Česko zaostává v infrastruktuře pro elektromobily, oproti menšímu Nizozemsku má jen minimum nabíječek

     
Martin Bárta
19. 1. 2022 ▪ 09:26

Nabíjecích stanic v Česku je v současnosti jako šafránu. V současném tempu rozvoje nabíjecí sítě by to mohl být v příštích letech pro majitele bateriových vozidel velký problém. Ministerstvo dopravy už ale chystá nové dotace, které by měly rozvoj podpořit.

Nabíječka elektromobilů v Amsterdamu
Nabíječka elektromobilů v Amsterdamu
Foto: Rick Govic on Unsplash

Infrastruktura pro elektromobily bude už brzy udávat tempo rozvoje trhu s elektrickými vozidly v Evropě. Zatímco některé země se na tuto „revoluci“ intenzivně připravují, některé podobně jako Česko zatím zaostávají. Změnit by to mohla až nová dotační politika, kterou už chystá Ministerstvo dopravy.

Česká republika měla ke konci září minulého roku (2021) instalováno zhruba osm stovek nabíjecích stanic pro elektromobily, které byly dostupné pro širokou veřejnost a mohl na nich se speciální kartou či aplikací nabít každý majitel elektromobilu.

Ačkoliv se tuzemská síť každým rokem rozrůstá a na současné tempo přibývání nových elektrických vozidel na silnicích ještě stačí, v příštích letech by tomu mohlo být úplně jinak. Několik stovek nabíjecích stanic totiž nebude stačit ani pro tuzemské majitele elektromobilů a ani pro řidiče, kteří zemí jen projíždí.

Česko ale zatím na podporu růstu sítě veřejných nabíjecích stanic nenabízí ani žádné dotační příspěvky, jako tomu bylo třeba v Německu. Právě tam si mohli lidé do svých domů pořídit nabíječky vozidel za velmi výhodné ceny, čímž vláda razantně podpořila rozšiřování i do méně pokrytých oblastí. V tomto případě šlo ale samozřejmě i o nabíječky, které nejsou určené veřejnosti.

Pro porovnání s infrastrukturou pro bateriová vozidla tak můžeme uvést Nizozemsko. To ke konci minulého roku dosáhlo na 50 000 veřejných nabíjecích stanic elektromobilů. Pokud vezmeme v úvahu, že Nizozemsko je svou rozlohou téměř o polovinu menší (ČR 78 870 km2, NL 41 526 km2), je rozdíl v počtu veřejných nabíjecích stanic opravdu znatelný. V Nizozemsku tak nabíječku pro bateriová vozidla můžete potkat opravdu téměř „na každém rohu“, zatímco v ČR je situace pro majitele vozidel v současnosti mnohem horší.

Situaci v Česku ohledně infrastruktury dobíjecích stanic by mohla změnit až nová vláda, která sice není podle vyjádření jejich zástupců nakloněna drastickým opatřením typu zákazu spalovacích motorů, ale nutnost investic do infrastruktury pro bateriová vozidla si uvědomuje.

Podle ČTK chce Ministerstvo dopravy investovat do roku 2027 do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun. Zmíněných 5,5 miliardy korun by ale mělo podle ministerstva přinést výstavbu asi 17 tisíc nabíjecích stanic, což je ve srovnání s dalšími státy stále jen malé množství.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Nizozemsko Česká republika Nabíjení elektromobilů
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější