Vláda vydala seznam aut, která nikdy nemusí jezdit na STK. Možná je mezi nimi i to vaše

     
Petr Eybl
16. 6. 2025 ▪ 18:10

Technická kontrola patří mezi základní zákonné povinnosti každého majitele vozidla určeného pro provoz na veřejných komunikacích. Existují však situace, kdy se této proceduře můžete zcela legálně vyhnout.

Na některá vozidla se nevztahuje povinnost absolvovat v ČR STK.
Na některá vozidla se nevztahuje povinnost absolvovat v ČR STK.
Foto: Auto Ševčík

Pravidelné absolvování technických kontrol (STK) se v České republice řadí mezi povinnosti, kterými disponuje takřka každý majitel silničního motorového vozidla, které je určené k provozu na veřejných pozemních komunikacích. Důvodem je zajistit, aby všechna česká vozidla byla bezpečná a šetrná k životnímu prostředí.

Nemalé množství lidí by nejspíše ani nenapadlo, že je možné se technické kontrole vyhnout. Ve skutečnosti je to ovšem za určitých okolností možné. Majitelé kterých vozidel nejsou povinni technickou kontrolu absolvovat?

Vozidla, která jsou mimo provoz, nebo jsou provozována mimo veřejné pozemní komunikace

Technickou kontrolu nemusí v první řadě absolvovat vlastníci všech motorových vozidel, která jsou tzv. vyřazena z provozu – to znamená, že nejsou registrována k provozu na veřejných pozemních komunikacích.

Taková vozidla nicméně nesmějí být používána v běžném provozu a dokonce je ani není možné zaparkovat na veřejném prostranství. Víceméně jediné, co s nimi majitel může legálně dělat, je nechat je zaparkované na soukromém pozemku (ať už v garáži, nebo třeba venku na zahradě).

Pokud by se vlastník vozidla, které nebylo registrováno k provozu na veřejných pozemních komunikacích, rozhodl jej znovu do běžného provozu zařadit, musel by platnou technickou kontrolu doložit dodatečně. To je povinen učinit ještě před podáním žádosti o registraci vozidla k provozu na veřejných pozemních komunikacích.

Platnou STK zpravidla nemusí mít ani vozidla, která působí mimo veřejné pozemní komunikace. To se týká například vozů, které je možné zaznamenat na letištích, v uzavřených průmyslových areálech nebo na polích apod. 

Vozidla, která jsou registrována v zahraničí

V legislativě České republiky je explicitně zmíněno, že technickou kontrolu musí na území zmíněného státu absolvovat pouze taková vozidla, která jsou k provozu na veřejných pozemních komunikacích registrována přímo v České republice.

Z toho vyplývá, že pokud jakékoliv vozidlo disponuje cizí státní značkou, česká pravidla týkající se STK se na něj nevztahují. Musí se však samozřejmě řídit zákonnými opatřeními, která platí na území státu, v němž je registrováno. 

Příklad z reality: Vozidlo, které je registrováno v Německu a má platné TÜV (Technischer Überwachungsverein, což je ekvivalent pro českou STK), může jezdit na českých veřejných pozemních komunikacích i v případě, že nemá absolvovanou českou STK.

Ovšem pozor – v tomto směru existuje velmi důležité pravidlo, kterého se musí každý majitel vozidla řídit. Zahraniční vozidlo se může na českých silnicích vyskytovat pouze dočasně. Kdyby jej jeho vlastník provozoval na území České republiky déle než 6 měsíců v kalendářním roce, je podle evropských směrnic i českých právních předpisů povinen provést registraci v České republice.

Pokud by tak neučinil, může být dané vozidlo považováno za tzv. vozidlo bez řádné registrace pro provoz na území České republiky. Z toho může pramenit celá řada pokut a problémů (např. s pojištěním). Existují ovšem výjimky. Ty se týkají například studentů, přeshraničních pracovníků nebo majitelů automobilů, které jsou určené výhradně k prodeji. V takových případech jsou ovšem zmíněné fyzické osoby povinné předložit důkazy, že vozidlo mohou legálně provozovat i po uplynutí šestiměsíční lhůty (například u studentů se jedná o studentský průkaz).

Německým ekvivalentem STK je TÜV. , Shutterstock....

Vozidla, která jsou trvale přehlášená do zahraničí

Českou STK nemusí absolvovat ani majitelé vozidel, která jsou tzv. trvale přehlášená do zahraničí. To se vztahuje například na řidiče, kteří mají v plánu se natrvalo přestěhovat do cizí země a již v dané zemi své vozidlo oficiálně přihlásili.

V takovém případě ovšem vzniká povinnost absolvovat kontroly v zemi, ve které je vozidlo nově přihlášeno.

Jak probíhá technická kontrola v jiných zemích?

Techickou kontrolu musí absolvovat vozidla ve většině vyspělých zemích. Například ve Francii se můžete setkat s tzv. Controle Technique (povinná každé dva roky), v Nizozemsku zase s APK (frekvence se odvíjí zejména od věku vozidla).

Ve Francii je povinná takzvaná Controle Technique. , Shutterstock....

Výjimku tvoří některé státy, které jsou součástí USA, neboť v nich není pravidelnou technickou kontrolu nutné absolvovat vůbec. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Moto STK
Zdroj: autozive.cz, zakonyprolidi.cz, mzv.gov.cz, cebia.cz