo konečně dostavěnou D1. V roce 2026 ale prudký rozmach stavebních prací v dopravě nekončí a měli bychom se těšit na zprovoznění dalších více než 40 kilometrů. „Rozkopané“ projekty se týkají třeba pohraničí s Polskem, části D3 nebo pokračujícího obsáhlého projektu na D35.
Nové úseky pro Olomouc, Pardubice a Hradec – D35
Dálnice D35, která má v budoucnu za cíl zcela propojit Olomouc s Hradcem Králové, patří aktuálně k nejrozestavěnějším dopravním stavbám v Česku. Jen v roce 2025 na ní přibylo pět nových úseků o celkové délce zhruba 33 kilometrů, což je nejvíce ze všech dálničních projektů v zemi. Podle Ředitelství silnic a dálnic by měla být celá trasa hotová ale až kolem roku 2029 a výrazně pak ulevit dlouhodobě přetížené dálnici D1.
Na konci roku 2025 se otevřelo hned několik důležitých částí jako třeba Křelov – Slavonín (II. etapa), který dokončil západní obchvat Olomouce. Stavba trvala přibližně rok a tři čtvrtě a výrazně zlepšila napojení Olomouce směrem na Mohelnici i na silnici D46 ve směru na Brno.
V Pardubickém kraji se pak otevřel kromě 12kilometrového úseku z Janova do Opatovce na D35 také téměř šestikilometrový obchvat Vysokého Mýta, který odvedl nadbytečnou dopravu mimo město. Ve stejný den se řidičům zpřístupnily také nové části D35 v Královéhradeckém kraji, úseky Hořice – Sadová a Sadová – Plotiště, dohromady dlouhé přes 10 kilometrů. Tyto stavby se dokonce podařilo dokončit dříve, než se původně plánovalo.
Obchvat Vysokého Mýta patří mezi klíčové stavby celé dálnice. Městu s přibližně 13 tisíci obyvateli totiž dlouhodobě komplikovalo život kolem 18 tisíc vozidel, která tudy denně projížděla. Nový úsek má situaci výrazně zklidnit.
V roce 2026 by měla výstavba pokračovat otevřením dalších aktuálně rozestavěných částí, například úseku Ostrov – Vysoké Mýto nebo téměř kilometr dlouhého tunelu Homole, který je technicky jednou z nejnáročnějších staveb na celé trase.
D1 je konečně celá
Dárek k Vánocům dostali lidé také na Moravě, kde se otevřela poslední část D1, a to úsek Říkovice – Přerov. Přitom první úseky této dálnice se stavěly už od roku 1967, což z ní dělá nejstarší dálnici v Česku. Stěžejní propojení Prahy s Brnem pak bylo dokončeno v roce 1980. Otevření posledního úseku tak více než 50 let budování nejdůležitější české dálnice symbolicky uzavírá a celá D1 s ním měří celých 377 kilometrů.
V roce 2026 čeká ale D1 ještě jedna změna – velká rekonstrukce a modernizace nejstaršího dálničního mostu Šmejkalka vzdáleného jen kus od Prahy, jehož demolice už byla zahájena. Přinese omezení po celý následující rok a provozu bude otevřen pravděpodobně až začátkem roku 2027.
Prodloužení D55
Ve stejný den, jako se otevřel poslední úsek D1, si lidé na Přerovsku mohli užít i otevření novinky na dálnici D55. Ta se totiž prodloužila hned o 7,6 kilometru díky části Olomouc – Kokory. Předcházelo tomu i otevření nového mostu v úseku Napajedla – Babice.
K otevření se ale připravuje také druhá část D49 mezi Hulínem a Fryštákem a další úseky D7 ze Slaného do Kutrovic.




























































