EnergoZrouti.cz

Automobilky jsou v začarovaném kruhu. Neúspěchy v prodeji elektromobilů jim přinesou miliardové sankce

     
Tomáš Jelínek
8. 9. 2024 ▪ 14:43

Automobilky se podle šéfa jedné z nich ocitly v začarovaném kruhu. V současnosti nejsou schopny prodávat dostatečné množství elektromobilů, a právě kvůli tomu jim už v příštím roce budou hrozit další sankce ze strany Evropské unie.

Evropské automobilky se točí v začarovaném kruhu, hrozí jim obrovské pokuty od EU
Evropské automobilky se točí v začarovaném kruhu, hrozí jim obrovské pokuty od EU
Foto: Unsplash

Evropské automobilky čelí vážným problémům, které se promítají do celé jejich výroby. Požadavky na snižování emisí CO2 tlačí automobilový průmysl k rychlému přechodu na elektrická vozidla, ale pokles jejich prodeje ohrožuje plnění těchto cílů a může vést k enormním sankcím.

Podle šéfa Renaultu, Lucy de Meo firmám hrozí pokuty ve výši 15 miliard eur, pokud nesplní emisní limity. Tyto sankce přicházejí na základě přísných emisních cílů, které Evropská unie stanovila na rok 2025.

EU plánuje snížit limit průměrných emisí z nově prodaných vozů z 116 g/km na 94 g/km. Pokud automobilky překročí tento limit, musí za každý gram navíc zaplatit pokutu 95 eur (asi 2 300 korun) za každý prodaný vůz. De Meo varoval, že současné tempo přechodu na elektromobily je poloviční oproti tomu, které je nutné k dosažení stanovených cílů. Navíc hrozí, že automobilky budou muset omezit výrobu více než 2,5 milionu vozidel se spalovacím motorem, pokud se jim nepodaří zvýšit prodej elektromobilů.

Problém spočívá především v nízké poptávce po elektromobilech. Podle posledních údajů tvoří elektromobily pouze 8,7 % celkového prodeje vozidel Renaultu. I přes rostoucí tlak na plnění emisních limitů tak výrobci bojují s nedostatkem zájmu zákazníků o elektrická vozidla. Tento trend je rizikový nejen pro jednotlivé automobilky, ale i pro celou evropskou ekonomiku, která se spoléhá na průmysl s více než stoletou tradicí.

De Meo upozorňuje na nebezpečí spojená s příliš striktním přístupem k emisním normám. „Všichni mluví o roce 2035, ale měli bychom se zaměřit na rok 2025. Už teď máme problém,“ řekl de Meo. Evropská unie se zavázala k dosažení uhlíkové neutrality, ale bez flexibility v přístupu k přechodu na elektromobily riskuje, že automobilky budou nuceny snižovat produkci, což povede k dalším ekonomickým potížím.

Celá situace se tak zdá být začarovaným kruhem. Automobilky musí vyrábět více elektromobilů, aby splnily emisní limity a vyhnuly se pokutám, ale zároveň se potýkají s nízkým zájmem zákazníků a vysokými náklady na jejich výrobu. Tato nerovnováha staví celý průmysl před velkou výzvu a hrozí, že bez rychlých změn bude budoucnost mnoha výrobců vážně ohrožena.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Auto EU Doprava Sankce Evropská unie Elektromobily
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.