Česko má problém. Vozidla stárnou a nové elektromobily nikdo nekupuje

     
Tomáš Jelínek
2. 2. 2022 ▪ 13:07

Česká republika má podle odborníků problém s modernizací vozového parku. Poptávka po elektromobilech je zatím chladná a průměrné stáří vozidel tak dál narůstá.

Nabíjení modelu ENYAQ iV kupé
Nabíjení modelu ENYAQ iV kupé
Foto: Škoda Auto

Česká republika se ve srovnání podílu elektromobilů se zbytkem Evropské unie začíná pomalu stávat „pátým kolem u vozu“. Počet elektromobilů, které jsou v tuzemsku registrované totiž ukazují, že jich má Česko druhý nejnižší počet hned po Kypru. Jelikož Evropská unie i automobilky vidí elektromobily jako budoucnost, může mít ČR velký problém.

Česko je v unii druhé nejhorší, co se elektromobilů týče

Ačkoliv tuzemský trh patří mezi jeden z těch větších, co se výroby automobilů v Evropské unii týče, implementace moderních technologií a přechod na elektromobilitu u nás rychle zaostává. Podle odborníků jde o velmi špatná data, která by mohla přinést velké problémy pro celý tuzemský trh s automobily.

Vozový park v České republice má nejen problémy s malými prodeji elektromobilů, ale také s rychle rostoucím věkem současných vozidel, která v tuzemsku na silnicích jezdí. Jen podle nedávných dat se totiž průměrné stáří vozidel v Česku rychle blíží k 19 letům.

„V roce 2021 bylo v zemích Evropské unie registrováno 1,75 mil. nových osobních elektrických vozidel, meziročně o 2/3 více. Zatímco v roce 2020 představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 10,5 %, vloni už 18 %. Bateriových elektrických vozidel (BEV) bylo registrováno 878 tis. (9,1% podíl, meziročně +63,1 %), plug-in hybridních (PHEV) pak o něco méně: 867 tis. (8,9 % podíl, meziročně +70,7 %). S 1,3% podílem BEV patřila v roce 2021 České republice 25. příčka, za námi s 0,8% podílem skončil jen Kypr. Ze zemí V4 byl na Slovensku evidován 1,5% podíl, v Polsku 1,6% podíl a v Maďarsku 3,5% podíl. Nejvyšší podíly BEV byly evidovány v Holandsku (19,9 %), Švédsku (19,1 %) a Rakousku (13,9 %). V případě PHEV pak byl v České republice evidován 1,9% podíl, což ve srovnání s ostatními zeměmi EU stačilo na 17. příčku, ze zemí V4 je za námi Slovensko s 1,5% podílem, před námi Polsko (2,1 %) i Maďarsko (3,5 %). Nejvyšší podíly PHEV byly evidovány ve Švédsku (25,9 %), v Dánsku (21,8 %) a Finsku (20,5 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

I podle Mgr. Jana Bezděkovského, pověřence ministra dopravy pro čistou mobilitu nejsou současná data nijak optimistická.

„Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější.“ řekl Bezděkovský ke slabému trhu elektromobilů v ČR.

V České republice se vloni registrovalo 2 646 BEV (bateriových elektrických vozidel), což bylo meziročně o 616 kusů méně. Na významném poklesu má samozřejmě svoji roli i nedostatek počítačových čipů či koronavirová pandemie kvůli, které byly vozy dodávány omezeně.

Současná slabá poptávka po elektromobilech by na tuzemském trhu v budoucnu mohla přinést velké problémy i kvůli emisním limitům či zákazům prodejů nových benzínových či naftových vozidel, které chystá EU. Jelikož je tuzemská ekonomika závislá i na výrobě Škody Auto, může být slabá poptávka po elektromobilech problémem i pro ní a její dodavatele, což se ve výsledku projeví v celé tuzemské ekonomice. S pohledem na prodeje elektrického modelu ENYAQ iV na jiných evropských trzích se ale dá očekávat, že slabou tuzemskou poptávku po elektromobilech nahradí jiné země a pro samotnou automobilku to tak nebude přílišný problém.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Česká republika Česko Evropská unie Nabíjení Elektrická vozidla
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější